Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR06_Fia01_13 Vytvořeno: Srpen 2013 Autor: Mgr. Lada Fialová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Sada: Botanika Název vzdělávacího materiálu: Organologie Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia

2 Anotace: Výkladová prezentace na téma organologie. Určená do hodin biologie nebo laboratorních cvičení z biologie. Prezentace je ukončena opakováním. Metodika: Prezentaci ovládá učitel klikáním myši nebo šipkou vpravo (popř. vlevo). Při opakování žáci odpovídají ústně a po kliknutí myší se objevují správné odpovědi.

3 ORGANOLOGIE

4 POJMY ZNÁM, NEPOTŘEBUJU VYSVĚTLENÍ
Organologie Nauka o rostlinných orgánech, jejich morfologii, anatomii a metamorfózách. Studuje histologickou a cytologickou stavbu orgánů a jejich funkci. POJMY ZNÁM, NEPOTŘEBUJU VYSVĚTLENÍ

5 Morfologie Anatomie vědní obor studující vnější tvarovou rozmanitost organismů z řeckého MORFÉ = tvar vědní obor studující vnitřní stavbu organismů zabývá se buněčnou a tkáňovou/pletivovou strukturou těl z řeckého ANATEMNO = rozřezávat

6 Metamorfóza Histologie funkční přeměna
z latinského metamorphis = proměna, přeměna nauka, která studuje stavbu a funkci pletiv/tkání součást anatomie z řeckého HISTOS = pletivo

7 Cytologie vědní obor, který studuje stavbu a činnost buňky
z řeckého KYTOS = buňka Buněčná teorie „Omnis cellula e cellula“ „Každá buňka pochází z buňky“ Rudolf Virchow lat. buňka = CELLULA

8 Rostlinné orgány kořen (radix) stonek (kaulom) vegetativní
list (fylom) květ (flos) semeno (semen) plod (fructus) vegetativní orgány prýt reprodukční orgány

9 Orgány HOMOLOGICKÉ ANALOGICKÉ
Orgány, které mají stejný původ, ale různou funkci. např. hlíza lilku bramboru, oddenek pýru plazivého, stéblo lipnice roční (vznikly přeměnou stonku) Orgány, které mají stejnou funkci, ale vyvinuly se z rozdílných původních orgánů např. listové úponky hrachu setého a stonkové úponky vinné révy

10 atom molekula makromolekula buňka pletivo orgán rostlinné tělo

11 BIOLOGIE (bios = život) BOTANIKA (botané = rostlina)
nauka, která studuje živé soustavy BOTANIKA (botané = rostlina) nauka, která studuje život rostlinných organismů EKOLOGIE (oikos = dům, okolí) nauka, která se zabývá vztahem organismů a jejich prostředí a vztahem organismů navzájem FYZIOLOGIE (phýsis = příroda) nauka studující funkci živých organismů především z hlediska fyzikálního a biochemického

12 OPAKOVÁNÍ 1) správně pojmenujte vědy
morfologie vědní obor studující vnější tvarovou rozmanitost organismů anatomie vědní obor studující vnitřní stavbu organismů histologie nauka, která studuje stavbu a funkci pletiv/tkání cytologie vědní obor, který studuje stavbu a činnost buňky botanika nauka, která studuje život rostlinných organismů fyziologie nauka studující funkci živých organismů především z hlediska fyzikálního a biochemického

13 Zdroje obrázků Všechny fotografie jsou vlastním dílem autorky výukového materiálu.


Stáhnout ppt "Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034."

Podobné prezentace


Reklamy Google