Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky - Tlak Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
2
Opakování kapitoly tlak, využití tlaku v praxi
3
Doplň: p Pa (pascal) p = značka tlaku: základní jednotka tlaku:
vzorec pro výpočet tlaku: p Pa (pascal) p =
4
Převeď jednotky 2 kPa = ___________Pa 0,5 hPa =__________Pa
60 Pa = ___________kPa 3,5 kPa = ___________Pa 8 Pa = ____________hPa 350 Pa = __________kPa 2 000 50 0,06 3 500 0,08 0,35
5
Napiš, co uděláme, jestliže:
chceme zvětšit tlak, kterým působíme na podložku, aniž budeme působit větší silou. chceme působit malým tlakem, ale gravitační síla působící na těleso je velká. Zmenším plochu, na kterou působím silou. Zvětším plochu, na kterou působí těleso.
6
Která tělesa budou působit na podložku největším tlakem?
Srovnej tělesa podle působícího tlaku: krychle – mezi válcem a kvádrem válec – největší tlak kvádr –nejmenší tlak
7
Které stroje a zařízení:
zvětší plochu, tím působí menším tlakem: zmenší plochu, tím působí větším tlakem: šídlo lyže sněžnice hřebík zubní vrtačka jehla sněžný skútr pásový traktor
8
Kdo bude působit větším tlakem na podložku?
Slon, který má plochu jedné nohy cm², hmotnost slona je přibližně 5 t Slečna, která má hmotnost 85 kg a stojí na patách na jehlových podpatcích. Jeden podpatek má plochu 0,5 cm²
9
Řešení: Slon: m = 5 t = 5 000kg Fg = m . g Fg = = N S = = cm² = 0,636m² p = F / S p = 5 000/ 0,636 p = Pa Slečna: m = 85kg Fg = m . g Fg = = 850N S = 2 . 0,5 = 1cm² = 0,0001m² p = F / S p 850/ 0,0001 p = 8 500Pa Slon působí menším tlakem.
10
Domácí úkol: Zjisti hmotnost vašeho automobilu, šířku pneumatik, vypočti jakým tlakem působí na silnici? Jak pomůžeš někomu, kdo se propadl na ledu? Najdi na internetu, který živočich dokáže „chodit“ po hladině vody, jak je to možné? Jak souvisí očkování s tlakem? Kdo bude nejspíše působit větším tlakem na sníh? Lyžař nebo snowboardista? Odpověď zdůvodni. (Předpokládáme, že mají stejnou hmotnost)
11
Anotace Cíl hodiny: Opakování pojmu tlak, souvislost tlaku s plochou, využití v praxi, výpočet tlaku, převody jednotek. Práce s prezentací: Možnost společného opakování učiva, použit jako test, opakování je možné využít pro 7. ročník při fyzice, podle typu učebnice a ŠVP školy, jednodušší úlohy pro ZŠP. Průřezová témata: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D
12
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com
Fyzika 2. Praha: SPN a.s., ISBN JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, ISBN JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, ISBN JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992. Soubor:Blaise pascal.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW: <
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.