Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ideologie v digitálních hrách

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ideologie v digitálních hrách"— Transkript prezentace:

1 Ideologie v digitálních hrách
IM090 Kritická analýza počítačových her

2 Ideologie nepřijatelně stranický či kompromitovaný myšlenkový obsah nebo rámec synonymum pro víru nebo skupinové normy, aniž by obsahoval hodnotící soudy

3 Marxistický přístup proč kapitalismus nebyl svržen dělnickou revolucí? „falešné vědomí“ mylný buržoazní názor, který sloužil zájmům kapitalistické třídy

4 Post-marxistický přístup
pokus o ustálení významu Odkazuje ke „stmelujícím a legitimizujícím ideám všech sociálních skupin“

5 Sémiotický pohled Halla
Sémiotický pohled nevnímá ideologii jako falešné vědomí, ale spíše jako proces produkce významů

6 Sémiotický pohled Halla
Hall opouští Marxův negativní koncept ideologie a limitující model falešného vědomí legitimizace a reprodukce mocenských vztahů Média jsou v dnešní době nejvíce zodpovědná za popis a vysvětlení událostí ve světě

7 Zápas o význam Nejde jen o to, co médium říká přímo, ale o propojení promluv Zarámování (framing) – důležitý pro digitální hry Do jakého rámce vložíme znak (slovo, objekt,…)

8 Rámcování

9 Zápas o význam ideologie vzniká na základě logiky sociálních procesů, nikoli intencí aktéra Inflace jako něco přirozeného, věda jako jediný výkladový rámec

10 Rámcování Jak je možné komplexitu obtížně pochopitelných problémů redukovat Sdělení neobsahují pouze holá fakta, ale také hodnotový rámec, který nám pomáhá těmto faktům rozumět Děláme to samovolně

11 Proč je rámování důležité pro digitální hry?
Zápas o význam Proč je rámování důležité pro digitální hry?

12 Encoding/decoding Hall tvrdí, že ideologie funguje nezávisle na producentovi sdělení Resp. existují rámce při produkci, ale i při recepci významů SDĚLENÍ ENCODING DECODING

13 Hry a ideologie Hry jsou de facto transformování činností a světa do systémů herních pravidel

14 Hry a ideologie

15 Hry a ideologie

16 Hry a ideologie

17 procedurální rétorika
„praxe využívání procesů persvazivně“ (Bogost)

18 Proceduralita „pro počítač určující schopnost vykonat sérii příkazů“ (Murray, Hamlet On the Holodeck) procedury mohou svou povahou zahalit naši schopnosti vidět jiné způsoby myšlení (Bogost)

19 procedurální rétorika
využívání procesů persvazivně „praxi využívání procesů persvazivně“ schopnost přesvědčit hráče o konkrétním chování tak, že ukáže a odhalí procesy a jejich důsledky, které se s daným chováním pojí

20 Proceduralizace Hry tedy přinášejí něco, co bychom mohli nazvat proceduralizací Proceduralita (vlastnost her) x Proceduralizace (proces přenášení vnějšího světa do číselných systémů) Při užívání (percepci) her záměrn i nezáměrně vnímáme vše jako číselný systém herních mechanik (abychom vyhráli)

21 Co vypovídají hry o skutečnosti?
Opačná recepce

22 Co vypovídají hry o skutečnosti?
Přenos do mechanik bývá nepřesný, nereálný, realitu překrucující (ať již vědomě, či nevědomě)


Stáhnout ppt "Ideologie v digitálních hrách"

Podobné prezentace


Reklamy Google