Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Projděte Hedvábnou stezkou
8 7 9 1 5 6 10 2 3 4 12 11 1 9 5 Cíl 2 3 4 8 6 10 12 11 7 Start – klikni na políčko 1 Obr. 1: Zdroj [1] Tým 1 Použité zdroje Pravidla hry Tým 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Správně! Zpět na Hedvábnou stezku
3
Bohužel! Zpět na Hedvábnou stezku
4
1. Které starověké státy řadíme mezi staroorientální?
Řecko, Řím Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína
5
1. Jaké společné znaky staroorientální státy mají?
vznikají u moře půda je soukromým vlastnictvím využívají otrocké síly vznikají v povodí velkých řek půda patří panovníkovi základním zdrojem obživy je zemědělství
6
2. Který starověký stát, přes nějž Hedvábná stezka vedla,
vznikl v oblasti na obrázku? V povodí jakých řek to bylo? Mezopotámie Eufrat a Tigris Indie Ganga a Brahmaputra
7
2. Který starověký stát, přes nějž Hedvábná stezka vedla,
vznikl v oblasti na obrázku? V povodí jakých řek to bylo? Indie Indus a Ganga Čína Chuang-che a Jang-c´-tiang
8
3. Souhlasíte s tvrzením, že území Mezopotámie
částečně kopíruje území tzv. Úrodného půlměsíce? ANO NE
9
3. Souhlasíte s tvrzením, že z oblasti tzv. Úrodného
půlměsíce se do světa rozšířil chov bource morušového? NE ANO
10
4. Poznáte podle písma na obrázku odkud tento
„dokument“pochází? Obr. 2: Zdroj [2] Indie Mezopotámie
11
4. Dokázali byste určit, ve kterém starověkém státě byla
tato destička nalezena? Obr. 3: Zdroj [3] Egypt Čína
12
5. Ur, Uruk, Lagaš, Nippur, Eridu a Kiš jsou města
Obr. 4: Zdroj [4] sumerská babylonská
13
5. O kterém panovníkovi je řeč?
„Spravedlivé zákony, které král mocný pevně stanovil a zemi opatřil řádný mrav a dobré vedení, aby spravedlnosti dal vzejít na zemi, aby vyhubil bezbožníky zlosyny, aby silný nekřivdil slabému…Tedy: Jestliže právoplatný občan vyrazil oko příslušníku plnoprávných občanů, vyrvou mu oko. Jestliže zlomil kost plnoprávného občana, zlomí mu kost. Jestliže dítě udeřilo svého otce, uříznou mu jeho ruku.“ Zdroj: [5] Enmerkar Chamurappi
14
6. Kdysi dávno se lidé v této zemi rozhodli vystavět věž
vysokou tak, aby sahala až k nebi. Ano, správně jste poznali, že řeč je o Babylonské věži. Byla tato stavba zikkuratem? Zdroj [8] ne ano
15
Pyramidy sloužily jako paláce.
6. Souhlasíte s tím, že… Pyramidy jsou stavby, které vznikaly ve starověkém Egyptě. Mají tvar obřích jehlanů a jejich stěny jsou naprosto hladké. Na stavbě pracovali zejména otroci. Pyramidy sloužily jako paláce. Ne Ano
16
7. Panovníkem byl v Egyptě faraon.
O faraonovi platí, že… jeho slovo bylo zákonem jeho vláda byla kontrolována vezíry byl ztělesněním boha patřila mu všechna půda
17
7. Těla zemřelých Egypťané mumifikovali
7. Těla zemřelých Egypťané mumifikovali. Právě díky mumifikaci získali důležité znalosti v oblasti anatomie. Tyto vědomosti pak uplatňovali v lékařství. Egypťané byli výbornými lékaři. Léčili však především s pomocí bylin. Žádné specializované obory v lékařství zatím nebyly. Egypťané byli výbornými lékaři. Věnovali se i očnímu a zubnímu lékařství. Zvládali i jednoduché operace mozku.
18
8. Nádobám na obrázku se říkalo kanopy. Víš, k čemu sloužily?
Do kanop se ukládaly vnitřnosti mumifikované osoby. Do kanop se ukládaly potraviny. Obr. 5: Zdroj [6]
19
8. Pohřební zlatá maska na obrázku patří…
Obr. 6: Zdroj [7] Tutanchamonovi Amenhotepovi
20
9. Jak se jmenoval indický panovník, který nechával svá nařízení tesat do sloupů, které byly rozmístěny po celé zemi? Tento panovník je také znám tím, že vládl bez použití násilí a zřizoval nemocnice pro lidi i zvířata. Zdroj [8] Čandragupta Ašóka
21
9. Indické písmo je hláskové
9. Indické písmo je hláskové. Nejstarším literárním jazykem v Indii je/jsou… Zdroj [8] védy sánskrt
22
(uctívají jednoho boha)
10. Nejrozšířenějším náboženstvím v Indii je hinduismus. Hinduismus je náboženství… monoteistické (uctívají jednoho boha) polyteistické (uctívají mnoho bohů)
23
10. Myšlenkovým směrem rozšířeným v Indii je i buddhismus
10. Myšlenkovým směrem rozšířeným v Indii je i buddhismus. Vyber, které pojmy s buddhismem souvisí. Buddha Šiva Nirvána Siddhárta Gautama Nirvána Meditace
24
11. Víte, se kterým čínským objevem souvisí obrázky?
Obr. 8: Zdroj [10] Obr. 7: Zdroj [9] hedvábí papír
25
11. Víte, čím se v Číně platilo?
Drahými kameny Střelným prachem Mincemi (od stol. př. n. l.) Mušlemi Hedvábím Mincemi (od stol. př. n. l.) Zdroj [8]
26
12. Odkud se do Číny dostalo zemědělství?
Bylo přejato z oblasti tzv. Úrodného půlměsíce. Odnikud nebylo přejato, vyvinulo se zde samostatně.
27
12. Rozhodněte, která tvrzení o Velké čínské zdi jsou platná.
Obr. 9: Zdroj [11] Byla vybudována na obranu. Stavba započala za dynastie Čchin. Stráže se domlouvaly kouřovými signály. Je dlouhá asi km. Její stavba započala za dynastie Ming. Má asi strážních věží. Zdroj [8]
28
Zpět na Hedvábnou stezku
[1] SHIZHAOO. Wikimedia – file !Seidenstrasse.gmt. [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: < Licence: GNU Free Documentation Licence. [2] UDIMU. Wikimedia – file Amarna tablet. [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: < Licence: GNU Free Documentation Licence. [3] CAPTMONDO. Wikimedia – file FragmentaryLimestoneStelaOfNeferabu-BritishMuseum-August [On line]. 2008 [cit ]. Dostupné z WWW: < Licence: GNU Free Documentation Licence. [4] SAMULILI. Wikimedia – file Sumer. [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: < Licence: GNU Free Documentation Licence. [5] ČAPEK, V. a kol.: Světové dějiny 1 – Dějiny lidských civilizací od pravěku do poloviny 17.století. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, s. 29. ISBN [6] NINA-NO. Wikimedia – file Krukkerberlin. [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: < Licence: Creative Commons Attribution ShareAlike. [7] JERZISTRZELECKI. Wikimedia – file Tutanchamon. [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: < Licence: GNU Free Documentation Licence. [8] RULF, J. a kol.: Dějepis – Pravěk a starověk. 2. vyd. Praha: SPN, ISBN [9] KUEBI. Wikimedia – file Silk worm 21 day. [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: < Licence: Creative Commons Attribution ShareAlike. [10] FIE LUPLOAD BOD. Wikimedia – Khotan-fabrica-seda. [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: < Licence: Creative Commons Attribution ShareAlike. [11] FANGHONG. Wikimedia – GreatWall6. [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: < Licence: Creative Commons Attribution ShareAlike. Zpět na Hedvábnou stezku
29
Šťastnou cestu Hry se účastní dva týmy.
Za každou správnou odpověď se postupuje na Hedvábné stezce vpřed. Pokud tým odpoví špatně, má „stop“ na jedno kolo. Pokud odpoví špatně oba týmy, „stopka“ se anuluje. Vyhrává tým, který dříve dosáhne vrcholu posledního (12) stanoviště na Hedvábné stezce. Šťastnou cestu Zpět na úvodní stránku
30
% Gratulujeme!!!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.