Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou"— Transkript prezentace:

1 Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Mojmír Lejska SAOF 8.-9.dubna 2016

2 Foniatrie versus ORL ORL = lékařský obor řešící organické potíže orgánů hlavy a krku (ucho, nos a dutiny, krk) Foniatrie = lékařský obor zabývající se poruchami komunikačních funkcí (sluch, hlas, řeč), a to z medicínského hlediska příklady

3

4 Rozdíle ORL a foniatrie
…opakovanými záněty středního ucha se mohou ve středouší objevovat jizvy, které pak vedou k vzniku tympanosklerosy …opakovanými záněty středního ucha se mohou ve středouší objevovat jizvy, které pak vedou k vzniku převodní poruchy sluchu

5 primární patro foramen incisivum sekundární patro

6 Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988)
I. rozštěp primárního patra (ret, alveolární výběžek) % II. rozštěp primárního a sekundárního patra (ret, alv.výběžek, tvrdé patro, měkké patro, uvula III. rozštěp sekundárního patra (tvrdé patro za foramen incisivum, měkké patro, uvula) IV. vzácné atypické rozštěpy

7 Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988)
I. rozštěp primárního patra (ret, alveolární výběžek) subdermální rozštěp rtu částečný rozštěp rtu celkový rozštěp rtu (jednostranný nebo oboustranný) rozštěp rtu a alveolárního výběžku (front. před for.incisivum)

8 Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988)
II. rozštěp primárního a sekundárního patra (ret, alveolární výběžek, tvrdé patro, měkké patro, uvula)) jednostranný rozštěp rtu, alv.výběžku, tvrdého a měkkého patra oboustranný rozštěp rtu, alv. výběžku, tvrdého a měkkého patra submukosní rozštěp patra s rozštěpem rtu

9 Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988)
III. rozštěp sekundárního patra (dorzálně za foramen insicivum: tvrdé patro, měkké patro, uvula)) rozštěp tvrdého patra rozštěp měkkého patra (středem) submukosní rozštěp patra s uvula bifida (nebo jen uvula bifida)

10 Dělení rozštěpů Kernahan-Stark (1988) IV. vzácné atypické rozštěpy
mediální rozštěp horního rtu šikmé rozštěpy příčné rozštěpy rozštěp dolního rtu nebo nosu

11 I. rozštěpy primárního patra
jednostranný částečný oboustranný kompletní jednostranný kompletní

12 II. rozštěpy primárního a sekundárního patra
jednostranný kompletní oboustranný kompletní

13 III. rozštěpy sekundárního patra
rozštěp tvrdého a měkkého patra

14 Důsledky rozštěpů na rozvoj komunikačních prostředků
OVŘ – dítě začíná mluvit později a rozvoj je mnohem pomalejší Samohlásková řeč Značná příměs nosovosti Porušení plynulosti řeči nedostatečným proudem vzduchu Poruchy výslovnosti hlásek, slabik i slov z úniku vzduchu Poruchy výslovnosti z poruch vývoje dentice Slabý dyšný hlas, může se objevit i hlasová únava z přemáhání Poruchy vývoje řeči z převodní nedostatečnosti – auditivní dyslalie Souhyby nosních křídel a mimických svalů Kompletní postižení verbální komunikace

15 Důsledky rozštěpů na rozvoj komunikačních prostředků
OVŘ – dítě začíná mluvit později a rozvoj je mnohem pomalejší Samohlásková řeč Značná příměs nosovosti Porušení plynulosti řeči nedostatečným proudem vzduchu Poruchy výslovnosti hlásek, slabik i slov z úniku vzduchu Poruchy výslovnosti z poruch vývoje dentice Slabý dyšný hlas, může se objevit i hlasová únava z přemáhání Poruchy vývoje řeči z převodní nedostatečnosti – auditivní dyslalie Souhyby nosních křídel a mimických svalů Kompletní postižení verbální komunikace

16 Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace
vady estetické psychosociální problémy

17 Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience
- poruchy sání, polykání, porucha fyzického vývoje dítěte, časté záněty nosohltanu, průdušek a středouší, poruchy sluchu sekretorického typu 2. poruchy komunikace 3. vady estetické 4. psychosociální problémy

18 Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace
- všechny složky komunikace: :porucha sluchu = malá slovní zásoba, malá jazyková zkušenost, nerozumění, auditivní dyslalie :porucha hlasu = ostrý, vysoko položený, mekavý, tlačený, otevřená rhinolalie (zvýšené napětí hlasivek i extralaryng. svalů; zkrácení rezonanční trubice :porucha artikulace = nedostatečný uzávěr, redukce intraorálního tlaku, postižená dentice, defektní svaly patra :řeč = samohlásková 3. vady estetické 4. psychosociální problémy

19 Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace
vady estetické - deformace kostních i měkkých částí obličeje, nosu, poruchy chrupu, skusu, deformace čelisti 4. psychosociální problémy

20 Důsledky rozštěpů velofaryngeální insuficience poruchy komunikace
vady estetické psychosociální problémy - poruchy sebevědomí, osobnosti, socializace, emotivita apod.

21 Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality
posouzení stavu sluchu z hlediska řeči 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti

22 Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality
- na kvalitu polykání - na kvalitu hlasu řeči - na kvalitu vlastní struktury řeči % posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti

23 Posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality
Gutzmanova A-I : opakovat A, I a posloucháme rozdíl ve fonaci I mezi otevřeným nosem a zavřeným chřípím Czermakova zk.: na zrcadle velikost zamlžení Zk. otofonem: olivka v nose a posloucháme únik vzduchu Schlessingerova zk.: porovnává se otevřená rinofonie v lehu a stoji. Pokud se nemění jedná se o organické postižení uzávěru. Zk. Nafouknutí tváří – hodnotí kvalitu uzávěru Manometrická zkouška Spirometrická zkouška Endoskopicky

24 Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality
2. posouzení stavu sluchu - kvalita komunikace v expresivní i perceptivní složce - otoskopie, ladičky, klasická zkouška sluchová - audiometrické, slovní nebo percepční test, VRA, tympanometrické vyšetření % 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti

25 Posouzení stavu sluchu a jeho vlivu na vývoj řeči
Kvalita komunikace v expresní i percepční složce – nejlépe je na obrázcích, kde sledujeme pojmenování, opakování a ukazování. Dále zevšeobecňování a abstrahování (podle věku). Objektivní vyšetření a základní posouzení stavu sluchu otoskopie ladičkové zkoušky klasická zkouška sluchová audiometrické zkoušky behaviorální : prahový tónový audiogram, slovní dětské sestavy, percepční test, VRA, tympanometrie - křivky Stav celkové komunikační schopnosti

26 Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality
2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace - komunikační dovednosti - srozumitelnost v běžné řeči - celkový komunikační dojem (??) %

27 Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality
2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti - srozumitelnost v běžné řeči - celkový komunikační dojem (??) %

28 Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality
2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti : řečové reakce a realizace (souhyby atd) - srozumitelnost v běžné řeči - celkový komunikační dojem (??) %

29 Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality
2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti : řečové reakce a realizace (souhyby atd) - srozumitelnost v běžné řeči : lze posoudit podle toho jak rozumím já sám - celkový komunikační dojem (??)

30 Úloha foniatra posouzení velofaryngeálního uzávěru a jeho kvality
2. posouzení stavu sluchu 3. posouzení stavu celkové komunikační schopnosti - ochota komunikace : často odpovídá psychickým potížím, fonofobie, poruchy sebevědomí atd. - komunikační dovednosti : řečové reakce a realizace (souhyby atd) - srozumitelnost v běžné řeči : lze posoudit podle toho jak rozumím já sám - celkový komunikační dojem (??) : co si pomyslím o řeči i osobnosti dítěte(zkušenosti a vědomosti)

31 Úloha foniatra v péči o dítě se sluchovou vadou
Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou"

Podobné prezentace


Reklamy Google