Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:"— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast: Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Máchova Máje Ročník / obor studia: 2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 1. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 243 Klíčová slova: Máj, Vilém, Bezděz, jamb, interpretace Anotace: Výkladová prezentace o Máchově Máji. Představení díla po stránce interpretační, dějové i jazykové.

2 MÁJ Autor: K. H. Mácha

3 Máj Napsáno na přelomu roku 1835 a 1836
Lyricko-epická jambická báseň Vrchol tvorby K. H. M. Základní dílo moderní české poezie Skládá se z věnování, 4 zpěvů a 2 intermezz Děj má svůj reálný historický základ Příběh se odehrává v okolí hradu Bezděz

4 Děj Máje Mladý Vilém se dozvídá, že jeho láska Jarmila byla svedena ještě v době, než ji poznal. Zavraždí svůdce, aniž by věděl, že zabil svého vlastního otce. Za tento čin je uvězněn a odsouzen k trestu smrti. Poprava je vykonána další den. Když se toto dozvídá Jarmila, volí dobrovolnou smrt skokem do jezera.

5 Posloupnost jednotlivých částí Máje
Dedikace (věnování) 1. zpěv – obraz májové přírody, motiv lásky, první tragédie 2. zpěv – znázornění času: věčnost přírody x doba do popravy Viléma Intermezzo – půlnoční popraviště 3. zpěv – vrchol básně: krása přírody x lidský osud; vyznání lásky k rodné zemi; vzpomínka na dětství Intermezzo – obraz horské přírody 4. zpěv – básníkovo ztotožnění se svým hrdinou a i poutníkem, který se po letech vrací na popraviště

6 Interpretace Máje Báseň obsahuje tři tragédie (Vilémova, Jarmilina, obecně lidská) Jednoznačně kritizuje a obviňuje společnost Tzv. máchovská melancholie (pocit prchání, pocit zániku všeho jednotlivého, osobní sentiment)

7 DOSLOVNÝ PŘEPIS MÁJE DOSLOVNÝ PŘEDNES MÁJE
DOSLOVNÝ PŘEDNES MÁJE

8 Obr. 1

9 Zdroje Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov 2000. Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2008. Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico 2001.

10 Zdroje obrázků Obr


Stáhnout ppt "Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:"

Podobné prezentace


Reklamy Google