Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 16_Mírný pás

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 16_Mírný pás"— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 16_Mírný pás
Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : prosinec 2011

2 Mírný pás na severní polokouli je na sever od subtropického pásu, na jižní na jih pouze zde se střídají čtyři roční období, která ? jaro, léto, podzim, zima teplota zde není ani příliš nízká, ani příliš vysoká vlivem podnebí se vytvořily tři druhy krajiny : stepi, listnaté a smíšené lesy, tajga (jehličnaté lesy) Odhadneš na základě obrázku, které světadíly se nacházejí v tropickém pásu ? Napiš je na připravené řádky. Řešení : jih Jižní Ameriky, Severní Amerika, Evropa, západní část Asie

3 stepi pšeničné zrno převážně rozlehlé travou porostlé pláně
díky velmi malým srážkám se zde nedaří stromům většinou rozsáhlá pole s obilninami – pšenice, kukuřice pšeničné zrno

4 živočichové žijící ve stepi : bizon, divoký kůň, osel, zajíc pampový, pudu jižní, lama, nandu, skunk, mravečník, psoun prériový, kojot

5

6 Listnaté a smíšené lesy
oblast s mírným a vlhkým podnebím teplejší oblasti mírného pásu najdeš je i v níže položených oblastech České republiky převažující rostliny : duby, buky, břízy, javory

7 živočichové žijící v listnatých a smíšených lesích : jelen, srnec, liška, lasička, prase divoké, čečetka zimní, tetřev hlušec, brkoslav severní, pěnice černohlavá, hlodavci

8

9 Jehličnaté lesy chladnější oblasti mírného pásu
tvoří přechod mezi smíšenými lesy a nejchladnějším polárním pásem nejsevernější část je nazývána tajga příklady rostlin : smrk, borovice, jedle, modřín

10 příklady živočichů : rys, medvěd hnědý, vlk, los, bobr, jezevec, kuna, veverka

11 Rébus Podaří se ti vyluštit názvy lesů? (POUŽITÉ SLABIKY SI VYŠKRTÁVEJ)
JEH LIST PA SMÍ STÁ ZE PIC NA LE O ŠE LIČ DA TRO GA TAJ 1 5 12 8 15 17 21 14 3 18 11 4 19 7 9 16 2 13 6 10 22 20 24 23 Názvy vypiš a vysvětli : Řešení : Jehličnaté – chladná oblast mírn. pásu, i v naší republice, smrk, borovice, vlk jezevec; listnaté – teplejší obl.mír.pásu,dub,buk,jelen,srnec; opadavé – na zimu stromům opadává listí, modřín, bříza; smíšené – listnaté a jehličnaté stromy pohromadě; stálezelené – je podobný tropickému lesu, ale je na suchých místech, napájený podzemními vodami, lvi, paviáni, sloni, datlovníky; tropické – jsou kolem rovníku, velmi teplo a vlhko,často prší, palmy,kávovník, opice, krokodýl; tajga – jehličnaté lesy před polárním pásem, smrk modřín, rys,los, medvěd hnědý

12 V mírném pásu se vyskytují tři druhy krajiny
V mírném pásu se vyskytují tři druhy krajiny. Dokážeš ke každé z nich doplnit dvě až tři rostliny typické pro tuto oblast? stepi listnaté a smíšené lesy tajga Stepi – pšenice, kukuřice, vysoká tráva tajga – smrk, borovice, jedle, modřín listnaté a smíšené lesy – dub, buk, bříza, javor

13 A další úkol. Namaluj plody , které nám dává les.
Možné odpovědi

14 Čtyřsměrka. Pokus se vyhledat všechny lesní rostliny a rozděl je na stromy, keře a byliny.
Ž I N Í L P B E D A V Á Z Ě J H G Ř M CH Š Ú Y Vysvětli slovo, které vzniklo z přebytečných písmen : __ __ __ __ __

15 Zakroužkuj živočichy, kteří žijí v mírném pásu, pojmenuj je a řekni, ve které krajině mírného pásu bys je mohl potkat.

16 Pro zajímavost. Víte, že ? V lesích Číny žije jedno z nejvzácnějších zvířat světa panda velká, která je světoznámým symbolem ochrany přírody. Největší jelenovitý savec je los, u nějž na rozdíl od ostatních jelenovitých má parohy i samice. Listy jehličnatých stromů – jehlice, neopadávají najednou (kromě modřínu), ale obnovují se v několikaletých cyklech. Z jehličí a mladých větévek smrku se také vaří pivo. Největším jehličnatým stromem a zároveň největším živoucím organismem na světě je sekvoje obrovská, která má obvod kmene až 30 metrů a dorůstá výšky přes 100 metrů. Roste v národních parcích v Kalifornii.

17 Metodický list Digitální učební materiál je určen pro Přírodovědu, 5.ročník, oblast Člověk a živá příroda, část Mírný podnebný pás. Je určen pro práci s interaktivní tabulí s popisovačem. Přechod snímků a řešení úkolů reagují na kliknutí myší, text a obrázky na snímcích 3 – 10 nabíhají automaticky s daným zpožděním 1,5 s. Snímek č. 2 : žáci si zopakují základní poznatky o mírném podnebném pásu, vyřeší dva jednoduché úkoly. Řešení se postupně zobrazuje na kliknutí. Snímek č. 3 – 10 : nejde v pravém slova smyslu o výukovou část třech druhů krajin mírného pásu, ale o ukázky rostlin a živočichů, kteří se v těchto oblastech nacházejí. Záleží na vyučujícím, zdali si obrázky společně pouze pojmenují nebo je využijí k další činnosti (např.referáty) Snímek č. 11 : v tabulce jsou uvedeny slabiky, ze kterých žáci mají složit druhy lesů; pokud by to bylo v této formě pro žáky příliš složité, na kliknutí se v jednotlivých polích objeví čísla, která jsou nápovědou ke skládání. Na další kliknutí se pak zobrazí řešení Snímek č. 12 : žáci na připravená pole zapisují rostliny nacházející se v jednotl.krajinách, na kliknutí myší si své odpovědi mohu zkontrolovat Snímek č. 13 : žáci rozvíjejí své kreativní možnosti nákresy lesních plodů, některé příklady (ne všechny) jsou připraveny se na kliknutí myší zobrazit Snímek č. 14 : žáci řeší čtyřsměrku, vyhledávají stromy, keře, byliny, zbyde jim 5 písmen do tajenky (tajga), diskutují o tom, co si o tajze pamatují Snímek č. 15 : žáci si připomenou, které živočichy mohou potkat v oblasti mírného pásu, zakroužkují je, pojmenují a řeknou, ve které oblasti se nacházejí

18 G K O S T R U Ž I N Í L P B E D A V Á Z Ě J H Ř M CH Š Ů Y
Červeně byliny, zeleně keře, modře stromy K O S T R U Ž I N Í L P B E D A V Á Z Ě J H G Ř M CH Š Ů Y Tajenka : tajga

19 Po řádcích : prase divoké – listnaté a smíšené lesy, tetřev hlušec – listnaté a smíšené lesy, bizon - step, veverka – jehličnaté lesy, zajíc pampový - step, los – jehličnaté lesy Snímek č. 16 : zde záleží na vyučujícím, zdali látku dokončí zajímavostmi, či nikoli Snímek č. 17 : řešení čtyřsměrky

20 Použitý materiál Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010 Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5.ročník, Mühlhauserová, 2004 Obr.na snímku č. 1 a 2 : pozadí - sken, Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010, str. 37 Obr.na snímku č. 3 : pozadi (3., 4. a 5.snímek) Obr.na snímcích 4 a 5 :

21 Obr.na snímku č. 6 : pozadí (6.,7.,8.) Obr.na snímku č. 7, 8 :

22 Obr.na snímku č. 9 : pozadí (9, 10.) - Obr.na snímku č. 10 :

23 Obr.na snímku č. 11 : Obr.na snímku č. 13 :

24 http://images. google. com/url. source=imgres&ct=img&q=http://upload
Obr.na snímku č. 14 : Obr.na snímku č. 16 : Obr.na snímku č. 17 :


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 16_Mírný pás"

Podobné prezentace


Reklamy Google