Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Železniční doprava pro kraje
Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017 Ing. Pavel Surý generální ředitel Praha,
2
Elektrizace sítě SŽDC Důvody další elektrizace tratí:
provozní náklady u elektrické trakce jsou přibližně 3x nižší, než u trakce závislé zajištění strategické energetické bezpečnosti (zbavení se závislosti na dovozu fosilních paliv) lepší dynamika jízdy (= zkracování cestovních dob) dotace na obnovu vozidlového parku jen pro el. trakci výhodné na vysoce dopravně zatížených tratích: příměstské dopravy zatížené osobní/nákladní dopravou (o elektrizaci lze uvažovat při cca osob/den a více) Proč elektrická trakce? elektrická trakce je šetrnější k životnímu prostředí než motorová v ČR pouze 34 % elektrizovaných tratí (1 774 km 3 kV DC, km 25 kV AC) => v elektrické trakci zaostáváme za mnoha státy EU elektrická trakce zrychluje dopravu, zvyšuje cestovní rychlost vyšší energetická účinnost => snižuje náklady na trakční energii náklady na údržbu trakčního pohonu jsou v elektrické trakci zhruba třetinové oproti motorové trakci => elektrizace sítě SŽDC zvyšuje konkurenceschopnost železniční dopravy (přispívá k přesunu výkonů ze silniční dopravy na dopravu železniční) Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
3
Přechod na střídavou napájecí soustavu 25 kV, 50 Hz
Hlavní důvody přechodu na střídavou napájecí soustavu: snížení investičních nároků na straně manažera dopravní infrastruktury snížení provozních nákladů dopravců větší přenosová schopnost trakčního vedení menší vodivé průřezy = levnější trakční vedení + nižší ztráty v rozvodu systém je nutnou podmínkou na vysokorychlostních tratích odpadají škody způsobované negativními vlivy 3 kV (bludné proudy, atd.) Studie „Koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu“ předpoklad schválení na Centrální komisi Ministerstva dopravy Na síti SŽDC celkem čtyři trakční soustavy: stejnosměrná trakční soustava 3 kV, střídavá trakční soustava 25 kV/50 Hz, střídavá trakční soustava 15 kV/16 2/3 Hz (pouze na trati Znojmo – Šatov – Retz), stejnosměrná trakční soustava 1,5 kV (pouze na trati Tábor – Bechyně) Elektrizace železnic v českých zemích nejprve stejnosměrnými soustavami a od 1962 elektrizace střídavou soustavou 25 kV, 50 Hz. První studie přechodu na jednotnou napájecí soustavu už v roce 1988. Studie řeší: zpracování návrhu změny napájení elektrické trakce ze systému 3 kV na trakční systém 25 kV, 50 Hz na všech tratích v ČR návrh časového harmonogramu postupu i ve variantním řešení definování technických parametrů jednotlivých pevných trakčních zařízení včetně jejich rozmístění dodržení legislativních a normativních požadavků, včetně požadavků kladených na interoperabilitu konvenčního i vysokorychlostního železničního systému V současné době již probíhá příprava stavby s cílem změny trakční soustavy na AC 25 kV, 50 Hz v úseku Nedakonice – Říkovice (součástí stavby je příprava napájení na elektrizaci úseku Otrokovice – Zlín – Vizovice) Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
4
Přechod na střídavou napájecí soustavu 25 kV, 50 Hz
v současné době probíhá příprava stavby s cílem přechodu na AC 25 kV v úseku Nedakonice – Říkovice součástí stavby je také příprava napájení na elektrizaci úseku Otrokovice – Zlín – Vizovice posun dělení trakce blíže k Přerovu na trati Brno – Přerov Přechodu na AC 25 kV na straně ŽSR: v úseku Púchov – Lysá pod Makytou v úseku Žilina – Čadca Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
5
Zabezpečení problematických přejezdů
SŽDC zadalo studii, která na síti vytipovala 109 neproblematičtějších přejezdů v celé síti. To jsou logicky ty, které leží na koridorových tratích a je na nich velký dopravní moment (=součin počtu aut a počtu vlaků za jednotku času). Na síti SŽDC lokalizováno 109 nejproblematičtějších přejezdů Z toho 24 označených jako prioritní Celková cena je odhadována na 7,3 mld. Kč 3 možnosti řešení: zrušení přejezdu + zřízení nového mimoúrovňového křížení včetně výstavby bezprostředně navazujících komunikací zrušení přejezdu + převedení dopravy po objízdné trase na jiné křížení zachování přejezdu + vyloučení nákladní dopravy nad 3,5 t z přejezdu a její převedení na objízdnou trasu V případě realizace nového mimoúrovňového křížení je vždy třeba dořešit otázky územního plánu a veřejné prospěšnosti stavby! Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
6
Stavby v realizaci a se zahájením v roce 2017
Název Předpokládaná realizace CIN [Kč] V realizaci Revitalizace trati Trutnov – Teplice nad Metují 09/ /2016 Revitalizace mezistaničních úseků Petříkov - Borovany Č. Buď. 05/ /2017 Modernizace trati Rokycany – Plzeň 07/2013 – 06/2017 Rekonstrukce žst. Hanušovice 04/ /2016 Revitalizace trati Opava východ – Olomouc 02/2016 – 12/2016 Modernizace trati Veselí n. L. - Tábor, II. část, 09/ /2017 Modernizace spádoviště v žst. Praha - Libeň, 03/2016 – 7/2017 Rekonstrukce trati Liberec - Tanvald 03/2014 – 12/2017 Rekonstrukce zastřešení haly žst. Praha hl. n. 09/2014 – 01/2017 Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení žst. Lovosice 04/2015 – 08/2017 Rekonstrukce RZZ kolejí řady 600 v ŽST Lovosice 10/ /2017 Modernizace ŽST Česká Lípa 11/2015 – 8/2017 Rekonstrukce SZZ žst. Raspenava 06/2016 – 07/2017 Výstavba žst. Markvartice 04/ /2017 Zvýšení kapacity trati Nymburk - Mladá Boleslav, 1. stavba 10/2015 – 06/2017 Zvýšení traťové rychlosti v úseku Golčův Jeníkov - Čáslav 07/ /2017 DOZ Kolín (mimo) – Kralupy n. Vlt. (mimo) 01/ /2017 Uzel Plzeň, 1. stavba, přestavba pražského zhlaví 04/2014 – 04/2017 Trať 149 Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně 08/ /2017 Peronizace žst. Chodov 07/2016 – 11/2017 Přejezdy v úseku Chrást u Plzně - Radnice 08/2016 – 11/2017 Revitalizace trati K. Vary dolní nádraží - Johanngeorgenstadt 09/ /2017 Rekonstrukce žst. Olomouc 09/2013 – 02/2017 Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice, část v km 332,2-333,1 04/ /2017 Rekonstrukce koleje č.1 a 2 Ostrov nad Oslavou - Žďár nad Sázavou 03/2016 – 07/2017 Rekonstrukce kunčického zhlaví v žst. Ostrava Vítkovice 06/2015 – 05/2017 Revitalizace trati Hradec Králové – Jaroměř - Trutnov 07/ /2017 Odstranění propadu rychlosti na trati Krnov-Šumperk R (05/16-03/2017), Revitalizace trati Bludov - Jeseník 07/2015 – 05/17 Revitalizace trati Okříšky – Zastávka u Brna 07/2016 – 07/2017 Zahájení v roce 2017 Modernizace trati Sudoměřice - Votice 11/ /2021 GSM-R Ústí nad Orlicí – Lichkov st. hr. Polsko 01/2017 – 09/2018 ETCS Přerov - Česká Třebová 03/2017 – 09/2019 ETCS Praha Uhříněves – Votice 05/ /2018 Rekonstrukce Negrelliho viaduktu 04/ /2019 Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení Praha Smíchov - Hostivice 05/ /2018 Optimalizace TU Pha Hostivař - Pha hl. n., II. část - Pha Hos - Pha hl.n. 07/ /2020 Zvýšení kapacity trati Nymburk - Mladá Boleslav, 2. stavba 10/ /2018 Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v žst. Poříčany 02/ /2017 Uzel Plzeň, 3.stavba – přesmyk domažlické trati 05/ /2019 Modernizace ŽST Cheb 08/2017 – 11/2018 Rekonstrukce mostu v km 22,647 trati Praha Smíchov – Plzeň 06/2017 – 11/2017 Revitalizace a elektrizace trati Oldřichov u Duchcova - Litvínov 08/ /2019 Rekonstrukce mostu v km 1,429 trati Pňovany – Bezdružice 06/ /2018 Rekonstrukce žel. svršku a TV v km 17,2 – 18,0 trati Ústí n/L – Most 08/ /2018 Revitalizace trati Louny-Lovosice 08/2017 – 06/2019 Optimalizace trati Český Těšín - Dětmarovice 04/ /2019 Výstavba zastávky Ostrava - Zábřeh 11/ /2018 Výstavba zastávky Havířov nemocnice 01/2017 – 10/2017 Modernizace TNS Týniště nad Orlicí (Voklik) Rekonstrukce žst. Jaroměř Rekonstrukce areálu HZS Přerov“ Rekonstrukce SZZ Veselí nad Moravou Zvýšení trakčního výkonu TNS Horní Cerekev 315, Úpravy rádiových sítí SRV na tratích D3 -SSV 05/2017 – 12/2017 Rekonstrukce mostu v km 143,143 v žst. Brno hl.n. (Hybešova). Revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou - Trutnov 2017 Revitalizace trati Týniště nad Orlicí -Broumov Revitalizace trati Břeclav - Znojmo 04-06/ 2017 Výstavba EOV v žst. Přelouč, Kostěnice až Choceň, odb.Zádulka a Svit. 10/2017 Zvýšení tratové rychlosti v úseku Havlíčkův Brod - Okrouhlice 2018 Zvýšení tratové rychlosti v úseku Kuřim - Tišnov 02/ /2017 Zvýšení tratové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova 05/2017 – 12/2018 Zvýšení traťové rychlosti v úseku Brno-Slatina - Blažovice 2017/2018 DOZ Ostrava-Svinov - Petrovice u K. st. hr. a Dětm. - Mosty u Jabl. st. hr. Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v žst. Bohumín Stavby v realizaci a se zahájením v roce 2017 Stavby v realizaci a se zahájením v roce 2017 Tučně zvýrazněné projekty jsou zobrazeny v mapě CIN: 56,3 mld. Kč Pozn.: v mapě jsou zobrazeny pouze nejdůležitější stavby Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
7
Schválené studie proveditelnosti
CIN: 175,2 mld. Kč SP Realizace CIN [mld. Kč] Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st.hranice SRN 2021 – 2025 9,25 Praha – Kladno 19,46 Praha 10,69 SP Kolín – Děčín 2021 – 2024 26,30 SP trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň 17,37 Modernizace železničního uzlu Pardubice 2019 – 2022 5,40 Modernizace železničního uzlu Česká Třebová 5,89 Elektrizace a zkapacitnění trati Šumperk – Olomouc 5,39 Modernizace trati Brno – Přerov 2019 – 2023 35,41 Rekonstrukce žst. Přerov 2018 – 2021 3,04 SPi trati Veselí nad Moravou-Blažovice (Brno) 9,40 Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna 2018 – 2019 4,40 Boskovická spojka 2019 – 2021 1,15 Modernizace a elektrizace trati Šakvice – Hustopeče u Brna 1,11 Modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice 7,95 SP tratí Horní Lideč st.hr.-Hranice na Moravě 16,41 Studénka – Veřovice (SP Beskydy) 2,40 Ostrava – Ostravice (SP Beskydy) 10,59 Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
8
Rozpracované studie proveditelnosti
CIN: cca 85 mld. Kč Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
9
Zdroje financování na období 2014 – 2020
Operační program Doprava 2014 – 2020 (2023) (tzv. OPD 2) míra příspěvku až 85 % předpokládaný objem pro železnici – cca 40 mld. Kč v přípravě 261 potenciálních projektů, které s velkou rezervou pokryjí i dvojnásobné navýšení alokace CEF – Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility) je určen pouze pro projekty v rámci „Hlavní sítě“ TEN-T („Core Network“), předpokládaný objem pro železnici v rámci „národní obálky“ – cca 27 mld. Kč v rámci SŽDC je k financování připravováno celkem 24 projektů OPD2 SŽDC v letošním roce zahájila financován staveb OPD2. Jen v letošním roce plánujeme z tohoto zdroje vyčerpat cca 8,5 mld. Kč. SŽDC s dlouhodobým předstihem připravuje pro využití dotačních prostředků vhodné projekty na síti TEN-T tak, aby byla schopna využít veškeré uvedené prostředky a rovněž jejich případné navýšení (pokud by se při nevyčerpání alokace určené zejména pro výstavbu silnic a dálnic převáděly další zdroje na železnici). SŽDC připravuje celkem 261 potenciálních projektů OPD2, které s velkou rezervou pokrývají i dvounásobné navýšení alokace. CEF Nový finanční nástroj EU pro financování infrastrukturních projektů je určen pro pokrytí staveb na nejvýznamnější síti Core network. V současné době (podzim 2016) jsou již financovány z CEFu výdaje na přípravu staveb zahrnutých do spolufinancování a v brzké době se blíží zahájení financování prvních realizací: Uzel Plzeň, 2. stavba - přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská Optimalizace trati Beroun (včetně) - Králův Dvůr ETCS Petrovice u Karviné - Ostrava - Přerov - Břeclav Celkem z CEFu předpokládáme v rámci tzv. „národní obálky“ (tj. alokace zdrojů určená výhradně pro Českou republiku, pokud předloží vhodné projekty k odsouhlasení) k využití pro SŽDC částku cca 27 mld. Kč (dle vývoje kurzu CZK:EUR). Aktuálně máme schválené projekty z tzv. 1. a 2. výzvy, dále jsou připraveny další projekty ke schválení v rámci tzv. 3. výzvy, které musí být předloženy do února Projektů k financování v rámci SŽDC je připravováno celkem 24 (vč. akcí plánovaných k předložení v rámci 3. výzvy). Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
10
Rychlá spojení Tratě pro vysokorychlostní železniční dopravu:
zvlášť postavené pro rychlost 250 km/h nebo vyšší zvlášť modernizované pro rychlost přibližně 200 km/h Studie proveditelnosti: Praha – Brno (připravuje se zadání SP) Praha – Lovosice – SRN (probíhá zadávání SP) Brno – Přerov (probíhá výběrové řízení na zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí; předpokládaný začátek výstavby: 09/2019) Hlavní přínosy RS: radikální změna v dostupnosti území ČR i okolních států, možná dojížďka i ze vzdálenějších oblastí, celkové zvýšení atraktivity veřejné dopravy, pozitivní dopad i pro nákladní dopravu. Nutnost vybudovat první úseky systému Rychlých spojení v rámci tzv. TEN-T „Core Network“ do roku 2030 vyplývá z Evropské legislativy – sítě TEN-T. Spojení Prahy a všech významných regionálních center do 2 hodin. Zásadní příspěvek ke zvýšení kapacity hlavních konvenčních tratí vstupujících do velkých aglomerací v ČR. Nové tratě umožní segregaci dálkové a příměstské dopravy. Možnost využít kapacitu dálkové dopravy na konvenčních tratích pro zahuštění regionální obsluhy sídel. Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
11
© Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017 © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.