Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Helena Špinarová Název: VY_32_INOVACE_01 3Š Čeština-mateřský jazyk Téma: Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
2
Co je mateřský jazyk? - první jazyk, kterému se dítě učí
- jazyk, který se používá na území daného státu
3
Jaké jsou mateřské jazyky v jiných městech Evropy?
Zkus přiřadit, jaký jazyk je podle tebe v daných městech mateřský. Klepni na dvojice, které k sobě patří – v případě správného výběru budou mít stejnou barvu.
4
Londýn němčina Paříž slovenština Berlín řečtina Bratislava francouzština Řím angličtina Athény italština
5
Vyzkoušejte si to! Spojte slova, která myslíte, že znamenají to samé.
Některé z jazyků jsou si podobné, např. slovenština, čeština a polština. Víte proč? Vyzkoušejte si to! Spojte slova, která myslíte, že znamenají to samé.
6
Místa Kúriť Proč Mačka Ak Prečo Topit Teraz Kočka Miesta Teď Jestli
7
Jiné způsoby dorozumívání
I když používáme jazyka v mluvené a psané řeči, můžeme se domlouvat jinými způsoby. Víte jak? - Gesty = tj. pohybem rukou, nohou a těla při mluvení - Mimikou = tj. výrazem a pohybem tváře
8
Vyzkoušejte si to! Zkuste gesty a mimikou (bez mluvení) vyjádřit následující:
Nějaké sloveso Nějaké podstatné jméno Nějaké citoslovce Pocit nebo náladu
9
A teď malá obměna. Zkuste odpovědět beze slov:
Půjdeš odpoledne na hřiště? Kudy se jde do obchodu? Dej spolužákovi nějaký příkaz, tak, aby ho mohl splnit. Beze slov!
10
K dorozumívání slouží také obrázky a kreslené značky
K dorozumívání slouží také obrázky a kreslené značky. Přiřaď, co znamenají. Kde se s nimi setkáváme? Umývárna Toalety Ubytovna Zákaz vstupu psů.
11
Co napsal o češtině J.Seifert?
Vraťme se ještě k básníkovi. Poví nám něco? Jistě poví! A řekne to v té krásné řeči, již děcko slyší poprvé a kterou v době nebezpečí bránili jsme vždy do krve.
12
Řeč našich matek, věčně živá, zní v jeho písni: jenom slyš
Řeč našich matek, věčně živá, zní v jeho písni: jenom slyš! A když se v básník rozezpívá, pro slzy v očích nevidíš. Vraťte se k textu a podtrhněte výrazy, ze kterých je patrný vztah básníka k češtině. Zpět k básni
13
A zase zpět k textu. Vyzkoušejte si, jestli jste nezapomněli slovní druhy. Určete je v první sloce.
Zpět k básni
14
V druhé sloce je pár podstatných jmen a sloves
V druhé sloce je pár podstatných jmen a sloves. Zkuste u nich určit mluvnické kategorie. Zpět k básni
15
A čeká vás poslední úkol
A čeká vás poslední úkol. Zamyslete se nad tím, která řeč se vám nejvíce líbí a pár větami napište proč. Která řeč u většiny z vás vyhrála?
16
Použitá literatura: CHÝLOVÁ, Helena, et al
Použitá literatura: CHÝLOVÁ, Helena, et al. Český jazyk 5 : učebnice pro 5.ročník. Brno : Nová škola, s. Obrázky použity ze sady Microsoft Office.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.