Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
OOP OOP (Object Oriented Programming)
je založeno na myšlence, že program provádí jisté akce nad jistými objekty, které reprezentují data dovoluje vytváření dále rozšiřitelných (otevře-ných) systémů Pro umožnění objektově orientovaného návr-hu poskytují dnešní programovací jazyky (vý-vojová prostředí) speciální datové typy: objektový typ (object): Turbo Pascal 5.0 a vyšší třída (class): C#, C++, Java, ObjectPascal (Delphi) 27/01/2018
2
Programovací jazyk C# Vyvinutý v rámci platformy MS .NET
Jedná se o objektově orientovaný jazyk Založen na jazycích C++ a Java Syntaxe C# je podobná syntaxi jazyka C Lze jej využít k tvorbě např.: desktopových aplikací webových aplikací, webových služeb a stránek programů pro mobilní zařízení (PDA, mobilní telefony) databázových programů 27/01/2018
3
Program v jazyce C# Tvořen třídami a jejich členy (members)
Třídy a další datové typy jsou organizovány ve jmenných prostorech (namespace) a mo-hou být vnořovány do jiných tříd Vstupním bodem každého programu v C# je metoda (funkce obsažená v typu třída) Main: může být v programu pouze jedna jedná se o statickou metodu návratovým typem může být void nebo int může přijímat parametry z příkazové řádky OS 27/01/2018
4
Datový typ třída – class (1)
Datový typ definovaný uživatelem Poskytuje mechanismus pro modelování entit, s nimiž manipulují aplikace Charakterizuje vlastnosti a chování objektů Je možné ji definovat pomocí klíčového slova class Může obsahovat následující členy: konstanty (constants) datové položky (fields) 27/01/2018
5
Datový typ třída – class (2)
metody (methods) konstruktory instance (instance constructors) statické konstruktory (static constructors) finalizery (finalizers) vlastnosti (properties) události (events) indexery (indexers) operátory (operators) vnořené deklarace typů (nested type declarations) 27/01/2018
6
Datový typ třída – class (3)
Každý člen uvnitř třídy má svoji tzv. přístup-nost (accessibility) určující, jakým způsobem je nebo není přístupný (viditelný) zvenčí Nejčastěji se používá přístupnost: public (veřejná): přístup k danému členu není nijak omezován člen je přístupný uvnitř i vně dané třídy private (privátní, soukromá): daný člen je přístupný pouze uvnitř třídy, v níž je defi-nován jedná se o implicitní přístupnost k členu 27/01/2018
7
Datový typ třída – class (4)
Příklad třídy: class Ctverec { private int strana; public Ctverec(int pocatecniStrana) { strana = pocatecniStrana; } public int UrciObsah() { return strana*strana; } } 27/01/2018
8
Datový typ třída – class (5)
Na základě datového typu třída lze vytvořit její instanci Instanci typu třída označujeme jako objekt Objekt je vytvářen pomocí klíčového slova new (způsobí vyvolání konstruktoru) Příklad: Ctverec c; c = new Ctverec(5); nebo Ctverec c = new Ctverec(5); 27/01/2018
9
Jmenný prostor (1) Jmenný prostor (namespace) představuje po-jmenovaný kontejner pro další identifikátory (např. třídy) Používán k seskupení a k rozlišení identifiká-torů Různé jmenné prostory mohou obsahovat stejné identifikátory Dva identifikátory se stejným názvem nelze zaměnit, pokud se nacházejí v různých jmen-ných prostorech 27/01/2018
10
Jmenný prostor (2) Jmenný prostor je možné definovat pomocí klíčového slova namespace Každý jmenný prostor má přístup typu public Identifikátor lze zpřístupnit pomocí označení jmenného prostoru (jmenných prostorů), např.: System.Console.WriteLine(…); kde: System – jmenný prostor Console – třída WriteLine – metoda 27/01/2018
11
Jmenný prostor (3) Pomocí klíčového slova using je možné da-ný jmenný prostor zařadit do aktuálního obo-ru platnosti Pro zpřístupnění identifikátoru pak není nutné uvádět označení jmenného prostoru Příklad: using System; Console.WriteLine(…); 27/01/2018
12
Přetěžování metod Přetěžování metod – overloading:
dovoluje deklarovat více než jedenu metodu se stejným oborem platnosti a se stejným jménem jedna metoda se tak může vyskytovat ve více variantách přetěžované metody musí mít rozdílný seznam formálních parametrů, tj. musí se lišit počtem formálních parametrů nebo jejich typy na základě použitých skutečných parametrů (v době volání) je rozhodnuto, která varianta bude použita 27/01/2018
13
Předdefinované datové typy (1)
Jazyk C# poskytuje sadu předdefinovaných datových typů, které se nachází ve jmenném prostoru System Jednotlivé datové typy (vyjma typu string a object) jsou synonymy struktur, které obsahují metody tyto metody lze pomocí tečkové notace volat Všechny tyto struktury poskytují např. meto-du ToString, která vrací řetězec reprezen-tující současný objekt 27/01/2018
14
Předdefinované datové typy (2)
Popis Velikost Typový ekvivalent sbyte celočíselný typ se znaménkem 8 b System.SByte short celočíselný typ 16 b System.Int16 int celočíselný typ 32 b System.Int32 long celočíselný typ 64 b System.Int64 byte celočíselný typ bez znaménka 8 b System.Byte ushort celočíselný typ 16 b System.UInt16 uint celočíselný typ 32 b System.UInt32 ulong celočíselný typ 64 b System.UInt64 float reálný typ (s jednoduchou přesností) 32 b System.Single double reálný typ (s dvojitou přesností) 64 b System.Double 27/01/2018
15
Předdefinované datové typy (3)
Popis Velikost Typový ekvivalent bool logický (booleovský) typ 8 b System.Boolean char znakový typ (Unicode) 16 b System.Char decimal peněžní hodnoty (28 platných číslic) 128 b System.Decimal object kořen objektové hierarchie System.Object string posloupnost znaků (řetězec) 16 b / znak System.String Poznámka: datové typy string a object jsou popsány jako třídy (nikoliv jako struktury) 27/01/2018
16
Hodnotové a referenční typy (1)
Každý typ v jazyce C# je přímo nebo nepří-mo odvozen od třídy object Hodnotové typy (value types): jejich proměnné přímo nesou (obsahují) svá data každá proměnná má svou vlastní kopii dat změna hodnoty jedné proměnné neovlivňuje hodnotu proměnné jiné jsou ukládány na zásobníku patří mezi ně většina předdefinovaných typů (vyj-ma object a string) a výčtové typy pro vytvoření vlastních hodnotových typů slouží struktury 27/01/2018
17
Hodnotové a referenční typy (2)
Referenční (odkazové) typy (reference types): jejich proměnné ukládají odkaz (referenci) na data (objekty) pokud dojde k přiřazení proměnné, tak dojde ke zkopírování odkazu je možné, aby dvě proměnné obsahovaly odkaz na stejný objekt operace nad jednou proměnnou může ovlivnit objekt, na nějž se odkazuje proměnná jiná v paměti jsou ukládány na spravované haldě (managed heap) 27/01/2018
18
Předávání parametrů metodám (1)
Parametry předávané hodnotou: deklarovány bez použití modifikátoru ref nebo out u hodnotových typů: dochází k předání kopie dat ze skutečného parametru do parametru formálního změny provedené uvnitř metody nad formálním para-metrem nijak neovlivňují hodnotu parametru skuteč-ného u referenčních typů: dochází pouze k předání odkazu jestliže metoda hodnotu přijatého objektu změní, pak se změna projeví i v původním objektu skutečný parametr musí být v době volání inicia-lizovaný, tj. musí mít přiřazenou hodnotu 27/01/2018
19
Předávání parametrů metodám (2)
Parametry předávané odkazem: před formálním i skutečným parametrem musí být uveden modifikátor ref nedochází k vytvoření nového paměťového místa pro formální parametr formální parametr reprezentuje stejné paměťové místo, které náleží parametru skutečnému všechny změny provedené nad formálním para-metrem se promítají do parametru skutečného skutečný parametr musí být v době volání inicia-lizovaný, tj. musí mít přiřazenou hodnotu 27/01/2018
20
Předávání parametrů metodám (3)
Parametry výstupní: před formálním i skutečným parametrem musí být uveden modifikátor out podobné chování jako u parametrů předávaných odkazem všechny změny provedené nad formálním para-metrem se promítají do parametru skutečného skutečný parametr nemusí být v době volání ini-cializovaný, tj. nemusí mít přiřazenou hodnotu v průběhu metody mu musí být přiřazena hodnota 27/01/2018
21
Principy OOP Objektově orientované programování vychá-zí ze třech základních principů (rysů): zapouzdření (encapsulation) dědičnost (inheritance) polymorfismus 27/01/2018
22
Zapouzdření Třída může obsahovat libovolné množství členů
Při správném objektově orientovaném přístu-pu by však měla být data skryta (zapouzdřena) uvnitř třídy K jednotlivým objektům by se mělo přistupo-vat prostřednictvím metod nebo vlastností Toto snižuje nebezpečí vzniku chyby a umož-ňuje tvůrci modifikovat vnitřní reprezentaci třídy 27/01/2018
23
Dědičnost (1) Jedná se o prostředek, který umožňuje dosáh-nout snadné rozšiřitelnosti a znovupoužitel-nosti již existujících částí programu Dovoluje definovat novou třídu (B), která vznikne pouze přidáním nových členů k těm, které již byly definovány v rámci jiné třídy (A) Třída: A se stává bezprostředním předkem třídy B B je bezprostředním potomkem třídy A 27/01/2018
24
Dědičnost (2) Nechť je dána třída: class Datum { private byte den, mesic; private ushort rok; public Datum(byte d, byte m, ushort r) {…} public string GetDatum() {…} public bool JePrestupnyRok() {…} } Na jejím základě lze definovat jejího potomka 27/01/2018
25
Dědičnost (3) Informace o bezprostředním předkovi se zapi-suje v definici třídy (za jejím názvem – oddě-lena dvojtečkou) Příklad: class DatumRoz : Datum { public DatumRoz (byte d, byte m, ushort r) : base(d, m, r) {…} public void PrictiDen() {…} public void OdectiDen() {…} private byte DniVMesici() {…} } 27/01/2018
26
Dědičnost (4) Jestliže třída B je potomkem třídy A, tak jsou třídě B automaticky dostupné všechny členy (vyjma konstruktorů instancí, statických kon-struktorů a finalizerů ) třídy A, aniž by bylo nutné je znovu definovat Říkáme, že třída B dědí členy třídy A Jestliže při definici třídy v jazyku C# neuve-deme žádného předka, je jejím předkem auto-maticky třída object (System.Object) 27/01/2018
27
Dědičnost (5) Každá definovaná třída automaticky dědí členy definované ve třídě object (např. metodu ToString) Zděděné datové položky bývají obvykle inicia-lizovány vyvoláním konstruktoru předka Konstruktor předka se volá pomocí klíčového slova base, které je uvedeno za hlavičkou konstruktoru potomka (odděleno dvojtečkou) Příklad: public DatumRoz(byte d, byte m, ushort r) : base(d, m, r) {…} 27/01/2018
28
Dědičnost (6) objekt předka = objekt potomka;
Platí, že proměnné typu třída A (předchůdce) je možné přiřadit proměnnou typu třída B (následníka) – opačné přiřazení není možné Lze provést přiřazení tvaru: objekt předka = objekt potomka; Příklad: Datum d = new Datum(1, 1, 2000); DatumRoz dRoz = new DatumRoz(2, 8, 2010); d = dRoz; 27/01/2018
29
Polymorfismus (1) Rys umožňující, aby akce uskutečňované nad různými objekty byly pojmenovány stejně, přičemž ale jejich realizace je různá (podle toho, nad kterým objektem se provádějí) Nástrojem pro realizaci polymorfismu jsou tzv. virtuální metody Virtuální metody: obsahují ve své definici klíčové slovo virtual implementace virtuálních metod může být na úrovni potomka nahrazena implementací jinou 27/01/2018
30
Polymorfismus (2) umožňují volat různé verze stejné metody na zá-kladě typu objektu určeného dynamicky za běhu programu proces nahrazení implementace zděděné virtuální metody se označuje jako předefinování (potlačení, overriding) metody metoda realizující odlišnou implementaci na úrov-ni potomka musí ve své definici obsahovat klíčové slovo override nová implementace metody (na úrovni potomka) může volat původní implementaci téže metody (na úrovni předka) pomocí klíčového slova base, jež se zapisuje v příkazové části metody 27/01/2018
31
Polymorfismus (3) poznámky:
klíčová slova virtual a override nelze použít u soukromých (privátních) metod signatura metody, která provádí předefinování, musí být stejná (včetně návratového typu) jako signatura původní metody metoda s klíčovým slovem override je rovněž vir-tuální a může být na úrovni dalšího potomka opět pře-definována 27/01/2018
32
Vlastnosti (1) Členy třídy umožňující přístup k charakteris-tickým atributům objektu nebo třídy, např.: délka řetězce velikost fontu titulek okna jméno zákazníka apod. Představují rozšíření datových položek: pojmenované členy s daným datovým typem používají stejnou syntaxi pro své zpřístupnění 27/01/2018
33
Vlastnosti (2) Na rozdíl od datových položek nereprezentují paměťové místo pro uložení hodnoty Překladač automaticky převádí zpřístupnění vlastností na volání přístupových metod Přístupové metody specifikují příkazy, jež mají být provedeny při: čtení hodnoty vlastnosti změně hodnoty vlastnosti (zápisu) 27/01/2018
34
Vlastnosti (3) Přístupové metody jsou zapisovány pomocí klíčových slov
get: uvozuje přístupovou metodu pro čtení set: uvozuje přístupovou metodu pro zápis Zapisovaná data jsou přístupovým metodám (set) předávána pomocí vestavěného (skry-tého) parametru value Konvence: soukromé datové položky jsou psány s malým po-čátečním písmenem, zatímco veřejné vlastnosti s počátečním písmenem velkým 27/01/2018
35
Vlastnosti (4) Příklad: class Ctverec { private int strana; public int Strana { get { return strana; } set { strana = value; } } } 27/01/2018
36
Vlastnosti (5) Nechť je dána deklarace: int s; Ctverec c = new Ctverec(5); Vlastnost Strana lze zpřístupnit: pro čtení – např.: s = c.Strana; (volá c.Strana.get) pro zápis – např.: c.Strana = 2*s; (volá c.Strana.set) Vlastnost může obsahovat pouze metodu: get: vlastnost určena jen pro čtení set: vlastnost určena jen pro zápis 27/01/2018
37
Vlastnosti (6) Omezení vlastnosti:
vlastnost nelze použít jako parametr s modifiká-torem ref nebo out (za vlastností se skrývá pří-stupová metoda nikoliv paměťové místo) vlastnost může obsahovat jednu přístupovou me-todu get a jednu přístupovou metodu set (ne-smí obsahovat žádné jiné metody, datové polož-ky nebo vlastnosti) přístupové metody nesmí přijímat žádné paramet-ry (zapisovaná data jsou u metody set předává-na prostřednictvím value) u vlastností nelze používat modifikátor const 27/01/2018
38
Vlastnosti (7) Jestliže metody get, resp. set provádějí pouze operace, které slouží k přečtení, resp. přiřazení do datové položky, pak je možné jejich příkazovou část vynechat Příklad: class Ctverec { public int Strana { get; set; } } 27/01/2018
39
Události (1) Členy třídy umožňující objektu nebo třídě reagovat na zprávy (události) Program může definovat metody, které mají za úkol zpracovat příchozí zprávy, např.: stisknutí klávesy stisknutí tlačítka myši pohyb myši apod. Metoda realizující zpracování (obsluhu) zprá-vy (reagující na zprávu) se označuje jako tzv. event handler (obslužná metoda) 27/01/2018
40
Události (2) Parametry obslužné metody musí odpovídat definici prototypu funkce, která se nazývá delegát (delegate, zástupce) Definice: delegáta se provádí pomocí delegate události pomocí klíčového slova event Metod obsluhujících události může být více a jejich návratovým typem je typ void Odkaz na obslužnou metodu se: do události vkládá pomocí operátoru += z události odebírá pomocí operátoru -= 27/01/2018
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.