Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338"— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_12 Tematická oblast: SPOJKY Téma: Dvouhmotový setrvačník Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012

2 Anotace Metodický pokyn
Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.

3 Dvouhmotový setrvačník
Úkolem spojkového systému je také mimo jiné tlumit torzní kmity vyvolané činností motoru. Tím se sníží hlučnost hnacího ústrojí zejména při volnoběžných a mírně zvýšených otáčkách. Příčinou torzních kmitů a hluku je nesprávné rozdělení velikosti momentu setrvačnosti motoru a převodovky. Poměr mezi těmito momenty setrvačnosti při použití běžného spojkového systému má za následek, že se motor při asi 1300 ot/min torzně rozkmitá. Tyto kmity se přenášejí do převodovky. Protože oblast rezonance převodovky se nachází ve stejné oblasti otáček jako oblast rezonance motoru, dochází v převodovce k narážení boků zubů na ozubených kolech o sebe a tím k nadměrné hlučnosti a chvění převodovky.

4 Dvouhmotový setrvačník
Tento problém se odstraní změnou hodnoty momentu setrvačnosti motoru se spojkou na jedné straně a převodovky na straně druhé. K tomu slouží dvouhmotový setrvačník, který přesune oblast rezonančních otáček pod volnoběžné otáčky motoru. Toto přesunutí rezonančních otáček nastane rozdělením setrvačníku na dvě části (primární a sekundární), mezi které je vložen tlumič torzních kmitů. Spojkový kotouč pak může být tuhý.

5 Dvouhmotový setrvačník
Praktické provedení tohoto spojkového systému: 1. U běžného uspořádání je poměr součtu momentů setrvačnosti motoru, setrvačníku a spojky vzhledem k momentu setrvačnosti převodovky velmi nevyvážený: Tlumič torzních kmitů ve spojkovém kotouči umožňuje propružením svých pružin úhel pootočení max. 18o, což nemusí být vždy dostačující pro potřebné posunutí oblasti rezonančních otáček.

6 Dvouhmotový setrvačník
2. Při použití dvouhmotového setrvačníku je dosaženo téměř rovnovážnosti obou momentů: Torzní kmitání přenášené od motoru je absorbováno primární setrvačnou hmotou a torzním tlumičem. Propružením jeho pružin je umožněn úhel pootočení větší než 60o, což spolehlivě postačí na požadované posunutí oblasti rezonančních otáček pod volnoběžné.

7 Dvouhmotový setrvačník
Torzní kmitání přenášené od motoru je absorbováno primární setrvačnou hmotou a torzním tlumičem. Propružením jeho pružin je umožněn úhel pootočení větší než 60o, což spolehlivě postačí na požadované posunutí oblasti rezonančních otáček pod volnoběžné.

8 Dvouhmotový setrvačník
Konstrukce dvouhmotového setrvačníku: Skládá se z primárního setrvačníku, který je přišroubovaný přímo ke klikovému hřídeli motoru. Tento setrvačník má ozubený věnec pro spouštěč. Sekundární setrvačník je pomocí kuličkového ložiska uložen na primárním setrvačníku a je k němu připevněna třecí kotoučová spojka. Tlumič torzních kmitů se skládá ze dvou částí. Hnací moment se přenáší z primárního setrvačníku na vnější tlumič. Přes třecí zařízení a tlačné vinuté pružiny vnějšího tlumiče se dále moment přenáší na vnitřní tlumič a z něho na sekundární setrvačník.

9 Dvouhmotový setrvačník
Výhody dvouhmotového setrvačníku: tlumení vibrací, snížení hlučnosti, úspora paliva v důsledku snížení volnoběžných otáček, zvýšení komfortu řazení rychlostních stupňů, snížení namáhání synchronizačních spojek v převodovce, zvýšení bezpečnosti při překročení hodnoty nejvyššího dovoleného točivého momentu.

10 Dvouhmotový setrvačník
OPAKOVÁNÍ: 1. Co způsobují torzní kmity motoru? 2. Jak se změní momenty setrvačnosti motoru a převodovky dvouhmotovým setrvačníkem? 3. Charakterizujte konstrukci dvouhmotového setrvačníku. 4. Vyjmenujte výhody dvouhmotového setrvačníku.

11 Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.


Stáhnout ppt "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338"

Podobné prezentace


Reklamy Google