Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_10 F. Gellner, anarchisté TEMA: Literatura pro devátý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
2
Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy
Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na představitele anarchismu – F. Gellner, Viktor Dyk, Karel Toman, Fráňa Šrámek Klíčová slova: F. Gellner, Viktor Dyk, Karel Toman, Fráňa Šrámek Klíčové kompetence: kompetenci k učení, k řešení problému, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
3
František Gellner anarchista
„Nečekám nic od reforem nových zásad, nových norem, miluji jen kladivo, které bije na zdivo, na zvětralé zdivo.“ neohlížel se nad důsledky svých činů záměrně provokoval měšťáky,záměrně se stylizoval do zhýralého mladíka
4
po zkušenostech s bídou a společenskými poměry ve Francii z anarchismu vystřízlivěl
odchází do Brna – pracuje jako redaktor Lidových novin ironický, cynický nádech v době I.SV narukoval do armády a v roce zmizel neznámo kde
5
Za ženu vezmu si gorilu, myslím, že shodneme se,
sbírky: Po nás ať přijde potopa Radosti života Báseň bez názvu Za ženu vezmu si gorilu, myslím, že shodneme se, má srdce divoké jako já a též je bez konfese
6
Karel Toman nejmírumilovnější anarchista
k anarchistům se řadí spíše věkem a svoji nezakotveností, nestálostí cestoval – Paříž, Londýn, Berlín, Vídeň psal 40 let, ale napsal pouze 200 básní nesmírně propracoval formu – anarchistická, jednoduchá, srozumitelní, rád používal paralelismus
7
sbírky: Měsíce 12 básní – každá k jednomu měsíci Sluneční hodiny
8
Viktor Dyk bojoval za samostatnost českého národa
poslanec a senátor za buržoazně národně demokratickou stranu x TGM za I.SV vězněn za velezradu krátké verše bez složitých symbolů, metafor svoji generaci nazývá generaci ztracenců
9
tvorba poezie – Pohádky z naší vesnice - balada Milá 7 loupežníků
drama – Zmoudření Dona Quichota próza - Krysař
10
Krysař podle saské pověsti odvedl krysař 130 dětí z města Hameln postavy: krysař, Agnes, Sepp Jörgen skutečný (reálný) základ – kolonizace Drang nach osten – směrem na západ kolonizátor najal lokátora (krysař) a ten sháněl mladé lidi, kteří potom založili vesnici
11
Fráňa Šrámek antimilitarista – proti vojákům „Vojna deformuje člověka“
„Na vojně se člověk vejde do několika škatulek.“ nespokojenost v armádě ho převedla mezi anarchisty- přivedl ho F. Gellner své verše publikoval v čas. Nový Kult sám v armádě – nevhodné chování, proto nemohl odejít
12
účast na anarchistických demonstracích – 2x vězněn
sbírka – Modrý a rudý (modrý = barva uniformy, rudý = barva anarchismu – krev, násilí) „Jsem rudý anarchista, modrý rezervista.“ sbírka Splav reakce na válečnou destrukci
13
po I.SV opouští anarchismus a píše milostnou poezii – Ještě zní
začínající láska mladých lidí – má pro ně pochopení „Mladí – křič na ně a střepů se nedosbíráš.“ drama Měsíc nad řekou román Stříbrný vítr (zfilmováno) …kdo slyší stříbrný vítr, nikdy nezestárne…
14
Najdi v básní Fráni Šrámka Píšou mu psaní slova, která do básně nepatří. Počáteční písmena slov ti dají název básně, v níž jsou vylíčeny negativa a hrůzy války.
15
Píšou mi psaní Píšou mi psaní Zdrávi vzkázali,
rudí vojanští páni, zdrávi napsali a tam stojí psáno, já jsem reservista dvanáctého ale ráno, básník, anarchista že já musím rukovat, zpívám si rád a proklínám, oh, rukovat. oh, proklínám. Voják je voják, Pomašíruju, musí pětkrát bojovat – zpívat si budu: vloží k líci pušku, modrý reservista, vezme si na mušku rudý anarchista, třeba o vlastní srdce své, v modré dálce ten rudý květ, oh, srdce své. oh, rudý květ …!
16
Píšou mi psaní Rudí vojanští páni, zdrávi napsali
Píšou mi psaní Zdrávi vzkázali, Rudí vojanští páni, zdrávi napsali a tam stojí psáno, já jsem reservista dvanáctého Ale ráno, básník, anarchista že já musím rukovat, zpívám si Rád a proklínám, oh, rukovat. oh, proklínám. Voják je voják, Pomašíruju, musí Pětkrát bojovat – zpívat si budu: vloží k líci pušku, modrý reservista, vezme si na mušku rudý anarchista, třeba O vlastní srdce své, v modré dálce Ten rudý květ, oh, srdce své. oh, rudý květ …!
17
citace LEDERBUCHOVÁ L., STEHLÍKOVÁ M.: Čítanka učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.