Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PhDr. Irena Martínková, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PhDr. Irena Martínková, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
4. Harmonie PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

2 Kalokagathia Harmonie duše a těla KALOS (καλος) = krásný
KAI (K´) (και) = a AGATHOS (αγαθος) = dobrý

3 Terminologie CELEK = nezávislý, autonomní, bezvztažný, samostatně existující V rámci celku lze vymezit části ČÁST = vztahuje se vždy k celku, bez celku není části

4 Celek a část To pan To holon

5 Celek a část to pan Suma více celků 2 celky = dualismus
Mnoho celků = atomismus Části pouze v každém z celků to holon Jediný celek, v rámci nějž lze vymezit části Celek = kosmos

6 Celek jako to pan - dualismus
Svět sestávající z dvou nespojitelných substancí hmota + duch Člověk jako suma dvou nespojitelných substancí tělo + duše

7 Harmonie - to pan Harmonie možná jen v rámci jednotlivého celku, ne u všech celků zároveň Není možné spojit celky  nelze je vzájemně harmonizovat Samostatná harmonizace těla Samostatná harmonizace duše

8 Celek jako to holon Výchozí celek – kosmos, univerzum, svět
V rámci tohoto celku lze vymezit části Člověk jako část kosmu Harmonizace možná v rámci tohoto celku

9 Svět „Svět je vzájemnost. Svět je celostnost, ale ne tak, že si lze myslet nějaký maximální celek, nýbrž tak, že každá jednotlivost nějak odkazuje k celku jako ke hledisku vzájemných vztahů.“ (Kratochvíl, 1994, s.46)

10 Celek jako to holon - Dasein
Heidegger: Dasein: bytí tu / pobyt bytí-ve-světě Disharmonie projevující se jako nesoulad s původním celkem (např. projevující se skrze bolest) část = to, co je problematické, tj. v nesouladu = to, co se vyděluje z jinak harmonického celku Harmonizace jako práce s částmi, které nejsou v souladu

11 Sebepoznávání a bolest
Bolest jako vhodný ukazatel problémů (vydělujících se částí) Učení se cítit bolest Učení se cítit začínající bolest Nepotlačování bolesti Odstraňování příčin bolesti skrze postupné sebepoznávání

12 Harmonizace Není lehké najít příčinu problému
Začátek harmonizování je obtížný Práce na jednom problému vede dále k ostatním problémům  v rámci člověka (jakožto bytí-ve-světě) souvisí vše se vším  různé problémy jsou vzájemně propojené příčinu lze hledat v souvislosti s více problémy člověk se začíná vyznávat sám v sobě

13 Harmonizace Porozumění tomu, co je harmonie Jak jsem na tom já?
Rozeznání problému (např. na základě bolesti) Hledání příčiny Nalezení vhodné metody pro odstranění příčiny problému

14 Doporučená literatura k tomuto tématu
Kratochvíl, Z. Filosofie živé přírody. Herrmann a synové, Praha 1994. Martínková, I. Kalokagathia – harmonie duše a těla, nebo harmonie člověka? Česká kinantropologie, Praha 2003, Vol.7, č.1, s Martínková, I. Understanding Harmony. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 2003, Vol. 39, no. 2, p


Stáhnout ppt "PhDr. Irena Martínková, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google