Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_21_HISTORICKY_VYVOJ_VZTAHU_CLOVEKA_A_PROSTREDI Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby Anotace Slouží k vyvození vztahů člověka k prostředí v historickém kontextu uvědomění si klíčové role člověka ve vztahu k utváření krajiny a vlivu na ni Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
Historický vývoj vztahů člověka a prostředí
člověk součástí ekosystému – asi ……………let Na časové ose vyznačte pravěk, starověk, středověk, novověk a moderní současnou dobu 3 mil stol 20., 21. stol
3
Historický vývoj vztahů člověka a prostředí
člověk součástí ekosystému – asi 2 miliony let Před Kristem Po Kristu 3 mil stol 20., 21. stol pravěk starověk středověk novověk Moderní doba
4
Přiřaďte hodnoty počtu obyvatel planety Země jednotlivým obdobím či letopočtům:
př. Kr. 1,6 miliardy 8000 př. Kr. 500 milionů 7 miliard 5 milionů 1900 300 milionů 2012 9 miliard ? 2050 2 miliony Před Kristem Po Kristu 3 mil stol 20., 21. stol pravěk starověk středověk novověk Moderní doba
5
miliard ? miliard ,6 miliardy - 500 milionů milionů 8000 př. Kr.- 5 milionů př. Kr.- 2 miliony Před Kristem Po Kristu 3 mil stol 20., 21. stol pravěk starověk středověk novověk Moderní doba
6
Ve kterých obdobích jde o pozvolný nárůst?
Grafické znázornění počtu obyvatel v jednotlivých obdobích si prohlédněte na webové adrese: Ve kterých obdobích jde o pozvolný nárůst? Kdy můžeme mluvit o exponenciálním růstu lidské populace?
7
V pravěku šlo o rozptýlené osídlení
př. Kr.- 2 miliony 8000 př. Kr.- 5 milionů V pravěku šlo o rozptýlené osídlení Pozvolný nárůst počtu obyvatel trval až do středověku K prudkému nárůstu obyvatel dochází v novověku, exponenciálně se zvyšuje v moderní době 20. a 21. století milionů - 500 milionů ,6 miliardy miliard miliard ?
8
pravěk: Jaký byl způsob života člověka ?
Jaká byla velikost lidské populace, jak byla rozložena? Jaký byl vliv takového způsobu života na přírodu? (Odvoďte z obrázku)
9
Pravěk:
10
pravěk: způsob života člověka : lov, sběr
velikost lidské populace: malá rozložena rozptýleně (8000 let př.n.l. – počet lidí v populaci - 5 milionů) vliv na přírodu: Nebyla narušena přírodní rovnováha
11
starověk: Ve kterých oblastech se rozvíjela lidská činnost ve středověku? Mínojský palác v Knósu
12
starověk: rozvoj lidské činnosti v oblastech: pastevectví zemědělství
rozvoj měst, sídel těžba rud těžba dřeva Mínojský palác v Knósu
13
Jaký byl důsledek: a) těžby dřeva
b) těžby rud, rozvoje zemědělství, rozvoje sídel?
14
Důsledek: kácení lesů, proto působením vody a větru – půdní eroze
změna vodního režimu a klimatu b) v některých oblastech zhroucení původního ekosystému – vznik stepí, pouští důsledek pro obyvatele: zastavení rozvoje, stěhování, zánik sídel v těchto oblastech V ČR: Polabí, jižní Morava
15
středověk: Jaký byl rozvoj lidské činnosti v Evropě?
Jaký byl důsledek pro okolní prostředí? Mont-Saint-Michel na severu Francie
16
středověk: Evropa: rozvoj zemědělství – kácení lesů
rozvoj řemesel – těžba surovin, doly Další rozvoj sídel Mont-Saint-Michel na severu Francie
17
středověk: Zmenšování rozlohy lesů Čerpání surovinových zdrojů
Rozvoj sídel Nedochází k celkovému postižení biosféry Mont-Saint-Michel na severu Francie
18
Novověk nástup průmyslové revoluce: 1) potřeba surovin 2) rozvoj sídel
Ad1) těžba ……………………. (Doplňte) Objev Ameriky
19
Novověk nástup průmyslové revoluce: 1) potřeba surovin:
2) rozvoj sídel Ad 1) těžba dřeva ve velké míře těžba uhlí, ropy těžba rud Objev Ameriky
20
2) rozvoj sídel: rozšiřování měst, sídel – zvyšování počtu obyvatel ve městech zakládání nových sídel – blíže průmyslu nutnost dopravy – stavba komunikací, používání dopravních prostředků
21
Jaký je důsledek pro ekosystémy?
vede k jejich poškozování: …………………………….. ……………………………………. ……………………………………..
22
důsledek pro ekosystémy
jejich poškozování - kácení deštných pralesů vysoušení mokřadů nadměrné spásání vodní a větrná eroze
23
Jaký je důsledek pro organismy ?
24
důsledek pro organismy
1) vyhubení (př. tarpan) 2) snížení stavu, ohrožení (př. orangutan, panda)
25
3) Rozšiřování druhů, zejména pěstovaných a. chovaných (př
3) Rozšiřování druhů, zejména pěstovaných a chovaných (př. lilek brambor) 4) přemnožení introdukovaných druhů – př. králík v Austrálii 6) synantropní druhy – doprovázejí člověka a využívají jeho činnosti př. rostliny: kopřiva př. živočicha: potkan
26
A co dál, člověče? Udržitelný rozvoj
představuje způsob rozvoje, který zachovává životní úroveň (blahobyt) v současnosti s ohledem na zachování zdrojů pro budoucí generace tak, aby jejich životní úroveň nepoklesla kvůli vyčerpání zdrojů. Chovejme se k přírodě tak, aby i naše děti měly životní prostředí v pořádku přinejmenším tak, jako my.
27
Zdroje: VASNETSOV, Viktor M.. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PETERAK. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PRANG. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MIGUERMESTO. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BORISOV. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LOW, Tom; LEAKEY, Camp. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.