Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bariéry, které musí překonávat lidé s mentálním postižením

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bariéry, které musí překonávat lidé s mentálním postižením"— Transkript prezentace:

1 Bariéry, které musí překonávat lidé s mentálním postižením
Barbora Uhlířová Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s.

2 Lidé s mentálním postižením
Lehké mentální postižením (80%) Středně těžké Těžké Hluboké Nespecifikované

3 Bariéry Fyzické Komunikační Informační Sociální Ekonomické

4 Bariéry - fyzické Architektonické = něco mi stojí v cestě
Orientace v prostoru = nevím kam jít Orientační systémy Asistence Alzhaimerova nemoc – prví příznak, často ještě neidentifikovaný je porucha orientace v prostoru.

5 Bariéry komunikační Napojte se – poslouchejte a dívejte se
Doptávejte se Kreslete, pište Dejte čas a prostor Ujistěte se, že klient rozumí Doprovod Příklad z ÚP s Michalem Davidem – bariéra fyzická - orientace v prostoru a bariéra komunikační/informační, bavila se jen se mnou. Napojte se – dívejte se i na gesta, mimiku, náladu, atd. – reflektujte (Zdá se mi, že máte strach, zdá se mi, že nerozumíte?) Doptávejte se – ujišťujte se, že jste dobře rozuměla, nebojte se říct, že nerozumíte, hledat správný komunikační kanál Kreslete a pište – zásadní myšlenky, které chcete předat, plánek, jak se někam dostat…, telefon, mail Čas a prostor – klidná místnost, kde nikdo neruší, člověk musí vidět, že máte čas Rozumí? – otázky, odpovědi ano x ne

6 Bariéry informační Standardizované hodnocení znalostí cizích jazyků
Dle výzkumu v Německu 60% obyvatel je v němčině na úrovni B1 Úřední komunikace obvykle v B2/C1, (někdy C2) Jedná se o informace v tištěné podobě, na webu, úřední dopisy, pravidla pro přiznávání dávek atd.

7 Co jsou to snadno srozumitelné informace
Informace zpracované podle pravidel Ve spolupráci s lidmi s mentálním postižením Doplněné obrázky, piktogramy, ilustracemi, fotkami Spoustě informací, které dostáváme, nerozumíme – telefonní tarify, informace z České správy sociálního zabezpečení, právnické informace, úřadu práce. Lidé s mentálním postižením a děti s mentálním postižením jsou v tomto ohledu velmi zranitelná skupina. Informace ale potřebují. Potřebují je proto, aby věděli, co se kolem nich děje. co se bude dít, potřebují se účastnit rozhodnutí, která se týkají jejich života. Vybavujete si situaci, kdy jste nutně potřebovali něco vědět, ale nerozuměli jste informaci? Jak jste se cítili? Jaké reakce to u vás vyvolalo? (panika, agresivita, zvýšená aktivita x pasivita, nezájem o dění kolem) Metodika tvorby snadno srozumitelných informací vychází z toho, že určitým způsobem upravené, formulované a připravené informace jsou pro lidi s mentálním postižením snadněji srozumitelné, než běžné informace.

8 Pravidla pro zpracovávání snadno srozumitelných informací

9 Projekt Cesty Více informací na Video Cesty

10 Pravidla pro snadno srozumitelné informace
Základní Pro psaný text Elektronická forma Video Audio Základní - společná pro ty ostatní i pro mluvenou řeč Pro psaný text - i grafickou úpravu, velikost stránky, velikost písma, barvu a tvar písmen Elektronická forma – webové stránky, mobilní aplikace

11 Význam správného uspořádání textu
將卡插入自動櫃員機 按鈕,選擇你想選擇的金額 取出卡 自動取款機將錢發放 Praktická a zábavná ukázka toho, jak může uspořádání textu a doplnění obrázky pomoci k srozumitelnosti textu.

12 Význam správného uspořádání textu
將卡插入自動櫃員機 按鈕,選擇你想選擇的金額 取出卡 自動取款機將錢發放

13 將卡插入自動櫃員機 按鈕,選擇你想選擇的金額 取出卡 自動取款機將錢發放

14 在使用ATM的說明 將卡插入自動櫃員機 按鈕,選擇你想選擇的金額 取出卡 自動取款機將錢發放

15 Font, vzhled písma Ariel je vhodný. Verdana je vhodná.
Jasné fonty z jasnými formami písmen například: Ariel je vhodný. Verdana je vhodná. Times New Roman není vhodný protože má patky Tento typ není vhodný protože je moc zdobný Přiměřené mezery mezi písmenky Velikost písma 14 nebo větší Tiskací písmo s malým i VELKÝMI písmeny NE - stínování, příliš tenké písmo, příliš silné písmo, kurzíva

16 Vzhled stránky Formát papíru nebo stránky A4 nebo A5
Neodrážet odstavce Jasné a přehledné uspořádání stránky Mezi jednotlivými informačními bloky dělat mezery Zarovnávat doleva Kontrast mezi barvou papíru a písma

17 Doplnění textu Obrázky Fotky Ilustrace Piktogramy Symboly
Nemáme úplně dobré zkušenosti s komiksy nebo s obrázkovým písmem.

18 Komunikační systémy www.pecsforall.com PCS, Rebus Další
Zjistěte si které komunikační systémy cílová skupiny zná (pokud se jedná o jednu menší skupinu)

19 Spolupráce s lidmi s mentálním postižením
My spolupracujeme s lidmi s MP jako s korektory, ale dá se s nimi spolupracovat i od samého začátku. Velmi důležité je zjišťovat od nich jaké informace potřebují. Mohou být dvě situace – vy k nim chcete dostat nějaké infromace – pak téma vybíráte vy a formu oni (nebo kontrolují) Druhá – chcete, aby měli informace, které potřebují oni sami (sex, porod, výchova dětí)

20 Jak a kde využít snadno srozumitelné informace?
Tištěné Webové stránky Video Audio Webové aplikace, aplikace pro mobilní zařízení Orientační systémy Tištěné – brožury Už vím, Budoucnost, Newsletter Inclusion Europe, Úmluva Web – špatný příklad, O zdraví, Už vím, rodinná politika Video – O zdraví Audio - Lebenshilfe

21 Přístupnost = zdolání bariér
Pro jednu skupinu lidí s postižením Pro všechny Univerzální design Přístupnost veřejných i soukromých služeb, produktů, vzdělávání, budov, veřejného prostoru

22 Přístupnost a univerzální design voleb v Norsku
Koncept snadno srozumitelných informací je součástí širšího konceptu celkové přístupnosti a univerzálního designu. Ten se snaží o to, aby byly veřejně přístupné služby, objekty, prostor přístupný všem bez nějakých dalších nutných úprav. Bavíme se pak o bezbariérovém přístupu, ale nemáme na myslí jen bariéry architektonické, ale i další – uspořádání budov, orientační systému, informační bariéry, bariéry, které způsobují společlenské předsudky, nezvyk potkávat se s lidmi s postižením

23

24 Letiště Reykjavík

25

26 Webové stránky a internet jsou v současné době největším zdrojem informací pro všechny. I webové stránky mohou být srozumitelné více či méně. Stránky mohou být srozumitelné celé, nebo jen část určená lidem s postižením Co je u webových stránek důležité: Kromě pravidel, která se vztahují ke všem textům Snadná navigace – musí být jasné, kde se snadno srozumitelné informace nachází , musí být snadné se k nim dostat– – pro děti Jednoduché členění Aktivní zóny na které se kliká dostatečně velké (pro lidi s omezenou jemnou motorikou) Reklamy, vyskakovací okna – omezit na všech stránkách je jasné, čí jsou to stránky Možnost zvětšení textu Barva pozadí + text


Stáhnout ppt "Bariéry, které musí překonávat lidé s mentálním postižením"

Podobné prezentace


Reklamy Google