Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.9.A.17_Fyzika pro 9. ročník Název: Lom světla Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA Lom světla Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák uvede v konkrétních příkladech, zda jde o lom ke kolmici či lom od kolmice. Žák umí popsat úhel dopadu, úhel lomu a napsat vztah mezi úhly. Vysvětlení mezního úhlu a úplného odrazu. Popis funkce světlovodu a příklady využití světlovodu.
2
Lom světla: V klidné vodní hladině se můžeme vidět jako v zrcadle (odraz světla), Podíváme-li se pozorně, vidíme i kameny nebo ryby pod vodou (lom světla), Pokud zkusíte sáhnout pod vodu pro kámen na dně, je to obtížné, zdá se nám blíže hladině, než ve skutečnosti je (lom světla)
3
Nechme dopadat paprsek světla na hladinu vody v nádobce
Nechme dopadat paprsek světla na hladinu vody v nádobce. Část světla se odrazí, část projde do vody a přitom změní svůj směr, láme se: Lom ke kolmici: Světlo prochází ze vzduchu do vody (z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího) >
4
Průchod světla ze vzduchu do skla – opět lom ke kolmici:
Opět jde o lom ke kolmici, Světelný paprsek se šíří z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího. vzduch sklo >
5
Lom od kolmice: Paprsek dopadá ze skla do vzduchu, nebo z vody do vzduchu, Světelný paprsek se šíří z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího. <
6
Lom nenastává: Při kolmém dopadu paprsku na rozhraní dvou prostředí se paprsek neláme, paprsek nezmění svůj směr. sklo vzduchvoda
7
Mezní úhel =42° =42 ° úhel, při kterém nastane lom do rozhraní, nazýváme mezní úhel, Pro rozhraní sklo – vzduch je tento úhel asi 42°, Pokud je úhel větší než 42 °, nastává odraz. sklo =90 ° vzduch
8
Světlovody: úplný odraz se využívá v takzvaných světlovodech,
jsou to průsvitná skleněná nebo plastová vlákna, světlo, které vstoupí pod vhodným úhlem do světlovodu, zůstává díky úplnému odrazu na jeho stěnách stále uvnitř a vystoupí z něj až na konci vlákna Využití v lékařství k zobrazení některých vnitřních orgánů pomocí svazku tenkých světlovodných vláken.
9
Úkoly: Popiš, co se děje se světelným paprskem, když dopadne ze vzduchu na klidnou vodní hladinu pod úhlem dopadu 60°. Narýsuj obrázek a vyznač v něm kolmici dopadu, úhel dopadu, úhel lomu a úhel odrazu. Zapiš, jaké vztahy mezi těmito úhly platí.
10
Vyber správnou odpověď: Úplný odraz může nastat když:
Paprsek se šíří na rozhraní vzduch - sklo a úhel dopadu je 42°. Paprsek se šíří na rozhraní sklo – vzduch a úhel dopadu je menší než 42°. Paprsek se šíří na rozhraní sklo – vzduch a úhel dopadu je větší než 42°.
11
Vyber správnou odpověď: Lom ke kolmici nastává, pokud se světelný paprsek šíří:
Z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího (např. vzduch – voda, vzduch – sklo). Z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího (např. sklo – vzduch).
12
Vyber správnou odpověď: Úhel je úhel dopadu a úhel je úhle lomu
Vyber správnou odpověď: Úhel je úhel dopadu a úhel je úhle lomu. Pokud > nastává: Lom nenastává Lom ke kolmici Lom od kolmice
13
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN galerie office [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ]
14
Metodika prezentace: Žák v konkrétních příkladech předpoví, zda nastane lom od kolmice nebo ke kolmici. Žák uvede příklad úplného odrazu světla a objasní, kdy může nastat. Žák vysvětlí, jak fungují světlovody a uvede příklad jejich využití.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.