Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 04/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.18_paka_kladka_pevna_volna_kladkostroj Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí.
2
Řekni, kdy na páce nastane rovnováha.
Odpověď: Rovnováha na páce nastane, právě když součin ramene síly a velikosti síly na levé straně se rovná součinu ramene síly a velikosti síly na pravé straně. a1∙F1=a2∙F2
3
Co se stane, pokud na páce nenastane rovnováha?
Odpověď: Páka se začne otáčet ve směru síly, jejíž součin s délkou ramene je větší. Součin ramene síly a velikosti síly nazýváme MOMENT SÍLY: M=a∙F Protože síla se vyjadřuje v newtonech a délka v metrech, je jednotkou momentu síly newtonmetr [Nm].
4
Řekni, jak se páky rozdělují.
Odpověď: 1. DVOJZVRATNÁ: síly působí na obou stranách od bodu otáčení. 2. JEDNOZVRATNÁ: síly působí na stejné straně od osy otáčení, mají však opačný směr.
5
Řekni praktické příklady páky.
Odpověď: rybářská loďka s dvěma vesly, užití tenisové rakety, příp. hokejky a jiných sportovních potřeb, nůžky, řadící páka u automobilu, ovládací páka u letadla, lopata, rameno jeřábu atd. klíč na utahování matic a šroubů, otvírák , louskáček na ořech a mnoho dalších různých kuchyňských zařízení.
6
Urči, zda na obrázku je páka jednozvratná nebo dvojzvratná.
7
Vyřeš úlohu: Mirek, který má hmotnost 35 kg a Petr s hmotností 42 kg se chtějí příjemně houpat. Petr si sedl na pravou stranu houpačky 2 m od osy otáčení. Do jaké vzdálenosti od osy otáčení si musí na levé straně houpačky sednout Mirek? Odpověď: Mirek musí sedět ve vzdálenosti 2,4 m od osy otáčení houpačky.
8
Vyřeš úlohu: Jakou silou působí člověk na držadla kolečka, jestliže na korbě je ve vzdálenosti 70 cm od osy kola kámen o hmotnosti 50 kg a držadla jsou ve vzdálenosti 175 cm od osy kola? Odpověď: Člověk působí na držadla kolečka silou 200 N.
9
Odpověz na otázku: Kdy nastane rovnováha sil na pevné kladce?
Odpověď: Rovnováha sil na kladce pevné nastane tehdy, jestliže na obou koncích lana působí stejně velké síly, platí tedy: F1 = F2
10
Vyřeš úlohu: Jakou tahovou sílu musí vyvinout elektromotor nákladního výtahu, jestliže zdvihá dva pytle cementu přes kladku pevnou, každý po 50 kg a hmotnost samotné plošiny výtahu je 30 kg? Odpověď: Motor musí vyvinout tahovou sílu N.
11
Charakterizuj velikost sil na kladce volné.
Odpověď: Na obou koncích lana na kladce volné působí síly, které jsou poloviční, než je součet tíhy kladky volné a závaží na ní zavěšeného. Platí vztah: F1 = F2 = G/2 Síla, kterou těleso zvedáme, je rovna polovině tíhy zavěšeného tělesa.
12
Kladka volná
13
Jak vypadá jednoduchý kladkostroj?
Odpověď: Jednoduchý kladkostroj se skládá z jedné kladky volné a jedné kladky pevné. Síla, kterou působíme na konec lana, je rovna polovině tíhy břemene, platí vztah: F = G/2 Složený kladkostroj
14
Kde můžeš vidět kladkostroj?
Odpověď: Kladkostroje jsou téměř na všech jeřábech a vyprošťovacích zařízeních, v autodílnách…k zdvihání motoru…atd.
15
Motor jeřábu musí vyvinout sílu 1550 N.
Vyřeš úlohu: Jakou sílu musí vyvinout motor jeřábu, jestliže zdvihá panel o hmotnosti 300 kg pomocí kladky volné o hmotnosti 10 kg? Odpověď: Motor jeřábu musí vyvinout sílu 1550 N.
16
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN galerie office [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] houpacka_01.jpg [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] fija.jpg/180px-Polea-simple-fija.jpg [cit.: ] Polispasto2.jpg [cit.: ] [cit.: ] Pulley3a.png [cit.: ] [cit.: ]
17
Metodika prezentace: Žák zná podmínku pro rovnovážný stav na páce.
Žák umí vypočítat moment síly. Žák řekne, jak se rozděluje páka podle osy otáčení a působení sil. Žák vyjmenuje praktické příklady použití páky. Žák určí na obrázcích, zda se jedná o páku jednozvratnou nebo dvojzvratnou. Žák umí vyřešit úlohy na použití páky. Žák řekne, kdy nastává rovnováha sil na kladce pevné a volné. Žák vyřeší úlohy na použití kladky pevné a volné. Žák umí popsat jednoduchý kladkostroj a zná příklady použití kladkostroje.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.