Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Didaktika tělesné výchovy
Martin Fučík 388159 UTV - SE
2
Vyučovací jednotka TV Efektivita vyučovací jednotky
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
3
Efektivita vyučovací jednotky
„Úroveň výsledků, kterých dosáhneme při plnění cílů a úkolů tělesné výchovy“
4
Základní kritéria samotné efektivity (Plíva & kol. 1991)
Úroveň splnění cíle vyučovací jednotky Struktura vyučovací jednotky z hlediska psychického a fyzického zatížení Využití vyučovací doby Účinnost funkční odezvy zvolených podnětů
5
Úroveň splnění cíle vyučovací jednotky
Cíl vyučovacích hodin je dán: Učebními osnovami Ročním plánem Tematickým plánem Plánem pro jednotlivé vyučovací jednotky Cíl vyučovacích hodin musí respektovat: místní podmínky, věk, pohlaví, materiální vybavení, frekvenci vyučovacích jednotek, počet žáků…
6
Zatížení ve vyučovací jednotce
1.) Psychické zatížení Úvodní část - emočně motivační podněty Hlavní část - kognitivní fáze - volní zatížení Závěrečná část - emočně motivační podněty
7
Křivka psychického zatížení žáků ve vyučovací jednotce tělesné výchovy (upraveno dle Frömela 1987)
8
Zatížení ve vyučovací jednotce
2.) Fyzické zatížení Obratnost - začátek vyučovací jednotky - SF 120 – 130 T/min Rychlost - začátek vyučovací jednotky - SF až 160 T/min Síla - druhá část vyučovací jednotky - dynamická X všeobecná Vytrvalost - druhá část vyučovací jednotky - SF 120 – 140 T/min
9
Křivka tělesného zatížení žáků ve vyučovací jednotce (Frömel, 1987)
Fyzické zatížení Křivka tělesného zatížení žáků ve vyučovací jednotce (Frömel, 1987)
10
Využití vyučovacího času
Sledujeme metodou chronometráže Aktivní cvičební čas žáka Pedagogicky využitý čas Ztrátový čas
11
Využití vyučovacího času
Časově dobře využitá jednotka Aktivní cvičební čas – 40 % času Ztrátový čas - méně než 20 % času Ovlivněno – obsahem učiva (složitost), typem vyučovací jednotky (nácviková, výcviková, herní)
12
Využití vyučovacího času
Vyučovací jednotka – 45 min Čistý cvičební čas méně než 14 min – NEVYHOVUJÍCÍ Čistý cvičební čas 14 – 17 min – PRŮMĚRNĚ EFEKTIVNÍ Čistý cvičební čas nad 17 min – ŽÁDOUCÍ EFEKTIVITA Čistý cvičební čas cca 22 min – VÝBORNÁ EFEKTIVITA
13
Fyziologická účinnost vyučovací jednotky
Hypokineze….. => nutnost fyziologického účinku Účinnost lze posuzovat: Zjišťování kalorického výdeje (laboratorně) Odhad kalorického výdeje (tabulky) Stoj, leh, sed kcal/hod Klus, cvičení na místě 300kcal/hod Intenzivní cvičení 1000kcal/hod Hodnocením známek únavy (tabulky, viz. Tabulka dle Zotova) Sledování změn srdeční frekvence (telemetrie, sporttester…) Doporučené zatížení - vyšší než 50% TFmax - několik vrcholů kolem a nad 160 T/min (Semigonovský, 1988) * Doporučená hodnota výdeje energie pro TV je 240kcal/hod
14
Tabulka únavy dle Zotova
Příznaky Nedostatečné zatížení Přiměřené Velké zatížení Barva kůže zčervenání značné zčervenání zblednutí (promodrání) Pocení malé větší nad pasem velké i pod pasem Dýchání zrychlené, pravidelné rychlé i ústy ústy nepravidelné Pohyby správné i na konci na konci menší nesprávnosti nekoordinované Vnímání bez chyb reaguje jen na hlasité projevy Subjektivní potíže bez únava, bolesti dolních končetin únava, bolesti hlavy, vrhnutí, závrať
15
Chronografická analýza
Komplexní hodnocení efektivity vyučovací jednotky
16
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
Základní Hromadná forma Skupinová forma Individuální forma Specifické Doplňková cvičení Variabilní provoz Kruhový provoz
17
Doplňková cvičení Doplňují hlavní cvičení Zvyšují efektivitu
Probíhají v intervalu mezi jednotlivými procvičovanými tvary Učitel na žáky přímo nedohlíží Cílem je nejúčinnější využití času, samostatnost, zvýšit pestrost, aktivní odpočinek…
18
Doplňková cvičení Obsahem mohou být cvičení:
Jednoduchá, žákům známá, bezpečná Nenáročná na koncentraci a pozornost Nevyžadující dopomoc, žák je provádí samostatně Neovlivňují bezpečnost na ostatních stanovištích Emocionálně méně náročná než hlavní cvičení Nezvyšují hlučnost (neplatí vždy u herních vyučovacích jednotek)
19
Variabilní provoz = cvičení na stanovištích
Střídání stanovišť a cvičení, které jsou zaměřené na ZDOKONALOVÁNÍ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ Nevyskytují se prostoje, cvičí všichni Využívají proměnlivých a ztížených podmínek Cvičení zvládnutá a známá všem, nevyžadující dopomoc…
20
Variabilní provoz Důležité je vymezení:
Počtu opakování cvičení Vymezení času pro cvičení i následný přechod Zařazujeme do druhé poloviny hlavní části Počet stanovišť – dle počtu žáků a materiálních podmínek Doba cvičení 30 – 60 s Doba trvání cca min
21
Kruhový provoz Několik do kruhu uspořádaných stanovišť
6-10 stanovišť dle: Počtu žáků Materiálních podmínek Prostorových možností Zvoleného obsahu Cvičení zaměřené na ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ Slouží k rozvoji kondičních schopností Dobré využití vyučovacího času
22
Kruhový provoz Důležitost brát v potaz věk žáků, jejich úroveň pohybových schopností, individualismu Nejjednodušší – řízení časem (zejména pro rozvoj síly a vytrvalosti) Doba cvičení cca 30s X odpočinek 30-60s Nepřetržitý kruhový provoz – rozvoj vytrvalosti, prakticky bez času na odpočinek Zařazujeme kolem 20. a 30. minuty vyučování Doba trvání 10 – 15 min Zařazujeme v blocích (po 6 týdnech) – sledujeme pokroky
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.