Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1."— Transkript prezentace:

1 SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 20) Skulptura X plastika Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

2 Konkrétně tato prezentace je zaměřena na skulpturu X plastiku.
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „ Skulptura X plastika“, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jaký je rozdíl mezi skulpturou a plastikou. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na skulpturu X plastiku.

3 SKULPTURA X PLASTIKA Rozdíl mezi skulpturou (sochou) a plastikou rozeznáváme dle tvůrčího postupu. To znamená, jestliže máme materiál, z kterého při tvůrčím procesu tento odebíráme (kámen – osekáváme…, dřevo – řežeme, dlabeme atd.), výsledné dílo nazýváme skulpturou, česky sochou.

4 Michelangelo_Pieta_Firenze – mramor
(dóm Santa Maria del Fiore, Florencie) Obličej Josefa Arimatejského podle Vasariho je Michelangelo

5 Madona z Klanění tří králů (Schwartzova) lipové dřevo,
v 75,3 cm; Brno, kolem 1350. Madona z Altenmarktu, jemnozrnný vápenec, v 88,5 cm; Praha, asi

6 Naopak, jestliže tvůrčím procesem je přidávání materiálu (keramika – před vypálením modelujeme z hlíny, bronzové dílo před odlitím do kovu nejdřív modelujeme z vosku nebo hlíny), nazýváme plastikou. kachel s pozdně gotickým výjevem; Čechy, 15. stol.

7 Obchod od Otta Gutfreunda. 1923 patinovaná sádra,
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Madona, hlína, v 54 cm; Pavel Gabrhel, 2012 Madona, hlína, v 54 cm; Pavel Gabrhel 2012 Obchod od Otta Gutfreunda patinovaná sádra, v 75 cm; Otto Gutfreund, 1923

8 Při estetickém vnímání sochařských děl pozorujeme zda je sochařské dílo určeno pro vícepohledovost, nebo jen jeden pohled (nejen u reliéfu), jak se uplatňuje v konkrétním vnějším prostoru, jakým způsobem je vyjádřen pohyb (antický princip kontrapostu /Polykleitos/), způsob provedení povrchu, (hladký, leštěný, drsný, rýhovaný…) polychromovaný (barevný)

9 Jan Štursa – Messaline

10 Rozeznáváme zda je socha nebo plastika monumentální, architektonická – stavební ,
nebo volná pomníková, drobná komorní, interiérová… Sv. Jan z Malty, Felix z Valois a Ivan (F.M.Brokof)

11 Vztahem k prostoru (volná socha, plastika, či reliéf)
Vztahem k prostoru (volná socha, plastika, či reliéf). Sochařská díla můžeme dále dělit taky podle námětů: (sakrální – náboženské nebo světské, lidopisný žánr, alegorie, portrét, akt, ornament květinový (florální), rostlinný (vegetabilní), zvěrný (zoomorfní), nebo abstraktní (geometrický)

12 světské náměty sakrální námět
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. sakrální námět světské náměty

13 (Tanečnice) Edgar Degas
bronz a textil

14 Grande Miracolo (Jezdec) 1953 van Marino Marini

15 Způsob provedení povrchu, (hladký, leštěný, drsný, rýhovaný…) polychromovaný (barevný)
Použitý motiv rostlinný, vegtabilní, květinový florální, zvířecí zoomorfní…

16 Hlavice v křížové chodbě kláštera Sant Cugat, Arbesu Gatella; Španělsko, Vallés
rostlinný, vegetabilní motiv

17 OTÁZKY NA ZÁVĚR Vysvětli rozdíl mezi skulpturou a plastikou
Vysvětli rozdíl mezi námětem sakrálním a světským Co je zoomorfní téma

18 Zdroje pro textovou část
HÉGR, Miloslav. Technika sochařského umění. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959. PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. České vyd. 2. Překlad Magdalena Pechová. Praha: Jan Vašut, 1998, 112 s. Jak na to (Jan Vašut). ISBN Svet umenia. Ikar. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon, 1984. MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, ISBN

19 Seznam zdrojů pro použité obrázky
Snímek 4 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃ Snímek 5 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃ ˂ ˃ Snímek 6 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃ Snímek 7 [cit ]. Madona, hlína, v 54 cm; Pavel Gabrhel 2012 Snímek 7 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ JPG˃ Snímek 9 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ jpg?uselang=cs˃ Snímek 10 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂

20 Snímek 10 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www:
˂ Snímek 12 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ tympanum_Chartres.jpg/220px-Cenral_tympanum_Chartres.jpg˃ ˂ Snímek 12 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: < Snímek 13 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: < Snímek 14 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: < _Miracolo.jpg?uselang=cs > Snímek 16 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: < >


Stáhnout ppt "SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google