Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_PobF-19 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti Název vzdělávacího materiálu Sociálně patologické jevy Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Možné příčiny patologického jednání Klíčová slova nezdravé jednání, nevhodné rozhodování Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 33-56-H/01 Truhlář, H/01 Elektrikář, H/01 Instalatér Ročník I. Typická věková skupina let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) Celková velikost 4,97 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký. Dostupné z portálu
2
Sociálně patologické jevy
3
Člověk v lidské společnosti
jedinec je vždy součástí určité skupiny primární skupina ( rodina ) výsledkem výchovy je socializace jedince Od rodinného prostředí lze očekávat: výchova samostatně jednající osobnosti schopné: (vyhodnotit situaci a umět se rozhodnout// což v minulosti bylo spojeno s možností se vyjadřovat, podílet se na řešení problémů, navrhovat varianty postupů…/ proto být důležitou součástí celku nenaplnění očekávané pozice může zapříčinit – nerozhodnost, neschopnost řešit situaci, nezájem o aktivní účast, stranění se ostatních, snižování sebedůvěry a hledání náhrady)
4
Náhradní řešení může vést k :
dosažení úspěchu nezdaru Nezvládnutí stanoveného může být podnětem k zamyšlení se nad neúspěchem /důležitá bude podpora toho, kdo zadaný cíl umí lépe řešit/ - bez zájmu okolí a vlastní schopnosti se vypořádat s problémem si jedinec může neúspěch vysvětlovat jako náhodné selhání, vinu dávat jiným, nepoužije racionální vyhodnocení situace opakované nezdary mohou zapříčinit změnu postojů k dosavadnímu směřování, způsobu jednání…
5
Změna postojů jedince je ve velké míře ovlivňována
vztahy k druhým, schopností účastnit se společných aktivit, vytvořením pozice mezi ostatními členy důležité skupiny, hledáním vlastního místa ve společnosti, smyslu života… Životní postoje vycházejí z: - výchovy - zkušeností - vlivu masových médií - přání a cílů… Základem pro budoucí jednání je výchova a citová vazba k blízkým/ z toho vyplývá budoucí projektování se do určité sociální pozice
6
S životním postojem souvisí správné hodnocení vlastního já
neúspěšné provedení či neuskutečnění zadaného /případně vede k následné budoucí pasivitě/ dalším možným jednáním je představa „obětního beránka“ /ostatní nepomohli, neudělali to, co měli a vina je na mé straně/ při nezvládnutí stanoveného následuje pocit neschopnosti, selhání, nedostatečné přípravy…/jedinec najednou vidí své nedostatky a z nich usuzuje, že přecenil vlastní schopnosti/ také určitý fyzický či jiný nedostatek je možnou příčinou snižování sebedůvěry
7
k vyčlenění jedince ze skupiny a vznik tzv. sociální izolace/
- Nemožnost spoluúčasti na aktivitách kolektivu mohou vést k vyčlenění jedince ze skupiny a vznik tzv. sociální izolace/ může se stát v případě – tíživá finanční situace v rodině vede k nemožnosti mít to, co ostatní a tím mezi ně nepatří/ - praktické kroky jedince vycházejí ze zkušenosti/ vždy spojení se silným vlivem výchovy/ vliv vrstevníků/ vzorů/ masových médií/ mezních situací…/ - zkušenost může působit pozitivně ( pokud se jedinci podaří ve většině případů zahájenou činnost dotáhnout do zdárného konce, pokud má kolem blízké, kteří jsou ochotni poradit) negativní reakce ( lhostejnost blízkého okolí a nezájem k jeho postojům, výkonům, názorům…)
8
- kdokoliv se může dostat do situace vedoucí k zásadní změně
- nezdravě působící vlivy ve společnosti jsou různé/ projevují se v každé společnosti - kdokoliv se může dostat do situace vedoucí k zásadní změně v životě/ nemusí se jednat jen o vypuzovaného člena skupiny/ také dobře materiálně zajištěný jedinec se může stát patologicky jednající - období v němž hledáme východiska pro další život se mohou stát kritická, pokud není dostatečná podpora blízkého, může jedinec sklouznout k některé variantě nezdravého jednání jako například u dítěte – záškoláctví, které může vycházet ze šikanování/ závislosti jsou další obtížnou formou patologického jednání/ radikální pohled na společnost může vést k rasizmu…
9
Důležité je: uvědomit si sám nebo blízké okolí patologické
projevy jedince snažit se najít správné řešení problému zajistit odbornou pomoc pomáhat jedinci při nápravě/ podpořit jeho snahu o návrat do běžného života pokusit se o nápravu škod, které jednáním vznikly pokud by se podařilo překonat patologické jednání, dále být oporou jedinci po překonání obtíží života…
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.