Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_799 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída: 6.C Počet žáků celkem: 18 Z toho dívek: 12 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK

2 Brouci Předmět: Přírodopis Ročník: šestý Klíčová slova:
Krovky, dimorfismus, kousací ústní ústrojí, tykadla, chitin, pírníci, řasožraví, proměna dokonalá, herkules, titán, piluna, goliáš. Anotace: Seznámení s charakteristikou řádu brouků a jejich rozmnožováním. Největší a nejmenší zástupci tohoto řádu. Jméno autora (vč. titulu): Dr. Jiří Klein

3 Brouci Goliáš královský Obr.1 nejpočetnější skupina hmyzu
dnes je známo asi druhů jsou zařazeny do160 čeledí v ČR druhů ze 110 čeledí velikost od 0,25mm až po 20cm a váhu 100g goliáši měří 5 – 11cm jeho larvy 80 – 100g Jeden z největších brouků.

4 Brouci Největší brouci všichni žijí v pralesích Jižní Ameriky
největší je titán obrovský 17cm, s tykadly 22cm piluna i herkules 17cm Piluna velkozubá Obr.15 Herkules antilský Obr.16 Titán obrovský Obr.17

5 Brouci Roháč obecný největší brouk v ČR a v Evropě
Obr.2 Roháč obecný největší brouk v ČR a v Evropě dosahuje velikosti 7cm přísně chráněný listnaté lesy – pařezy a dutiny stromů jižní Morava mohutná kusadla u samečků

6 Brouci Pírníci nejmenší brouci
naši dosahují až 1mm a žijí v hnoji a u lesních mravenců americký druh Nanosella – je nejmenší-0,25mm a žije v choroších Řasožraví dosahují velikosti 1-3mm žijí ve vlhkém prostředí larvy i dospělci se živí řasami Sphaerius Obr.18 Pírník Ptenidium Obr.19

7 Brouci Krovky přeměněný první pár křídel Chroust obecný Obr.3
jsou vyztužené chitinem chrání druhý blanitý pár křídel a zadohruď u střevlíků srůstají – nemohou létat u některých brouků mohou druhotně vymizet Chroust obecný Obr.3

8 Brouci Tykadla brouků jsou různého tvaru vždy jsou článkovaná
Vějířkovitá tykadla chrousta Obr.4 Tykadla brouků jsou různého tvaru vždy jsou článkovaná slouží k hmatu, čichu a chuti (teplota,vlhkost...) Chroust obecný Obr.5 Kozlíček dazule - tesařík Obr.6

9 Brouci Pohlaví typická pohlavní dvoutvárnost - dimorfismus
viditelný rozdíl mezi samcem a samicí. Roháč obecný – pár Obr.7 Roháč obecný-sameček Obr.8 Roháč obecný-samička Obr.9

10 Brouci Ústní ústrojí brouků Obr.10 slouží k příjmu potravy
většinou je kousací většinou je stejné i u larev umožňuje okusování rostlinné i živočišné potravy Obr.10 Chrobák velký Obr.11

11 Brouci Vývoj brouků proměna dokonalá vajíčko-larva-kukla-dospělec
Lesák rumělkový Obr.12 Vývoj brouků proměna dokonalá vajíčko-larva-kukla-dospělec larvy mají zřetelně odlišenou hlavu a kousací ústrojí na obr.12 dospělec-larva-kukla

12 Brouci Péče o potomstvo některé druhy se starají o vajíčka
Hrobařík obecný Obr.13 Péče o potomstvo některé druhy se starají o vajíčka stavějí jim úkryt zaopatřují potravu larvám – hrobařík většina klade vajíčka volně a dál se o ně nestarají - mandelinka Mandelinka bramborová Obr.14

13 Brouci Kontrolní otázky. 20b Které největší druhy brouků znáš? 4b
Co jsou to krovky a k čemu slouží? 5b K čemu slouží tykadla? 3b Jaké ústní ústrojí mají brouci? 1b Čím jsou vyztuženy krovky? 1b Náš největší brouk? 1b Které jsou nejmenší skupiny brouků? 2b U kterého brouka jsou srostlé krovky a co to znamená? 2b Pohlavní dvoutvárnost jiným slovem. 1b

14 Brouci Odpovědi na kontrolní otázky. Titán, herkules, piluna, goliáš.
Přeměněný 1.pár křídel, k ochraně blanitých křídel a zadohrudi. K čichu, hmatu, chuti. Kousací ústní ústrojí. Jsou vyztuženy chitinem. Roháč obecný. Řasožraví a pírníci. U střevlíků, nemohou létat. Dimorfismus.

15 Brouci Metodický pokyn
Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků s charakteristikou řádu brouků a jejich rozmnožováním,s největšími a nejmenšími zástupci tohoto řádu. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

16 Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ].

17 Zdroje a citace Obr.1:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.2:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.3:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.4:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.5:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.6:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.7:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.8:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.9:Dostupný z WWW: [ ].

18 Zdroje a citace Obr.10:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.11:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.12:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.13:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.14:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.15:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.16:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.17:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.18:Dostupný z WWW: [ ]. Obr.19:Dostupný z WWW: [ ].


Stáhnout ppt "Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk"

Podobné prezentace


Reklamy Google