Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_D.8.A.17_narodni_oborzeni_po_roce_1815 Datum: Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Národní obrození po roce 1815 Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815 Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku a slouží k opakování podstatných informací o národním obrození po roce 1815.
2
Tento muž žil v letech 1798-1876. Narodil se
O KOM SE V TEXTU HOVOŘÍ Tento muž žil v letech Narodil se v Hodslavicích na východní Moravě. Byl vychovatelem ve šlechtických rodinách. Pak působil jako rodinný archivář u Šternberků. Oženil se s Terezií Měchurovou. Jeho zetěm byl František Ladislav Rieger. Podílel se na vzniku Matice české. Z politického hlediska prosazoval myšlenku Rakouské monarchie jako federace rovnoprávných národů (tzv. austroslavismus). František Palacký
3
a nevěřil, že by se český jazyk mohl zařadit
O KOM SE V TEXTU HOVOŘÍ Tento muž žil v letech , narodil se na území dnešního Maďarska. Vyrůstal v Horšovském Týně, v rodině se mluvilo německy, česky se naučil během studia v Havlíčkově Brodě. Dokončil studium teologie. Pomohl založit Národní muzeum. Byl to jazykovědec a historik. Publikoval v němčině a nevěřil, že by se český jazyk mohl zařadit k rozvinutým evropským jazykům. Josef Dobrovský
4
O KOM SE V TEXTU HOVOŘÍ Narodil se v Hudlicích u Berouna v roce 1773 a zemřel v Praze v roce Studoval práva, ale nedokončil je a začal pracovat jako učitel. Působil na gymnáziu v Litoměřicích, pak v Praze. Nakonec byl rektorem pražské univerzity. Zasloužil se o založení časopisu Krok. Vydal pětidílný Slovník česko-německý. Josef Jungmann
5
O KOM SE V TEXTU HOVOŘÍ Tento muž žil v letech Narodil se v Klatovech. Studoval v Praze filozofii a právo. Vydával vlastní noviny s názvem Pražské poštovní noviny, které později nesly jeho jméno v názvu. Založil první ryze české nakladatelství, Česká expedice . Václav Matěj Kramerius
6
DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO V ČECHÁCH A V MORAVĚ
SPOJ DÍLO A AUTORA DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO V ČECHÁCH A V MORAVĚ SLOVNÍK ČESKO-NĚMECKÝ ZEVRUBNÁ MLUVNICE JAZYKA ČESKÉHO Hra- BŘETISLAV A JITKA JOSEF DOBROVSKÝ VÁCLAV THÁM JOSEF JUNGMANN D) FRANTIŠEK PALACKÝ 1. 2. 3. 4. 1. 2. 3. 4. D) C) A) B)
7
ZE ZPŘEHÁZENÝCH PÍSMEN VYTVOŘ SLOVA, KTERÁ SOUVISÍ S UČIVEM
E) DLDIAVO ________________ A) SLCVETAETNVÍ __________________ B) RZBÍOONE ________________ F) DUOAB ________________ C) KČSEÁTIMCAE _________________________ D) ÍONRÁNDUUZMEM ___________________________ a) vlastenectví; b) obrození; c) Matice česká; d) Národní muzeum; e) divadlo; f) Bouda
8
k h__________________ m_________________.
DOPLŇ TEXT Národní obrození bylo obdobím, kdy z_______________ K___________ č_____________ patřily k h__________________ m_________________. Proběhlo přibližně od poslední třetiny _____. století do poloviny _____. století. Národní obrození znamenalo e_______________________ českého národa. Cíle můžeme zpočátku označovat za j____________________ a k______________________. K nejznámějším osobnostem této doby patří: ________________________________________________ _______________________________________________ . Země Koruny české; habsburské monarchii; 18.; 19.; emancipaci; jazykové a kulturní; Život v Praze na konci 18. století.
9
POUŽITÉ ZDROJE VÁLKOVÁ, V. Dějepis 8 - novověk. 1. vyd. Praha : SNP, ISBN Klipart [ on-line] 2013 [cit ]. Dostupné na www: Uvedené zdroje [ on-line] [cit ]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www:
10
SHRNUTÍ Anotace Prezentace je určena žákům osmého ročníku a slouží k opakování podstatných informací o národním obrození po roce 1815. Autor Mgr. Sandra Jaklová Jazyk čeština Očekávaný výstup Žáci popíší cíle národního obrození, uvedou hlavní osobnosti tohoto období. Klíčová slova české národní obrození, 19. století, Josef Jungmann, František Palacký Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity aktivita Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 13 – 14 let Celková velikost kB
11
METODICKÁ POZNÁMKA Správné odpovědi jsou uvedené na každém snímku, odhalí se po „kliknutí“. Snímek 2-5- Žáci určují jméno známé osobnosti národního obrození. Snímek 6- Žáci spojují autora s dílem. Snímek 7- Žáci vytvoří ze zpřeházených písmen slova, která se týkají období národního obrození. Snímek 8- Žáci doplňují text.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.