Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Hnilička Jiří Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_18_Jazykové prostředky poezie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Žák si opakuje a procvičuje jazykové prostředky poezie.
2
Jazykové prostředky poezie
Tropy – obrazná pojmenování (nepřímá) Figury – jazykové prostředky, které zvýrazňují umělecký text Tropy Metafora – pojmenování na základě vnější podobnosti, např. perly rosy Personifikace (zosobnění) – neživé předměty mají vlastnosti živých, např. sopka zuřila Oxymorón – spojení významově protikladných slov, např. svítání na západě Přirovnání – „zařval jako lev“ Epitheton (bás. přívlastek) – netradičně zdůrazňujeme vlastnost, např. blankytná modř
3
Figury Anafora – opakování slon na začátku veršů Epifora – opakování slov na konci veršů Epanastrofa – opakování slov na konci verše a na počátku následujícího verše Refrén – text (verš), který se opakuje v (nebo po) každé sloce
4
Najdi v textu básnické prostředky: Karel Toman Mladému slunci Mladému slunci nahá zem prudce se oddávala v březnu, a tiché hlasy slyšel jsem, když k tobě říci přišel jsem: Ztratil jsem klíč a již ho nenaleznu. V úvalech loňské listí tlí, a pod ním pučí květy v březnu. Já chorý, zcizelý a mdlý, míst nepoznal, kudy jsme šli. Ztratil jsem klíč a již ho nenaleznu. Jak chvěla se tvá ruka v mých v ten mlžný večer v časném březnu! Den spravedlivý přišel, stih mě zamlklý soud očí tvých. Ztratil jsem klíč a již ho nenaleznu.
5
Použitá literatura a odkazy.
MARTINKOVÁ, V., Teorie literatury netradičně. 1.vyd. Praha, Trizonia ISBN X VIEWEGHOVÁ, T., Čítanka pro 9. ročník základní školy, 1. vyd. Brno, Nová škola ISBN Citováno dne DUM uložen na-
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.