Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ANGLICKÉ DIVADLO
2
Divadlo v období restaurace
- restaurace (lat.) znovuobnovení, uvedení do původního stavu - 1640: první zasedání anglického parlamentu - 1642: občanská válka mezi příznivci krále (royalisté) a příznivci parlamentu (puritáni) - 1649: poprava krále – 1660: tzv. Anglická revoluce – 1653: Anglie republikou - 1653: končí období republiky
3
Oliver Cromwell (1599 – 1658)
4
Cromwell na skotských hranicích
5
- 1660: Stuartovci restaurováni na královský trůn
korunovace Karla II.
6
Karel II. (vládl 1660 – 1685)
7
Globe (rytina z 1647), 1666 velký požár Londýna
9
Jakub II. (vládl 1685 – 1688)
10
Marie II. (vládla 1689 – 1694)
11
Divadelní aktivita v letech 1642 – 1660:
- 1642: zákonem pozastavena divadelní činnost (Štěstěna, Kohoutí aréna, Salisburské dvorské divadlo) - 1647: zákon zrušen - žánr „droll“
12
dobová kresba znázorňující postavy ze scének „drolls“
13
WILLIAM DAVENANT (1606 – 1668) - Nedělní pobavení v Rutland House
- Obležení Rhodu (John Webb, žák Iniga Jonese)
14
Obležení Rhodu (nákres scény – John Webb)
15
Divadelní aktivita za restauračního období
v letech 1660 – 1700: - Lilleský tenisový dvorec (Portugal Street) - Henry Herbert - 3 herecké společnosti: spol. Johna Rhodese (Kohoutí aréna) spol. Michaela Mohuna (Červený býk) spol. Williama Beestona (Salisburské dvorské divadlo)
16
THOMAS KILLIGREW (1612 – 1683) Tvorba: - Zajatci
- Princezna aneb Láska na první pohled - Parsonova svatba
17
- Killigrew: ředitel Královské společnosti
- Davenant: ředitel Vévodovy společnosti - George Jolly - královské patenty (platnost až do 1843) - 1682: obě společnosti splynuly - 1695: odchod části herců - John Ogilby (divadlo Smock Alley)
18
Anglické drama v letech 1660 – 1700:
- předrevoluční dramatika - 2 vážné žánry: heroická tragédie tragédie podle klasicistních pravidel - opera - komedie (více komických žánrů)
19
Heroická tragédie Poplatná francouzským a španělským vzorům
Exotické prostředí Tematika lásky a cti Roger Boyle – Tragédie Mustafova Elkanah Settle – Marocká císařovna
20
Georges Villiers Divadelní zkouška (1671)
Satira na zápletky a inscenační konvence heroické tragédie Populární i po jejím zániku
21
THOMAS OTWAY Nejlepší vážný dramatik své doby
Kombinovaný vliv klasicismu a Shakespeara - Sirotek - Záchrana Benátek
22
Komické žánry 1) komedie humorů: Thomas Shadwell - Mrzutí milenci
Humoristé
23
2) zápletková komedie: Aphra Behnová - Přelétavý muž
První žena na světě, která se živila psaním dramat 3) fraška Edward Ravenscroft Londýnští paroháči Anatom
24
John Dryden Tragédie Všechno pro lásku (na námět Antonia a Kleopatry)
Heroické tragédie - Indiánská královna Dobytí Granady Komedie mravů Pan Martin Všekaz Sňatek podle módy
25
Komedie mravů George Etherege - Udělala by to, kdyby mohla, Muž podle módy William Wycherley – Panička z venkova
26
titulní list Etheregovy
hry Muž podle módy (1676)
27
William Congreve – Tak to na tom světě chodí (1700)
28
Royal Theatre na Drury Lane (bokorys divadla)
29
Royal Theatre na Drury Lane (jeviště, 1674)
30
Royal Theatre na Drury Lane (interiér, 1674)
31
Anglické divadlo v 18. století
32
Politická situace Anglie přestává být absolutistickou monarchií
Větší vliv parlamentu Stoupá význam střední třídy
33
Z toho plyne: Konzervativní morálka v divadle vlivem puritánství středních vrstev Konec amorálnosti restaurační komedie Drama v 18. století výrazně sentimentální
34
Dramatici 18. století Richard Steel – Svědomití milenci (1722)
Vrchol sentimentality v komedii Komedie nemá bavit, ale vzbuzovat dojetí zkouškami ušlechtilých postav
35
George Lillo – Kupec londýnský aneb Příběh George Barnwella (1731)
Hra inspirována kramářskou písní Učeň sveden na scestí prostitutkou, okrade svého pána a zabije strýce Zakladatel žánru měšťanské truchlohry – hrdiny střední stav - kupci
36
John Gay –Žebrácká opera (1728)
Zakládá žánr ballad opery – předchůdce muzikálu – písně na populární melodie Paroduje konvence „velké opery“ Ironický příběh z podsvětí Inspirace: Brecht, Havel
38
Henry Fielding Jeden z otců anglického románu (Tom Jones)
Satirické burlesky, parodující tragickou formu Přeukrutná tragédie o životě a smrti Palečka Velikého
39
Obnova anglické komedie
Oliver Goldsmith – Pokořila se, aby zvítězila (1773) Richard Brinsley Sheridan – 35 let majitelem divadla Drury Lane Navazuje na Congreva, ale sentimentálnějším způsobem
40
Sheridan – Škola pomluv (1777)
Nejlepší a nejúspěšnější anglická komedie 18. století Satira na pokrytectví, společenskou přetvářku a falešný sentimentalismus
41
Pantomima Kloubí vážné mytologické scény s prvky commedie dell'arte
Ve vážných scénách se mluví a zpívá, komické jsou němé Silná úloha hudby John Rich – ředitel v Covent Garden – nejznámější libretista (Poprava Harlekýna)
42
V průběhu 18. století Stoupá nákladnost divadelních produkcí
Zvyšuje se zájem o divadlo Neustálé přestavby divadel pro zvýšení kapacity
43
Drury Lane 1700 – kapacita 650 míst 1790 – 2300 míst
44
Scénografie a architektura
Kombinace „alžbětinské“ a „italské“ scény Děj většinou na předscéně, kulisy za portálem Postupné „odsouvání“ diváků z jeviště – větší snaha o iluzívnost
45
Jacques de Loutherbourg
Francouzský scénograf působící v Drury Lane (1771 – 1785) Všestranné posílení reality – konkrétní objekty, vzdálený horizont, reálné zvukové efekty, světlo odrážející různou denní dobu atd. První scénograf, který dohlížel na celou vizuální složku představení
46
Herectví Délka zkoušek: 2-3 týdny
Herci přejímali interpretaci od svých předchůdců Aranžmá často technické, hlavní dobrá viditelnost
47
Herectví 2 Na svých postavách herci pracují individuálně
Klíčová role nápovědy – zajišťuje texty, organizuje zkoušky, řídí nástupy atd.
48
Herectví 3 Nejsou prakticky herecké školy – herci se učí v malých rolích Poté zařazení do „oboru“ Má-li herec roli „na repertoáru“, je připraven ji kdykoli hrát Herci si střeží své role – patří jim, dokud jsou v angažmá
49
Charles Macklin Nastoluje realističtější trend v herectví
Herec Drury Lane, poté pedagog herectví, též dramatik Shylock v Kupci benátském – změnil interpretaci postavy
50
David Garrick Největší herec 18. století
30 let „herecký manažer“ v Drury Lane Vynikající tragéd – silné zapojení pohybového jednání Lear, Macbeth, Hamlet
51
Podoba představení 1 Hraje se každý den
Postupný přesun začátku z odpoledne na večer Oddělené lóže, galerie a parter
52
Podoba představení 2 Hlavní drama „obloženo“ hudebními produkcemi, artisty, cvičenými zvířaty, varietními výstupy mezi jednáními atd. Po představení ještě často komediální dohra (fraška, komická opera) a zakončení písní a tancem Celková délka 3 až 5 hodin
53
Divadlo v 18. století se stává i prostředím vhodným k sebeprezentaci, k oslavě establishmentu
Stejně jako hru publikum sleduje samo sebe.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.