Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ideologie v digitálních hrách
IM090 Kritická analýza počítačových her
2
Ideologie nepřijatelně stranický či kompromitovaný myšlenkový obsah nebo rámec synonymum pro víru nebo skupinové normy, aniž by obsahoval hodnotící soudy
3
Marxistický přístup proč kapitalismus nebyl svržen dělnickou revolucí? „falešné vědomí“ mylný buržoazní názor, který sloužil zájmům kapitalistické třídy
4
Post-marxistický přístup
pokus o ustálení významu Odkazuje ke „stmelujícím a legitimizujícím ideám všech sociálních skupin“
5
Sémiotický pohled Halla
Sémiotický pohled nevnímá ideologii jako falešné vědomí, ale spíše jako proces produkce významů
6
Sémiotický pohled Halla
Hall opouští Marxův negativní koncept ideologie a limitující model falešného vědomí legitimizace a reprodukce mocenských vztahů Média jsou v dnešní době nejvíce zodpovědná za popis a vysvětlení událostí ve světě
7
Zápas o význam Nejde jen o to, co médium říká přímo, ale o propojení promluv Zarámování (framing) – důležitý pro digitální hry Do jakého rámce vložíme znak (slovo, objekt,…)
8
Rámcování
9
Zápas o význam ideologie vzniká na základě logiky sociálních procesů, nikoli intencí aktéra Inflace jako něco přirozeného, věda jako jediný výkladový rámec
10
Rámcování Jak je možné komplexitu obtížně pochopitelných problémů redukovat Sdělení neobsahují pouze holá fakta, ale také hodnotový rámec, který nám pomáhá těmto faktům rozumět Děláme to samovolně
11
Proč je rámování důležité pro digitální hry?
Zápas o význam Proč je rámování důležité pro digitální hry?
12
Encoding/decoding Hall tvrdí, že ideologie funguje nezávisle na producentovi sdělení Resp. existují rámce při produkci, ale i při recepci významů SDĚLENÍ ENCODING DECODING
13
Hry a ideologie Hry jsou de facto transformování činností a světa do systémů herních pravidel
14
Hry a ideologie
15
Hry a ideologie
16
Hry a ideologie
17
procedurální rétorika
„praxe využívání procesů persvazivně“ (Bogost)
18
Proceduralita „pro počítač určující schopnost vykonat sérii příkazů“ (Murray, Hamlet On the Holodeck) procedury mohou svou povahou zahalit naši schopnosti vidět jiné způsoby myšlení (Bogost)
19
procedurální rétorika
využívání procesů persvazivně „praxi využívání procesů persvazivně“ schopnost přesvědčit hráče o konkrétním chování tak, že ukáže a odhalí procesy a jejich důsledky, které se s daným chováním pojí
20
Proceduralizace Hry tedy přinášejí něco, co bychom mohli nazvat proceduralizací Proceduralita (vlastnost her) x Proceduralizace (proces přenášení vnějšího světa do číselných systémů) Při užívání (percepci) her záměrn i nezáměrně vnímáme vše jako číselný systém herních mechanik (abychom vyhráli)
21
Co vypovídají hry o skutečnosti?
Opačná recepce
22
Co vypovídají hry o skutečnosti?
Přenos do mechanik bývá nepřesný, nereálný, realitu překrucující (ať již vědomě, či nevědomě)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.