Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Typologie návštěvníků CR

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Typologie návštěvníků CR"— Transkript prezentace:

1 Typologie návštěvníků CR
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 Typologie návštěvníků a průvodce CR
průvodce by měl: znát možné typické vlastnosti návštěvníků rozeznat a odlišovat jejich charakteristické znaky volit takové jednání a chování, které je možné pro vzájemnou optimální interakci s jednotlivými typy návštěvníků

3 Modální osobnost typická osobnost určité skupiny návštěvníků (typický Němec, Maďar, Francouz, …) průvodce musí na základě znalostí o modální osobnosti respektovat zásady: snaha o porozumění návštěvníkům přizpůsobení vlastního chování typu člověka k dobrému vztahu s návštěvníky napomáhá: taktní a zdvořilé chování, ovládání se, naslouchání klientovi poskytování objektivních informací s poučnými a zajímavými fakty

4 Kanaďanka korejského původu
Masai z Keni Němka

5 Typologie návštěvníků CR podle různých hledisek
hlediska: temperament individuální rysy charakteru země původu pohlaví věk motivace k účasti na CR

6 Typologie návštěvníků CR podle temperamentu
ovlivňuje celou lidskou psychiku a náladu člověka určuje sílu a rychlost duševních pochodů a motorických projevů jedná se o citovou a volní vzrušivost člověka základní typy člověka podle temperamentu: flegmatik cholerik sangvinik melancholik

7 Sangvinik sangvinik (silný, vyrovnaný, rychlý): rozhodný výřečný
družný bezproblémový pohotový

8 Cholerik cholerik (silný, nevyrovnaný, rychlý): rozhodný výřečný
okázale projevuje spokojenost mrzutý a podrážděný, pokud se mu nevyhoví jeho chování lze usměrnit klidným, slušným, mírným vystupováním usměrňování jeho agresivity rozhodností nebo nevšímavostí

9 Flegmatik flegmatik (silný, vyrovnaný, pomalý): klidný vyrovnaný
rozvážný stálý nedochvilný nepřesný

10 Melancholik melancholik (slabý): vyžaduje zvýšenou pozornost
nutné získat jeho důvěru hovořit s ním srdečně a povzbudivě

11 Mezitypy návštěvníků lidé se často projevují jako mezitypy:
sangvinik: vyrovnaný extrovert flegmatik: vyrovnaný introvert cholerik: nevyrovnaný extrovert melancholik: nevyrovnaný introvert

12 Extrovert družný společenský bezstarostný impulzivní optimistický
preferuje pohyb, aktivitu riskuje nerad čte a studuje o samotě sklon k agresivitě, nekontroluje se, nespolehlivý

13 Introvert samotář tichý opatrný spolehlivý ctí etické hodnoty
má rád uspořádaný způsob života, plánuje zřídka agresivní pesimistický

14 Nevyrovnaný jedinec neurotický jedinec: nevyrovnaný extrovert:
úzkostlivý náladový nepřiměřené reakce iracionální chování nepřizpůsobivost k okolí emotivní deprese, psychosomatické poruchy, nespavost nevyrovnaný extrovert: utrápený, silné pocity úzkosti

15 Vyrovnaný jedinec emocionální jednání klidný vyrovnaný ovládá se
rychle získává rovnováhu po silném emocionálním zážitku bez zbytečných starostí

16 Typologie návštěvníků CR podle charakteru
zahrnuje poměrně stálé duševní vlastnosti člověka projevuje se v chápání a způsobu života jedince, ve vztahu sama k sobě, k práci, k druhým lidem, … charakterové vlastnosti: proměnlivé ovlivnitelné výchovou

17 Rozdělení návštěvníků CR podle způsobu chování
chování vyplývá z charakterových vlastností: člověk s bezrizikovým chováním je jako účastník CR: rozhodný přátelský sdílný hovorný klidný, pohodlný plachý stydlivý nesmělý

18 člověk s rizikovým chováním je jako účastník CR:
nepříjemný „vzorný“ nerozhodný uzavřený, málomluvný nervózní, rozčilený zklamaný, nespokojený nedočkavý náladový agresivní, útočný „pronásledovaný“ pesimistický optimistický pedantský servilní

19 Typologie návštěvníků podle původu
tuzemský návštěvník: - občas nepřiměřeně vysoké nároky

20 Typologie návštěvníků podle původu
zahraniční návštěvník/cizinec: - návštěvníci ze severní Evropy: věcnost, strohost, střízlivost, málomluvnost, - návštěvníci z jižní Evropy: jiné zvyky, výbušnost, nedochvilnost - návštěvníci z Asie: při každé příležitosti úsměv gastronomické zvyklosti zahraničních návštěvníků: rozdílné: většinou: vydatná snídaně, méně českých příloh, více zeleniny, ovoce, chléb a pečivo téměř ke každému jídlu, překapávaná káva nebo espreso a mléko, silnější čaj

21 Návštěvníci podle původu
Španěl Jakuti Francouz Norka Chan Japonky

22 Zásady styku s cizinci znalost cizích jazyků:
- angličtina: Brit, Američan, Kanaďan, Japonec, Skandinávec, Nizozemec, Ind, africké a arabské státy - němčina: Němec, Rakušan, Švýcar, Skandinávec, Holanďan, Belgičan, Maďar - francouzština: Francouz, Ital, Kanaďan, Belgičan, Švýcar, Rumun, africké a arabské státy - španělština: Španěl, Portugalec, Jihoameričan - ruština: Rus, Ukrajinec, země východní Evropy znalost života v ČR: např. aktuální ekonomické a sociální problémy

23 Typologie návštěvníků podle věku
starší návštěvníci: průvodce: korektní jednání, poskytnutí pomoci, přehnaná péče není nutná dospívající: průvodce: takt, diplomacie, podpora zájmu, nepoučovat děti: samy (školní výlet) nebo s dospělými průvodce: využít hravost, soutěživost, přátelské a nenucené chování, chválit samostatnost

24 Typologie návštěvníků podle pohlaví
jiné chování mužů a žen průvodce: volba rozdílných témat hovoru

25 Typologie návštěvníků podle motivace k účasti na CR
rekreace turistika sport kulturně-poznávací zájmy průvodce: dodržet zaměření zájezdu

26 Kontrolní otázky: Kdo je modální osobnost?
typická osobnost určité skupiny návštěvníků Podle jakých hledisek typologie může průvodce posuzovat návštěvníky? temperament, individuální rysy charakteru, země původu, pohlaví, věk, motivace Vyjmenujte základní typy člověka podle temperamentu. flegmatik, sangvinik, cholerik, melancholik

27 Jak se dělí návštěvníci CR podle chování?
člověk s bezrizikovým a rizikovým chováním Jak se dělí návštěvníci CR podle původu? tuzemský návštěvník a cizinec Jak musí průvodce jednat s dospívajícími? mnoho taktu a diplomacie, podpora zájmu, nepoučovat

28 Zdroje: ORIEŠKA, J. Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. 6. přepracované a doplněné vydání. Praha: Idea servis, ISBN [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < EDMOND, Frederik. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < QUADELL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < MOLNÁR, Rita. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < LABBÉ. Raphaël. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

29 HAWK-EYE. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < LIVES, Chalky. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < HUMANO92. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < VICKERS, Tim. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <


Stáhnout ppt "Typologie návštěvníků CR"

Podobné prezentace


Reklamy Google