Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-11

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-11"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-11 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 Autor RNDr. Vladimír Kostka Tematický celek Seminář komunikačních dovedností Ročník 4. ročník Datum tvorby Anotace výklad nové látky , cvičení a zhodnocení Metodický pokyn vyučující má v úvodu k dispozici výkladový text, následuje cvičení s materiály z webové stránky a v závěru je zhodnocení dosažených výsledků Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Základy mediální výchovy
Vyhledávání a analýza mediálních informací 1

3 informace z lat. in-formatio - utváření, ztvárnění zpráva, údaj
informování, poučení informace jako vědění, které lze předávat obsah zprávy či sdělení číselné vyjádření množství údajů přenesené sdělovacím kanálem za časovou jednotku při přenosu zpráv

4 informace snižuje nebo odstraňuje neurčitost (entropii) systému (např
informace snižuje nebo odstraňuje neurčitost (entropii) systému (např. příjemce / uživatele informace) množství informace je dáno rozdílem mezi stavem neurčitosti systému, kterou měl systém před přijetím informace, a stavem neurčitosti, která se přijetím informace snížila nebo odstranila údaj o reálném prostředí, o jeho stavu a procesech v něm probíhajících

5 mediální informace informace zpracované novináři publikované v médiích
zpracování informací je vždy subjektivní Na čem je závislé zpracování a prezentace informací?

6 co ovlivňuje zpracování
rozsah informace, množství údajů verifikace (ověření) získaných informací analýza informací, znalost souvislostí osobnost redaktora styl média, ve kterém bude informace publikována majitel média

7 koncentrace vlastnictví médií
média mají sklon k monopolizaci a s tím související koncentraci, k nejrůznějším formám integrace, k vytváření obrovských konglomerátů překračujících hranice států, k diverzifikaci nabídky i vlastnických vztahů koncentrace vlastnictví je výrazným jevem, který můžeme pozorovat na mediální scéně prakticky od počátku rozvoje moderních technologií v 19. století

8 všechny přední mediální organizace jsou poměrně velké, zaměstnávají velké množství lidí a provádějí velké účetní operace jsou velmi dobře technicky vybavené, aby mohly vyrábět a nakupovat drahé mediální produkty vstup na mediální trh je podmíněn obrovskými náklady, které si zpravidla mohou dovolit jen velké instituce, jež mají na tomto trhu již jisté postavení

9 většina společností fungujících v mediálním systému funguje na komerčním základě a stará se o zisk jako nejvyšší prioritu dochází tak k propojování výrobních procesů, jež vytvářejí sled výrobních řetězců (například snahy vydavatelských domů vydávajících tištěná periodika vlastnit i papírny a tiskárny), všechny funkce od zdroje, přes výrobní procesy až po distribuci a prodej jsou soustředěny do rukou jedné organizace - tzv. vertikální integrace

10 dochází též k propojování organizací v rámci jednoho odvětví, které se tak mohou například podporovat v prodeji - tzv. horizontální integrace koncentrace vlastnictví je patrná jak na národní tak na celosvětové úrovni mediální instituce tak často dostávají nadnárodní charakter a překračují hranice států i světadílů

11 Cvičení na webu otevřete stránku www.pravednes.cz
najděte články s podobným obsahem v těchto denících: iDNES Super Novinky Revue Lidovky Blesk Právo Reflex

12 Jaké výrazové a jazykové prostředky využívají?
Úkol č. 1 porovnejte styl nadpisů použité jazykové prostředky použití fotografií a popisků Jaké výrazové a jazykové prostředky využívají? Jak na vás působí články v jednotlivých denících? Lze vysledovat propojení některých médií?

13 Co jsme zjistili? mediální koncerny se snaží zaujmout co nejširší část publika, jednotlivé tituly se snaží oslovovat různé cílové skupiny styl nadpisů se výrazně liší podle cílové skupiny média a kategorie (seriózní media, bulvár) podobně se odlišuje využívání jazykových prostředků a formy jazyka

14 celkové vyznění článků v různých médiích je závislé na mnoha okolnostech, ale vždy zachovává zaměření média na cílovou skupinu a snaží se dodržet klasifikaci média

15 zdroje Mediální gramotnost [online] [cit ]. Dostupné z: Unie vydavatelů [online] [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-11"

Podobné prezentace


Reklamy Google