Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík? Jak se dostal lev do státního znaku? Poslechni si pověst o Bruncvíkovi. Autor: Mgr. Kateřina Polívková
2
POVĚST menší epický útvar lidové slovesnosti (přenášeno ústně)
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk POVĚST menší epický útvar lidové slovesnosti (přenášeno ústně) váže se na určitou skutečnou událost, osobu nebo místo či předmět, ale je zcela nebo částečně vymyšlená jednoduchý děj je konkrétně umístěn v čase nebo v prostoru, směřuje k vyjádření určitého mravního ponaučení typický boj dobra se zlem (ne vždy vítězí dobro) nadpřirozené bytosti v pověstech nemají stejnou funkci jako v pohádce (váží se ke konkrétnímu místu)
3
TYPY POVĚSTÍ Co nového si řekneme
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co nového si řekneme TYPY POVĚSTÍ místní - okolí nějakého místa (hrad, vesnice, studánka, kostel), historické - vztah k urč. obdobím národních dějin, k významným událostem a osobnostem legendární - lidové zpracování legend a dalších náboženských příběhů (např. založení klášterů) erbovní (heraldické) a rodové - vznik šlechtických a městských erbů o lidech - o zvláštních jedincích, kteří něčím vynikali (siláci, chytráci), nebo o různých povoláních, osudech a neštěstích démonické (pověrečné) - o různých nadpřirozených bytostech (čerti, vlkodlaci, vodníci), s nimiž se někdo údajně setkal
4
Procvičení a pochopení
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Procvičení a pochopení Slyšel jsi pověst o Bruncvíkovi, odpověz na otázky: Co vysvětluje tato pověst? Jak se liší pověst od skutečnosti? Jde o původní českou pověst? Jaké máme státní symboly? Znáš ještě alespoň pět pověstí z období vlády Přemyslovců? Co všechno by chybělo v české kultuře nebýt starých českých pověstí?
5
Procvičení a pochopení
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Procvičení a pochopení Přiřaď k sobě dvojice: Excalibur Tristan Král Artuš Skotsko Romulus Rytíři Kulatého stolu Příšera Loch Ness Remus Izolda Ilja Muromec Bohatýr Merlin Z jakých národů tyto pověsti (hrdinové) pocházejí?
6
Něco navíc (pro šikovné)
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Něco navíc (pro šikovné) Přemýšlej, zda můžou mít něco společného staré pověsti české a archeologie. Jaký je rozdíl mezi MÝTEM a POVĚSTÍ? Najdi alespoň tři rozdíly. Myslíš, že i v současné době si lidé vymýšlejí pověsti? Jaké a proč? Vyprávěj, pokud znáš, nějakou současnou pověst.
7
Arthur Libuše Rabi Löw Přemysl Complete the sentences:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Complete the sentences: …… was the first Czech princess. Libuse husband's name was …… Merlin became the magician of King …… Golem was made by …… Arthur Libuše Rabi Löw Přemysl
8
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk
Zpětná vazba Jaké skutečnosti (případně informace) nesmějí chybět v žádné pověsti? Ke každému typu vyhledej a přiřaď nejméně dvě konkrétní pověsti. (Pracuj s literaturou dostupnou ve školní knihovně.) místní historické legendární erbovní o lidech démonické
9
Obrázky - http://office.microsoft.com/cs-cz/images
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Použité zdroje: Obrázky -
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.