Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:"— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_20_Geometrická abstrakce TÉMA: Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 Geometrická abstrakce

3 Anotace Materiál slouží jako osnova výkladu učitele, podklad k tvorbě zápisků žáka. Motivuje k vlastní výtvarné činnosti inspirované geometrickou abstrakcí. Rozvíjí znalosti z dějin umění na základě prožitku a vlastní tvorby. Podporuje mezipředmětové vztahy (výtvarná výchova, český jazyk a literatura). Je primárně určen pro předmět výtvarná výchova v druhém ročníku a sextě.

4 Abstraktní malířství První díla vznikají kolem r. 1910
NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Abstraktní malířství První díla vznikají kolem r. 1910 Malíři - V. Kandinskij, R. Delaunay, F. Kupka Sochařství – V. Tatlin Nová vlna – Rusko, Francie, Holandsko, Německo, USA Geometrická abstrakce – použití geometrických prvků Suprematismus, konstruktivismus, neoplasticismus, rayonismus… Renesance po 2. sv. válce – op-art, kinetismus Kandinskij - Fuga

5 Suprematismus Ve 2. desetiletí 20. století vzniká v malířství směr později nazývaný geometrická abstrakce. Je pokračováním negativního vymezování vůči impresionismu  Nejpozději roku 1915 vystavil Kazimír Malevič obraz Černý čtverec nazývaný také Černý čtverec na bílém pozadí. Tímto aktem se obecně datuje vznik suprematismu „Nevynalezl jsem nic, jen noc, a zahlédl jsem to nové, co jsem nazval suprematismus. Formulovalo se to ve mně v černé ploše, která vytvořila čtverec a potom kruh. V nich jsem uviděl nový barevný svět."  Malevič odvodil název z latinského slova „suprematia“, které lze přeložit jako nadvláda, převaha. Barva a forma mají mít převahu nad zobrazováním předmětné skutečnosti. Zároveň ale měly mít „čisté pocity“, jinými slovy senzibilita převažuje nad racionální geometrickou konstrukcí Barevné geometrické obrazce: čtverce, obdélníky, trojúhelníky, nepravidelné mnohoúhelníky, kruhy a kříže, většinou na bílém pozadí, vytvářejí svět suprematismu Základní myšlenkou bylo, že malířství má být nepředmětové, že jeho smyslem není zobrazovat jen přírodní formy

6 Kazimir Malevič Černý čtverec na bílém pozadí, 1915
Suprematism,

7 Kazimir Malevič, Osm červených obdélníků,1915 Suprematismus, 1915

8 Piet Mondrian byl nizozemský malíř, vůdčí osobnost neoplasticismu.
Společně s Van Doesburgem a architekty Gerrit Rietveldem a J. J. P. Oudem byl členem nizozemského uměleckého hnutí De Stijl založeného roku 1917. Jeho abstraktní malby se v 60. letech nosily jako moderní vzory na šatech (modely návrháře Yvese Saint-Laurenta). obrázky video

9 Piet Mondrian - obrazy

10 Theo van Doesburg * 1883 - †  1931, Holandsko,  Původně se jmenoval Christiaan Emil Marie Küpper Kolem roku 1903 začal podepisovat svoje obrazy jako Theo van Doesburg podle svého nevlastního otce Theodoruse Doesburga.  Začal malovat pod vlivem fauvismu a postimpresionismu jasně barevné figurativní práce. Později se přiklonil k abstrakci Spolu s Pietem Mondrianem v roce 1917 založil De Stijl, umělecký časopis, který prezentoval názory a práce stejnojmenné skupiny umělců. Celý život věnoval hlásání idejí De Stijlu – psal příručky a vyučoval, mimo jiné i na Bauhausu, umění a architekturu. 

11 Theo van Doesburg

12 OP-art Optical - art Začal se rozvíjet koncem 50. a počátkem 60. let 20. století. Autoři op-artových děl využívají poznatky z geometrie, fyziologie a optiky. Snaží se pomocí většinou černobílých geometrických obrazců, rastrů a vzájemně se překrývajících lineárních a plošných útvarů dosáhnou optické iluze pohybu, nestability, prostoru.

13 Viktor Vasarely Vásárhelyi Győző – 1906 Pécs- 1997 Paříž
maďarsko–francouzský malíř, grafik a sochař, který je obecně považován za jednoho z představitelů op- artu a kinetického umění Vytváří myšlenku sériového šíření uměleckého díla. Svojí tvorbou ovlivnil i reklamu, propagaci, dekorativní umění, módu a architekturu obrázky video

14 Architektura – V. Vasarely

15 Úkol pro tebe: Inspiruj se geometrickou abstrakcí
Vytvoř vlastní abstraktní kompozici Navrhni předměty inspirované geometrickou abstrakcí (oblečení, nádobí, dekorační látku)

16 Studentské práce

17

18

19

20 Zdroje NEZJIŠTĚNO. Suprematismus [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Piet Mondrian [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: STEENBERG, Vincent. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HENDRIKE. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HUSKY. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

21 NEZJIŠTĚNO. WikiPaintings. org [online]. [cit. 13. 4. 2014]
NEZJIŠTĚNO. WikiPaintings.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. WikiPaintings.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: g VÁRADI, Zsolt. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KOVACS, Daniel. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Studentské práce: archiv autorky – se souhlasem autorů


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:"

Podobné prezentace


Reklamy Google