Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST"— Transkript prezentace:

1 ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
PROJEKT ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Předmět BIOLOGIE A EKOLOGIE - PRŮŘEZOVÉ TÉMA       Obor: Učební obory Ročník: Druhý Zpracovala: Ing. Dagmar Kuběnová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

2 ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
PROJEKT ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Téma 7. Podíl dopravy na ekologické zátěži  Předmět: Biologie a ekologie   Obor: Učební obory Ročník: Druhý Zpracovala: Ing. Dagmar Kuběnová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

3 Prohlášení Prohlašuji, že jsem tento výukový materiál vypracovala samostatně, a to na základě poznatků získaných praktickými zkušenostmi z pozice učitele ve Střední odborné škole Josefa Sousedíka Vsetín, a za použití níže uvedených informačních zdrojů a literatury. Tento výukový materiál byl připravován se záměrem zkvalitnit a zefektivnit výuku minimálně v 1 vyučovací hodině. Ve Vsetíně dne …………………………………. podpis autora TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

4 7. Vlivy dopravy na ekologickou zátěž
Obsah: 7.1 Vliv dopravy na kvalitu vod 7.2 Zvuk – hluk z dopravy 7.3 Vibrace 7.4 Příroda a krajina 7.5 Zátěže z dopravy na životní prostředí 7.6 Kontrolní cvičení TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

5 7.1. Vliv dopravy na kvalitu vod
Potencionálním zdrojem ohrožení kvality podzemních a povrchových vod jsou úkapy např. ropných látek z vozidel v místech pravidelných stání vozidel (zastávky, odstavná stání, křižovatky apod.), znečištění dopravní cesty přepravovanými substráty vlivem netěsností vozidel substráty v místech nakládky a vykládky, u železniční dopravní cesty pak látkami, které jsou používány pro mazání stoliček výměn apod. dopravní nehody a přeprava nebezpečného zboží TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

6 Vliv dopravy na kvalitu vod-sezónní znečisťování
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

7 Vliv dopravy na kvalitu vod - přeprava nebezpečného zboží
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

8 7.2 Zvuk – hluk z dopravy Zvuk je mechanické kmitání částic, které je nebo není v pásmu slyšitelnosti člověka. infrazvuk je neslyšitelný zvuk ve frekvenčním pásmu menším než 16 Hz, ultrazvuk je neslyšitelný zvuk ve frekvenčním pásmu větším než 20 kHz. TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

9 Zvuk – hluk z dopravy – akustický tlak
Oblast slyšitelných frekvencí zvuku TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

10 Zvuk – hluk z dopravy - hluková mapa
Hluková mapa Ostravy TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

11 Protihluková opatření
1. Protihluková opatření u zdroje hluku optimalizace tvaru kola osová symetrie kola menší průměr kola – menší vyzařovací plocha tlustší kotouč kola – emisní spektrum je ve vyšší frekvenci i mimo slyšitelné pásmo 2. Protihluková opatření mezi zdrojem a příjemcem hluku protihlukové bariery (2 – 10 tis. Kč.m-2) snížení hodnoty nemovitosti zásah do vzhledu krajiny opatření na budovách použití zvukově izolačních materiálů tlumiče a absorbéry TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

12 Protihluková opatření
Protihlukové bariéry TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

13 Protihluková opatření
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

14 Protihluková opatření
Průhledná protihluková stěna, která není vhodná z hlediska bezpečnosti ptáků TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

15 Protihluková opatření
Protihluková opatření Hodnocení některých protihlukových opatření Opatření Lokální účinek (dB) Územní plánování a management Umístění zdrojů hluku, prostorová separace silniční a železniční dopravy 0 - 6 Hlukové zónování 0 - 20 Aplikace necitlivých provozů Stínění hluku Bariery 0 – 15 Podúrovňové komunikace 0 – 5 Budovy jako hlukové bariery 0 – 20 Kombinace budova a bariery Tunely 0 – 30 Vegetace 0 - 1 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

16 7.3 Vibrace Negativní vliv vibrací na ŽP je především
7.3 Vibrace Negativní vliv vibrací na ŽP je především v nepříjemném působení na člověka v některých případech mohou mít vibrace i patologické účinky na zdraví člověka, ve změně chování fauny v okolí dopravních cest, vnitřní změny v materiálu objektů, na které vibrace působí, a tím může docházet k postupnému snižování jejich pevnosti a stability, a snižování životnosti stavebních objektů. TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

17 Protivibrační opatření
Protivibrační opatření protivibrační nátěry a izolace konstrukcí dostatečná tloušťka štěrkového lože tuhost kolejnicových podložek odpružené pražce rohože pod štěrkovým ložem ztužení půdy např. mícháním vápna se zeminou, vápenné injekce apod. izolace budov proti vibracím TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

18 7.4 Příroda a krajina Dopravní cesta způsobuje zábor půdy, což má za následek snížení intenzity zemědělské výroby, ztrátu produkce dřeva na úseku vyčleněném pro dopravní cestu a zařízení dopravní infrastruktury. Snížení výnosů zemědělské produkce dopravní cestou ovlivňuje místní zamokření půdy při náspu tělesa dopravní cesty, místně nepříznivý teplotní režim ovzduší, inverze, mlhy, exhalace z provozu dopravy. TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

19 7.5 Zátěže z dopravy na životní prostředí
7.5 Zátěže z dopravy na životní prostředí Mezi negativní účinky přepravních procesů patří zejména nehody, hluk, místní znečistění ovzduší poškození receptorů na zemském povrchu, globální znečistění ovzduší, kongesce, externality, otřesy a vibrace, důsledky havárií na životní prostředí (znečistění půdy a vod), opotřebení dopravní infrastruktury provozem (zejména dopravní cesty) TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

20 7.6 Kontrolní cvičení  1. Víte o nějakém protihlukovém opatření v blízkosti Vašeho domova nebo školy, které snižuje dopad hluku způsobeného dopravou?    2. Navrhněte desing protihlukové stěny podle Vašich představ (musí však zůstat účel) 3. Vyberte tři nejlepší návrhy ve třídě ( svůj výběr zdůvodněte) TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

21 Zdroje: Internet: www.id.vsb.cz/skapa/2-DaZP/DaŽP%20II-A.ppt
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

22 Odkazy ze dne TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY


Stáhnout ppt "ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST"

Podobné prezentace


Reklamy Google