Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:"— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_04 Náročné životní situace – Frustrace, deprese Téma sady: Pedagogika a psychologie Obor, ročník: Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření: březen 2013 Anotace: Frustrace, deprese, příznaky, vznik, obranné mechanismy, druhy deprese, deprivační syndrom Metodický obsah: Výklad nového učiva, pojmy, upevnění vědomostí

2 Frustrace z lat. slova frustra = nadarmo, zbytečně, zmaření, zabránění
 strádání způsobené zmařením cíle, kterého mělo být dosaženo (tzn. uspokojování nějaké potřeby) na cestě k cíli vyvstala překážka (bariéra) překážky mohou být vnitřní sociální fyzické

3 Frustrace Frustrace uspokojování důležitých potřeb a zájmů vede k zátěži jedinec musí na své trápení stále myslet nemůže se řádně na nic soustředit je rozrušený Stupňování frustrace a její dlouhodobé trvání mohou vyústit i ve zhroucení jedince.

4 Frustrace při dlouhodobém pocitu zmarnění se aktivizují obranné mechanismy  chrání člověka každý člověk má jinou míru frustrační tolerance silný vyrovnaný typ x labilní typ (obtížně snáší i malou psychickou zátěž)

5 Obranné mechanismy Útěk do fantazie
snění, nereálný svět výmyslů - přináší iluzorní útěchu a zapomnění Apatie, rezignace jedinec ztrácí o cokoliv zájem Regrese - lidé se pod vlivem frustrační zátěže chovají: jako malé děti jako by se ve svém vývoji vraceli zpět dělají ze sebe bezmocné, o které se musí někdo starat

6 Obranné mechanismy Agrese - frustrovaní agresivnější než nefrustrovaní
vyhledávají agresivní filmy agrese proti náhradním objektům tzv. přemístění agrese – objektem útoku: slabý a bezbranný člověk zvíře (týrání) předměty (vandalismus) Zvláštní formou agresivní reakce na frustraci je autoagrese = sebepoškozování.

7 Obranné mechanismy Projekce
frustrovaný promítá vinu a zodpovědnost do druhých (např. obviňuje učitele, že si na něj ,,zasedl“, spolužáka, že je ,,šprt“) Vytěsnění nebo též potlačení, tzv. chybný výkon skutečnosti, které jedinec spojuje se svou frustrací, často zapomíná, přehlédne, poplete (např. zapomenutí data schůzky, drobný úraz na cestě tam) Uvedené reakce zpravidla frustraci neřeší.

8 Zvládnutí poruchy zaměřenosti
jediná správná cesta, jak zvládnout poruchu je analyzovat souvislosti, učinit rozhodnutí frustrovaný bývá odkázán na poradenskou pomoc nebo psychoterapeutickou péči

9 Deprivace a její druhy Nejzávažnější typ frustrace, znamená strádání.
deprivace citová strádání člověka neuspokojením potřeby vřelých citových vztahů že je milován že se může plně, bez úzkosti a zábran svěřit druhému člověku

10 Deprivace a její druhy deprivace senzomotorická
člověk postrádá rozmanitost podnětů aktivizujících je smyslově je omezován v pohybu deprivačně působí jednotvárné, monotónní prostředí, kde se nic neděje chybí barvy a tvary budící pozornost a zájem nejsou předměty, s nimiž lze manipulovat

11 Deprivace a její druhy deprivace činnostní
chybí podněty motivující jedince k činnostem deprivace sociální nedostatek v oblasti společenského kontaktu

12 Citová deprivace V raném věku vzniká při odloučení dítěte od rodiny
dítě v jiném prostředí nenachází osobní vztahy nemůže se vciťovat do druhých (nezná je, bojí se jich, nerozumí jim) druzí lidé se nevciťují do něho (nemají na to čas, je jim to lhostejné) např. v nemocnici, ve výchovné instituci, v rodině s citově chladnou matkou, kdy chybí prožitek lásky a vcítění

13 Deprivační syndrom Vzniká při silném strádání, mívá dvě základní podoby Pasivní dítě je zaražené, málo se projevuje nemá o nic zájem, má omezené schopnosti častá nemocnost mezi kamarády je spíše neoblíbené, odstrkované

14 Deprivační syndrom 2. Aktivní dítě je velmi živé až neúnosným způsobem
je dotěrné, ,,vlezlé, vnucující se za každou cenu do pozornosti okolí chtivé vždy a všude upoutat mezi vrstevníky je agresivní, hlučné Jaký projev deprivačního syndromu se u konkrétního dítěte prosadí, závisí na temperamentovém typu a vnějších okolnostech.

15 Otázky a úkoly 1. Čím je způsobeno strádání při frustraci?
2. Vyjmenujte obranné mechanismy reagování na frustraci. 3. Popište jednotlivé druhy deprivace. 4. Zhodnoťte projev dítěte při obou podobách deprivačního syndromu.

16 Použitá literatura PAULÍNOVÁ L.; NEUMANNOVÁ L. Psychologie pro Tebe. 3. vyd. Praha: Informatorium, 2008, 180 s. ISBN HELUS, Z. Psychologie pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 119 s. ISBN

17 Použité zdroje Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA.
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.


Stáhnout ppt "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google