Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Dynamické procesy v řízení Definice procesů v řízení
Obsah a úvod do předmětu: Počítačová podpora řízení Dynamické procesy v řízení Definice procesů v řízení Předmět: Počítačová podpora řízení K126 PPR1 Obor E LS, 2016, K126 EKO Přednášky/cvičení: doc. Ing. P. Dlask, Ph.D. aaaa
2
Program přednášky úvod do seminářů (požadavky, termíny, …)
Obsah a úvod do předmětu: Počítačová podpora řízení Program přednášky úvod do seminářů (požadavky, termíny, …) program cvičení (obsah, cíle, …) teoretický základ praktická aplikace rekapitulace podkladů pro cvičení Excel Tipy otázky ke zkoušce závěr, dotazy, rekapitulace
3
Mantinely komunikace Nevím všechno. Co nevím, budu se snažit zjistit.
Obsah a úvod do předmětu: Počítačová podpora řízení Mantinely komunikace Nevím všechno. Co nevím, budu se snažit zjistit. Ptejte se. Aktivita Vás posune, pasivní zůstanou v davu. Kdo má svoji vizi, může ji uskutečnit. Komunikace je nezbytná. O čem se nemluví, o tom se neví. Student není nádoba, kterou je třeba naplnit, ale pochodeň, kterou je třeba zapálit Jan Amos Komenský
4
Nikdo vám nic nedá Pause Skutečné vzdělání je jen samovzdělávání.
Každé vyučování je jenom popud, motivace k samostatnému studiu. Doc. MUDr. J. Varga, CSc., Patofyziologický atlas, 1991.
5
…požadavky? Používání anglických ekvivalentů? Ano/Ne
Jak to tedy doopravdy je? …požadavky? Používání anglických ekvivalentů? Ano/Ne Více teoretických pasáží? Ano/Ne Rekapitulovat na začátku? Ano/Ne Více praktických pasáží? Ano/Ne Prosazovat studentské prezentace (5min.)? Ano/Ne Excelovské Tipy/Triky? Ano/Ne Více algoritmizování? Ano/Ne
6
Důležité odkazy Katedrový server/stránky http://k126.fsv.cvut.cz/
Obsah a úvod do předmětu: Počítačová podpora řízení Důležité odkazy Katedrový server/stránky Osobní stránky Odevzdávání úloh Návody/postupy/krycí list
7
Nikdo vám nic nedá Pause
Pedagogové mohou předkládat sebepoutavěji nejnovější poznatky, ale pouze na studentovi závisí, jak je přijme. Účinnost pedagogického procesu závisí více na jemnosti sluchu studenta než na síle hlasivek pedagoga. Doc. MUDr. J. Varga, CSc., Patofyziologický atlas, 1991.
8
Let’s go to the models…
9
Proč ANO? ověřování funkčnosti celků nemožnost realizovat maketu
nemožnost realizovat pokus finanční náročnost pokusu časová náročnost pokusu …
10
Why Modelling? Model: will help you determine whether your idea is going to work or needs modifying. allows you to test your solution quickly and cheaply. you could ask your client / customer if the design is what they are looking for? Testing here: Source:
11
Všechno je model - matrixovská projekce - věříme okolním podnětům (?)
- tvoříme si vlastní modely - …všichni jsme model - žijeme v matrixu (?)
12
Každý model je třeba testovat!
Všechno je model vlastní model (nastavení ideálních parametrů) realita (testování skutečnosti) Každý model je třeba testovat!
13
Ověřování skutečných jevů
14
Příklady modelů 1/??? Modelování řetězové reakce
Modelování urychlovačů částic Modelování přírodních jevů Modelování technických jevů Aplikační příklady modelů: - model populačního růstu - lety do vesmíru - investování na burze - chemické reakce - válečné bitvy - dopravní systémy - letecká doprava
15
Nikdo vám nic nedá Pause before theoretical part
Žádný obor není možné zvládnout pamětí, ale pouze myšlením. Není třeba vědět všechno, ale všechno podstatné. Doc. MUDr. J. Varga, CSc., Patofyziologický atlas, 1991.
16
Obecné přínosy modelování pro manažerskou praxi
Teoretický základ Obecné přínosy modelování pro manažerskou praxi proniknutí vnitřních mechanismů systému vytváření nosných strategií rozvoje predikce chování modelu získání komplexního pohledu na systém … Obecné přínosy: Pochopení modelovaného systému Parametrické studie systému Experimentální význam ověřování nosných strategií nalezení požadovaného chování … identifikování významných (klíčových) míst citlivostní analýza identifikace vlivu rizik a nejistot ověření možností řízení modelu … P. Dlask: Modelování při řízení, Wolters Kluwer 2012, str. 35
17
Obecné cíle sestavení modelu
Teoretický základ Obecné cíle sestavení modelu 1. Sestavit nástroj k pochopení vnitřních mechanismů složitých úloh 2. Podpora regulačních a řídících mechanismů 3. Tvorba strategií rozvoje projektů 4. Pomocí modelu získávat znalosti o chování úlohy 5. Identifikace klíčových míst modelu 6. Regulační a parametrizační propočty aaaa
18
Cíle praktické aplikace
1. Fáze Modelování procesů Definice řídicích zásahů Řízení procesů, aplikace řídicích zásahů Vyhodnocení řízení 2. Fáze Sestavení modelu stárnutí stavebního objektu 3. Fáze Ověřování strategií rozvoje …?
19
Technicko-ekonomická škola
Teoretický základ Technicko-ekonomická škola Množina technicko-ekonomických procesů Jejich vývojová stadia náročnosti Elementární procesy Obsahují prvky procesu, jejich věcný popis, časové a objemové závislosti k nim uplatněné Návazné procesy Vychází z elementárních procesů rozšířených o vazby Plánové procesy Vychází z návazných procesů rozšířených o rozhodovací procesy P. Dlask: Modelování při řízení, Wolters Kluwer 2012, str. 84
20
Členění technicko-ekonomických procesů
Teoretický základ Členění technicko-ekonomických procesů kde PProcesy – souhrnné označení množiny všech procesů, P – množina elementárních procesů (např. výčet materiálových skupin ve skladu, evidence pracovníků, evidence odpracovaných hodin), N – množina reálných návazných procesů (např. činnosti prováděné v harmonogramu prací s definovanými vzájemnými vazbami), S – množina plánových procesů (např. sled činností prováděných na pracovní lince s prováděním rozhodování o kontrole kvality). Řídicí procesy slouží pro tvorbu řídicích zásahů realizovaných managementem. Zpracovávají se na základě řídicích modelů odvozených z popisů reálné skutečnosti . Píšeme kde LModely – souhrnné označení množiny všech řídicích modelů, P' – množina řídicích modelů odvozených z elementárních procesů (např. činnosti spojené s evidencí pracovníků ve stylu tužka a papír, předávání výkazů odpracovaných hodin, archivace dokumentů), N' – množina řídicích modelů odvozených z návazných procesů (např. harmonogram prací jako model návazných procesů), S' – množina řídicích modelů odvozených z plánových procesů (např. dynamický harmonogram prací doplněný o rozhodovací procesy přesunu pracovníků, materiálů, strojů).
21
Data collection for processes
Four objectives for data collection: Transfer properties between the different situations. G. Kersten: DSS for Sustainable Development, Kluwer Academic Edition, 2002
22
Nikdo vám nic nedá Pause
People are often unsure about what models are, leading to confusion and mistrust. Emily Griffiths, What is a model? Strahovská inovace…
23
Tvorba modelu a řídicích zásahů (XLS) (sledovat FirstInfoExcel.ppt)
24
Průběh procesu v čase Příprava pro cvičení
Cyklické (periodické) opakování chování konstrukčního prvku v čase. Prvek není úmyslně specifikován. Cílem je eliminovat cyklické výkyvy. Standard 1 Konstrukční prvek Příprava pro cvičení Čas
25
Průběh procesu v čase Definovat požadavky na chování procesu. Standard
Definovat strategii. Specifikovat cíle. Vyhodnotit strategii. Standard 1 Konstrukční prvek Čas
26
Průběh rizikového procesu v čase
Standard 1 Čas
27
Izolovaný dynamický proces
Příprava pro cvičení Izolovaný dynamický proces (proces pro řízení)
28
Literatura Beran, V., Dlask, P. Management udržitelného rozvoje regionů, sídel a obcí. Praha : Academia, 2005, s. 256. Beran, V. a kol. Dynamický harmonogram. Praha : Academia, 2002, s. 172. Dlask, P., Modelování při řízení. Praha : Wolters Kluwer, 2011, s. 175. Griffiths, E., What is a model?, 2009. Kersten, G., Decision Support Systems for Sustainable Development, A Resource Book of Mehods and Applications, Kluwer Academic Edition, 2002. Tanase G. Dobre, Jose G. Sanchez Marcano, Why Modelling
29
Dynamické procesy v řízení Definice procesů v řízení
Závěr Dynamické procesy v řízení Definice procesů v řízení Předmět: Počítačová podpora řízení K126 PPR1 LS, 2016 Doc. Ing. P. Dlask, Ph.D.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.