Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura PRO ROČNÍK: NÁZEV MATERIÁLU: Spisovatel František Nepil ČÍSLO MATERIÁLU: 8 DATUM: JMÉNO AUTORA: Mgr. Kateřina Novotná
2
10. ÚNORA 1929, HÝSKOV – 8. ZÁŘÍ 1995, PRAHA
František Nepil 10. ÚNORA 1929, HÝSKOV – 8. ZÁŘÍ 1995, PRAHA
3
Život a dětství Narodil se ve středočeské obci Hýskov nedaleko Berouna v rodině zedníka. Dětství prožil ve Svatém Janu pod Skalou. Studovat začal na obchodní akademii v Berouně, ale po přestěhování rodiny do Prahy studia dokončil na obchodní akademii v hlavním městě.
4
Pracoval jako propagační referent a textař.
Od roku 1954 působil jako textař v reklamním podniku Merkur. V roce 1969 nastoupil do redakce vysílání pro děti a mládež v Československém rozhlase. Devět let psal reklamní texty pro dvojici Jan Werich - Miroslav Horníček . Od roku 1972 byl spisovatelem na volné noze.
5
Autorský podpis Františka Nepila
6
Tvorba - charakteristika
laskavý humor skvělý vypravěčský talent zajímavý pohled na věc vytříbený jazyk vtipné postřehy schopnost živého vyprávění, kterým byl schopen oživit jakékoli téma a přeměnit ho ve čtenářskou zajímavost
7
„Kdybych měl říci, čím je František Nepil, řekl bych, že vypravěčem
„Kdybych měl říci, čím je František Nepil, řekl bych, že vypravěčem. A to je vzácné, protože vypravěčů ubývá. Kdyby v nějaké zemi ubývalo hlíny, mizeli by hrnčíři. A vypravěčů ubývá po celém světě proto, že mizí posluchači. Ono totiž vyprávět je těžké. Skoro tak těžké, jako naslouchat. František Nepil je rozený vypravěč, ne snad povoláním, ale posláním. Když se ozve jeho hlas, zabrání to člověku spěchat. A teprve potom pochopíme, že jsme vlastně nikam nespěchali a čas, kdy jsme se zastavili s Františkem Nepilem, byl časem dobrým a požehnaným.“ Miroslav Horníček
8
Dobré a ještě lepší jitro
Příběhy a povídání, ze kterých se tato knížka skládá, psal František Nepil původně pro rozhlasové vysílání, a sice pro pondělní jitra. Svým milým humorem tak zpříjemňoval začátky týdne všem posluchačům po dlouhé dva roky.
9
Dobrou a ještě lepší neděli
Z příběhů se dozvídáme, jaký měl František Nepil vztah ke svému dětství, jak si všímal lidské slušnosti nebo jaké maličkosti mu dokázaly udělat radost. Nechybělo samozřejmě také povídání o jeho chalupě a zahradnických pokusech.
10
Tvorba pro děti Pohádky z pekelce (1967) Lišky, dobrou noc (1971)
Já Baryk (1977) Polní žínka Evelínka (1979) Naschválníčci (1981) Makový mužíček (1985) Štuclinka a Zachumlánek (1994)
11
Vyber z nabídky a doplň vhodná slova do ukázky z knihy naschválníčci
12
Kdykoli padne první slovo o táboře, začnou se probouzet _______________ . Celý rok dřímají, celý rok ________________ a nevzbudí je nic - ani kdyby ševci padali. Podle ševců, abyste tomu rozuměli, se dříve měříval hluk. _________________ padalo tichounce, to neslyšel nikdo, ani kočky ne. _________________ padal také tiše, ale už ne tak tiše jako peříčko. Sníh už kočky slyšely. _________________ bylo slyšet ještě víc – dešťové kapky šuměly, a to slyšeli i lidé, pokud právě nespali. Ale když padali ševci, to se už spát nedalo. A kdo spal i při tom, koho to neprobudilo, ten měl buď pořádně tvrdý spánek, anebo byl hluchý jako _________________ . klimbají Sníh naschválníčci Déšť Peříčko poleno
13
Naschválníčci hluší nejsou, ale jsou tak zařízení, že se budí jen při prvních slovech o _______________. Asi tak jako se tráva probouzí, když _________________ země a země začne rozmrzat teprve, když zazpívá _________________. Že jste naschválníčky ještě neviděli? Kdopak by je viděl! _________________ je neviděl. Naschválníčci nejsou vidět, ale dají se nakreslit. Malíři dovedou nakreslit leccos, co není vidět. Mají prostě na to, co není vidět, jiné oči. Namalují třeba vodníka, a viděli jste někdy vodníka jiného než namalovaného? Anebo Rusalku? Anebo draka? Či obra nebo _________________? – Tak vidíte, a s naschválníčky je to zrovna tak. Naschválníčků je tolik, že se nedají ani _________________. Nikdo spočítat skřivánek rozmrzne trpaslíka táboře
14
Jsou například naschválníčci __________________ - ti vám poschovávají kdeco –tričko, propisovačku, __________________ a vy to pak ne a ne najít. Pak jsou naschválníčci školní. Ti například přivedou ke dveřím někoho z učitelského sboru, zrovna když chodíte po __________________. Potom jsou naschválníčci lesní, vodní, zahradní, dopravní a jiní a jiní. … … … … gumu lavicích domácí
15
POUŽITÉ OBRÁZKY: ŠEBA, Michal. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < SEDLECKÝ, David. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < MARTA. literarni-cajovna.wz.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: <
16
Zdroj textu: AUTOR NEUVEDEN. ld.johanesville.net [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: <
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.