Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zoner Callisto – křivky
Počítačová grafika Zoner Callisto – křivky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2
Křivky důležité útvary vektorové grafiky
všechny objekty jsou odvozené od křivek vektorová grafika prezentuje křivku jako Bézierovu křivku zvláštním případem Bézierovy křivky je úsečka
3
Bézierova křivka je termín pro křivku, jejíž tvar je definován polohou krajních bodů a polohou směrnic v těchto bodech k nakreslení takové křivky je třeba stanovit nejen polohu krajních bodů, ale také polohu řídících bodů směrnic – tedy úseček, určujících směr a míru zakřivení.
4
Tvary Bézierovy křivky
Bézierova křivka s jedním vrcholem Bézierova křivka se dvěma vrcholy Bézierova křivka bez vrcholu
5
Směrnice neboli směrová úsečka je úsečka se začátkem v krajním bodě křivky, která svým směrem udává směr zakřivení křivky a svou délkou udává hloubku zakřivení křivky
6
Řídící bod směrnice je koncový bod směrnice jeho pozice určuje směr a hloubku zakřivení křivky
7
Uzel je termín, kterým označujeme kterýkoliv krajní (počáteční a koncový) bod libovolné jednoduché křivky nebo libovolného úseku křivky složité
8
Úsečka je přímá spojnice dvou bodů – rovná čára
jedná se o speciální případ křivky, kdy krajní body směrnice splývají s body úsečky
9
Úsek je označení pro část složené křivky, tedy pro každou z jednoduchých křivek, ze kterých je složena
10
Přechod přechod mezi úseky křivky vyjadřuje způsob napojení těchto úseků v daném uzlu v závislosti na dané poloze a délce směrnic jednotlivých úseků v přechodovém uzlu
11
Symetrický přechod pokud mají směrnice přesně opačný směr a stejnou délku
12
Hladký přechod pokud mají směrnice přesně opačný směr, ale různou délku
13
Ostrý přechod pokud směrnice neleží na téže přímce, nebo pokud aspoň jedna z nich splývá s přechodovým uzlem (tzn. že aspoň jeden z úseků je úsečka)
14
Ikony pro vkládání křivek na základním panelu nástrojů
15
Jednoduché křivky stisknutím levého tlačítka myši stanovíme počáteční bod křivky tažením koncový bod směrnice stejným způsobem stanovíme i polohu a směrnici koncového bodu současným přidržením klávesy SHIFT změníme i polohu koncového bodu křivky
16
Spojené křivky jsou složené z libovolného počtu na sebe navazujících jednoduchých Bézierových křivek vložíme první křivku, tím určíme pozici i směrnici počátečního bodu stanovíme koncový bod a směrnici a dokončíme spojenou křivku
17
Jednoduchá úsečka levým tlačítkem myši klikneme v místě začátku úsečky druhým kliknutím vybereme její konec úsečka se vykreslí nebo stiskneme levé tlačítko myši a táhneme
18
Spojená úsečka vložíme první úsečku klepnutím stanovíme bod koncový (viz vložení úseček dvojím klepnutím)
19
Kreslení od ruky pomocí této ikony můžeme kreslit tvary od ruky nezadáváme krajní body a směrnice každá křivka, kterou takto vytvoříme se převede na Bézierovu křivku další úpravy jsou stejné jako u Bézierovy křivky
20
Použitá literatura ZONER software, a. s., Zoner Callisto 5 uživatelská příručka. Copyright © 1991–1999 Inso Chicago. Dokumentace: © 1996–2004 ZONER software, a. s. Dostupný z Autorem všech fotografií a obrázků v této prezentaci je Růžena Hynková.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.