Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPřemysl Beran
1
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové aspekty R. Specifika tréninku R u dětí. Diagnostika R.
2
BIOLOGICKÉ ZÁKLADY RYCHLOSTI
Z anatomicko-fyziologického hlediska je R určena především: Nervovo-svalovou koordinací (rychlost vedení vzruchů, střídání kontrakce a relaxace, intra a intermuskulární koord…) zastoupením rychlých svalových vláken (až 80-90%), jejich délka, počet sarkomer, úhel přichycení na kost…) anaerobním alaktátovým energetickým systémem (zásoba ATP, CP…) hormonálním působením (testosteron, kortizol…) pohyblivostí kloubních spojení antropometrickými ukazateli…
3
1. Jednotlivého pohybu (acyklická) 2. KOMPLEXNÍHO POHYBOVÉH PROJEVU
ČLENĚNÍ RYCHLOSTI RYCHLOST A) REAKČNÍ 1. JEDNODUCHÁ 2. VÝBĚROVÁ B) AKČNÍ 1. Jednotlivého pohybu (acyklická) 2. KOMPLEXNÍHO POHYBOVÉH PROJEVU Akční –dosažení max hodnot R jako fyzikální veličiny
4
ČLENENÍ RYCHLOSTI A) Rychlost reakční
Výběrová - reakce na rozličné očekávané nebo nečekané podněty (pohyb soupeře, let míče, změna vnějších podmínek apod.), na které sportovec reaguje některou ze zvládnutých a známých pohybových činností. Prodloužena o rozhodování a volbu řešení. Významně ovlivněna anticipací, dovednostmi, zkušenostmi! Zkušenosti – uloženy v CNS jako pevné pohyb. Progr., které umožní v průběhu reakce realizovat zvolenou PČ dle situace a rozhodnutí
5
ČLENENÍ RYCHLOSTI B) Rychlost akční
Podle průběhu pohybové fáze (kinematické struktury) se rozlišují dvě formy: Jednotlivého pohybu (acyklická) - jednorázové provedení pohybu s maximální rychlostí Základem hl. R kontrakce sv.
6
METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI
K dlouhodobé strategii rozvoje rychlostních schopností přistupujeme již v dětském věku od 8 do 10 let. Maxima rychlostních schopností se dosahuje (až na některé výjimky) kolem 18 až 21 let. To neznamená, že rychlostní trénink později opomíjíme !!!
7
METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI
Odpočatý sportovec, prohřáté a uvolněné svalstvo. Maximální úsilí, koncentrace a motivace, zvládnutí techniky (kontrolovaný pohyb). Metoda opakování: doba cvičení do s (herní formou i déle) počet opakování v sérii 3-5 počet opakování v tréninkové jednotce do 15 (20) - při poklesu rychlosti trénink ukončit plný interval zotavení 2-5 (8) min, obvykle aktivní.
8
METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI
S rostoucí koordinační náročností rychlostního výkonu se zvyšuje význam tréninku koordinačních schopností. V ročním cyklu 1-3x/týden, v přípravě po období zaměřeném na sílu a vytrvalost, částečně souběžně se silou.
9
SPECIFIKA TRÉNINKU U DĚTÍ
Využít citlivého období rozvoje: cca 8-12 (13) let, u chlapců i déle. Zařazovat široké spektrum cvičení, všechny druhy R.
10
Kontrolní otázky Charakterizujte R jako motorickou schopnost a jako faktor sportovních výkonů. Jakými předpoklady je R určena z biologického hlediska?. Jaké druhy R lze rozlišit? Objasněte základní požadavky na efektivní trénink R. Jaká jsou specifika tréninku R u dětí? Jak lze R diagnostikovat?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.