Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?"— Transkript prezentace:

1 KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?
MOHOU OBCE PŘISPĚT KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE? Ing. Josef Mikulík, CSc. Zlín,

2 Zlínský kraj není bezpečný, patří mezi nejméně bezpečné kraje ČR:
rok 2013 – 13. pozice rok 2014 – 12. pozice rok 2015 – 13. pozice Při dopravních nehodách na území Zlínského kraje v letech zemřelo 653 a těžce zraněno bylo osob. Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

3 I postup snižování závažných následků nehod ve Zlínském kraji
zaostává za celkovým trendem v ČR V letech 2009 – 2015 poklesl počet usmrcených v ČR o 21 % ve ZK o 5 % těžce zraněných v ČR o 28 % ve ZK o 23 % Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

4 Vývoj dle druhu komunikací Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
rok silnice I. tříd silnice II. a III. tříd místní komunikace 2009 2015 2015/2009 usmrceno 14 12 0,86 21 20 0,95 5 7 1,40 těžce zraněno 54 49 0,91 128 85 0,66 36 32 0,89 Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

5 Vývoj dle lokalizace nehody Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
rok v obci mimo obec 2009 2015 2015/2009 usmrceno 12 14 1,17 31 27 0,87 těžce zraněno 127 102 0,80 65 0,64 Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

6 Vývoj dle problémových oblastí Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
usmrcení těžce zranění 2009 2015 2015/2009 děti 1 3 3,00 14 7 0,50 chodci 9 15 1,67 45 36 0,80 cyklisté 6 1,17 47 38 0,81 motocyklisté 39 30 0,77 mladí řidiči 1,00 41 37 0,90 senioři 5 1,40 43 28 0,65 alkohol 0,83 18 0,47 rychlost 20 19 0,95 55 46 0,84 agresivní jízda 10 0,67 95 75 0,79 celkem 229 167 0,73 Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

7 První krok k řešení situace:
STRATEGIE BEZPEČNOSTI SILNIČNÍHO PROVOZU ZLÍNSKÉHO KRAJE NA OBDOBÍ schválena krajskou radou Zlínského kraje rozpracovává NSBSP na konkrétní podmínky kraje, iniciuje úzkou spolupráci s městy, obcemi a všemi subjekty, chce zajistit vyšší bezpečnost svých občanů v provozu na komunikacích a lépe chránit jejich zdraví a životy Motto: UČINIT ZLÍNSKÝ KRAJ BEZPEČNĚJŠÍM Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

8 Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
Směrování k „VIZI 0“: Vytvoření BEZPEČNÉHO DOPRAVNÍHO PROSTORU, ve kterém nedojde ke smrtelnému úrazu nebo těžkému zranění. Strategické cíle: Snížit v roce 2020 oproti roku 2009: počet usmrcených ze 43 na 17 osob, počet těžce zraněných z 229 na 137 osob. Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

9 Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
Dlouhodobý vývoj počtu usmrcených a těžce zraněných v ZK Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

10 Zlínský kraj na poslední místo Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
Tyto výsledky ukazují, že samotné přijetí dokumentu neovlivnilo dostatečně celkově nepříznivé výsledky, které řadí Zlínský kraj na poslední místo ve srovnání s celorepublikovým trendem i ve srovnání s ostatními kraji. Je nezbytné změnit přístup a návazná rozhodnutí k účinnější ochraně života a zdraví občanů na silnicích Zlínského kraje a přijmout Strategii jako návod pro cestu ke zlepšení. Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

11 Slibný rámec k řešení situace: Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
zřízení pozice krajského manažera BESIP s komplexním zaměřením na všechny aspekty bezpečnosti a jeho dosavadní aktivní přístup k vytvoření kooperativního systému řešení bezpečnosti, aktivita některých ORP (Otrokovice, Uherský Brod, Luhačovice) a jejich zájem o řešení nehodovosti, tento seminář dobrých příkladů, očekávaná politická podpora nového vedení kraje. Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

12 Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
Města a obce hrají mimořádně významnou roli: jejich představitelé mají bezprostřední kontakt s občany, mají podrobnou znalost provozních podmínek na komunikacích na jejich území, mohou ze své kompetence přímo zlepšit bezpečnost na komunikacích v jejich vlastnictví, mohou ovlivňovat správce ostatních komunikací na jejich území a vytvářet podmínky pro jejich úpravy, ovlivňují i chování účastníků na silnicích mimo obec. Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

13 Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
BEZPEČNOST JE TŘEBA ŘEŠIT KOMPLEXNĚ SE ZAMĚŘENÍM NA: zlepšení stavebních a provozních podmínek na všech komunikací na území obce/města, působení na všechny účastníky provozu a ochranu nemotorizovaných účastníků, provozování bezpečných vozidel. Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

14 Dopravní nehody a jejich příčiny Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

15 Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
K úspěšnému řešení bezpečného provozu v každém městě/obci je však nezbytný systémový dlouhodobý dokument – vlastní strategie bezpečnosti silničního provozu: vychází z krajské a národní strategie a na ně navazuje, rozsahem odpovídá potřebám města/obce, odborně pokrývá a koordinuje konkrétní řešení problémů na všech komunikacích na svém území, má podporu vedení města/obce, všech subjektů v místě působících i občanů a je má zajištěno financování, realizace je průběžně vyhodnocována a dle aktuálního vývoje revidována. Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

16 Základní schéma místní strategie: Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším
Analytická část Přípravné práce a zajištění podkladů Analýza dopravní sítě a provozních podmínek Analýza nehod (dlouhodobě, krátkodobě/5 let/) Shrnutí problémových oblastí a míst Návrhová část Porovnání problémových míst s národní a krajskou strategií Stanovení priorit Stanovení dlouhodobých a krátkodobých opatření Zajištění organizační a finanční realizace Zpracování finálního dokumentu a jeho projednání s vedením města, dotčenými subjekty a občany Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

17 Orientační informace o aktualizaci NSBSP
Strategické cíle zachovány Dílčí cíle doplněny o nákladní vozidla, nedání přednosti v jízdě a nesprávné předjíždění a vypuštěna agresivní jízda Upravena část opatření Akčního plánu, zejména na komunikacích Doplněna podpůrná opatření Vyčíslena finanční potřeba realizace ve variantách a možnosti finančního zajištění Nezbytnost zajištění systémových podmínek Probíhá vnitrorezortní připomínkové řízení Očekávaná platnost od Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

18 PRAKTICKÉ INFORMACE Informace o jednotlivých nehodách: pcr.jdvm.cz
Informace o financování bezpečnostních opatřeních ze: - Státního fondu dopravní infrastruktury: - Fondu zábrany škod

19 Děkuji Vám za pozornost a přeji hodně elánu
: Ing. Josef Mikulík, CSc. Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno


Stáhnout ppt "KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?"

Podobné prezentace


Reklamy Google