Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Techniky práce s mentálně postiženými
2
Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol Název a číslo materiálu: VY_52_INOVACE_4.A_2/13 Téma sady: Specifické potřeby jednotlivých klientů v sociálních službách Název: Techniky práce s mentálně postiženými Vytvořeno: (Po pilotáži) Autor: Mgr. Kateřina Svobodová Vyučovací předmět: Sociální péče Ročník: IV. Výsledky vzdělávání dle RVP: charakterizuje formy sociálních služeb ve vztahu k sociální situaci a specifickým potřebám jednotlivých skupin klientů; Typ interakce: výklad Druh výukového zdroje: Klíčová slova: Lidé s mentálním postižením, techniky práce s mentálně postiženými, asistence Anotace: Prezentace se zabývá lidmi s mentálním postižením, kteří jsou cílovou skupinou sociálních služeb, vysvětluje terminologii a cíle práce s touto skupinou.
3
Metody a techniky ASISTENCE – pomoc uživateli s činnostmi, které lidé bez postižení dělají sami. Asistence – zaměření na jednotlivce – pokud je to možné, postupné snižování míry podpory Např. chráněné bydlení – nejprve pokyny, později jen připomenout seznam činností Asistent rozvíjí, kompenzuje dovednosti uživatele – nejen při praktických činnostech, ale v organizování aktivit (chodí do práce – přechází silnici)
4
Metody a techniky Skupinová práce - 2 pozitivní aspekty
Uživatelé se učí komunikovat ve skupině, vnímat a respektovat ostatní, vyslechnout a projevit názor…zlepšují se formulace postojů, sociální dovednosti…navazují se přátelské vztahy Sama práce ve skupině – oblasti, které uživatelům dělají potíže – např. trávení volného času – řešení problémům, vzájemné rady, tréninky modelových situací
5
Metody a techniky Pracovní terapie – důraz na odpovědnost a řád, cílem je získávání pracovních návyků Uživatel je užitečný – nestačí, nutné koncipovat jako přípravu na přechod z chráněného do běžného prostředí Taneční, hudební, výtvarná terapie – podpora osobnostního rozvoje a relaxace. Nalézání výrazových prostředků, které usnadňují komunikaci. Možno chápat jako formu setkávání (skupina) či způsob trávení volného času
6
služby Raná péče – často v rámci stacionářů, depistáž, poradenství, psychologické poradenství pro rodiče. Starší děti – zaměření na vzdělávání a volný čas – asistent, denní či týdenní stacionáře Mládež a dospělí – oblast práce, bydlení a volného času Práce – podporované zaměstnání, program přechodu ze školy do zaměstnání – individuální praxe u zaměstnavatele při škole, chráněné pracoviště a dílny, tréninkové programy
7
služby Bydlení – chráněné bydlení, podporované bydlení, bydlení v komunitě Volný čas – zájmové kroužky, vrstevnické programy
8
Zdroje MATOUŠEK, O., et al. Sociální práce v praxi : Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, s. ISBN X.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.