Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ADAPTACE LÁZEŇSKÝCH MÍST NA ZMĚNU SLOŽENÍ SPEKTRA MEZINÁRODNÍ KLIENTELY Ing. Petr Kulhánek.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ADAPTACE LÁZEŇSKÝCH MÍST NA ZMĚNU SLOŽENÍ SPEKTRA MEZINÁRODNÍ KLIENTELY Ing. Petr Kulhánek."— Transkript prezentace:

1 ADAPTACE LÁZEŇSKÝCH MÍST NA ZMĚNU SLOŽENÍ SPEKTRA MEZINÁRODNÍ KLIENTELY
Ing. Petr Kulhánek

2 Světové události 2010-2015 Světová finanční krize – západní trhy
Řecká krize – dopad do evropských ekonomik Postupné otevírání Číny světu Rusko-ukrajinská krize Sankce vůči Rusku, pokles rublu, snížení cen ropy Islámská jara, Islámský stát a krize islámských běženců

3 Domácí události Změny legislativy v lázeňství
2011 Zvýšení regulačních poplatků (100 Kč denně) 2012 Omezení indikací a zkrácení léčby 2104 Zrušení regulačních poplatků za pobyt 2015 Náprava omezení indikačního seznamu

4 Důsledky událostí Nejprve V posledních dvou letech
Stagnace západních trhů Ruská klientela zpočátku strmě roste Podobně klientela blízkovýchodní „Zachraňují“ zahraniční návštěvnost lázní Češi si zvykají na samoplátectví V posledních dvou letech Ruská a část blízkovýchodní klientely klesá Roste domácí klientela Roste klientela východoasijská

5 Trendy v tuzemské lázeňské péči
Od roku 2005 vzrostl počet samoplátců z na (zdroj ÚZIS)

6 Vývoj klientely lázeňských zařízení – počet přenocování
Dno nastalo v roce 2013 Zastavil se úbytek německé klientely Začíná ubývat ruské klientely Roste klientela asijská V tuto chvíli tvoří jen cca 3 % Významná v ní je i klientela saúdsko-arabská a izraelská Zdroj dat: ČSÚ

7 Vývoj roku 2015 Letošní rok přináší rozvoj trendů. Ve srovnání I. pololetí 2014 / I. pololetí 2015: Česká klientela roste o 17% ( nocí) Německá +8,5% ( nocí) Izrael + 26%, Čína + 240% (ale dohromady jen nocí)

8 Rozložení mezinárodní klientely
Dlužno podotknout, že přes 91% přenocování zahraničních klientů lázeňských zařízení se uskuteční v Karlovarském kraji. Ústecký 2,9%, Zlínský 1,6%, Moravskoslezský 1,4%... Pro většinu lázeňských míst je stěžejní návrat a nárůst klientely české

9 Trendy a očekávání Do našich lázní se navrací tradiční klienti ze sousedních zemí Očekávané „Emerging markets“ jsou Čína, ale třeba také komunita „UNESCO Globetrotters“ (Skupina evropských lázní usiluje o zápis na seznam UNESCO). Bohužel tyto klienti nejsou primárně lázeňští, tj. několikatýdenní pobyty; přesto jsou vítanými turisty Opět – týká se to pravděpodobně především těch lázeňských míst, která mají už dnes silnou mezinárodní klientelu

10 Trendy a očekávání Významnou mezinárodní klientelou, která užívá lázeňské pobyty, jsou klienti z Blízkého východu Nejvýznamnější trhy jsou: Saúdská Arábie Izrael Další arabské země Představují vítanou klientelu, lázeňská místa je potřeba na ně připravit

11 Jiná klientela, jiné nároky
Handling Jazyky: čínština, arabština, hebrejština, korejština Stravovací a další kulturní omezení Využití volného času: Pravděpodobně ne tolik golf a „lázeňské sporty“ Více poznávání okolí, včetně přírody mírného pásma Získání kulturních kompetencí ve styku s neevropskými klienty

12 Dopady do ekonomiky lázní
Návrat české klientely, účast samoplátců: Obrovský přínos, stabilizace většiny lázní Diverzifikace mezinárodní klientely: Důležité pro stabilitu, je nešťastné snažit se (nebo muset) záviset jen na jedné klientele Zvýšené nároky na služby a handling Dnešní klienti: více zkoumají, za co platí. Problém lázní: nedumpingovat ceny. Tlak na cenu je silný, jakýkoliv návrat pak těžký, ne-li nemožný.

13 Co čeká české lázně? Podle všech známek:
Konec éry „jednoduchých peněz“ – superbonitních klientů, kteří nezkoumají náklady Větší otevření novým mezinárodním trhům Některé neznají lázeňství v evropském pojetí – je možné je „naučit“ léčit se pobytem? Diverzifikace a díky tomu Větší specializace (schopnost vyhovět různým klientům) vs. Větší univerzálnost (není možné cílit jen na jednu klientelu)

14 Děkuji za Vaši pozornost


Stáhnout ppt "ADAPTACE LÁZEŇSKÝCH MÍST NA ZMĚNU SLOŽENÍ SPEKTRA MEZINÁRODNÍ KLIENTELY Ing. Petr Kulhánek."

Podobné prezentace


Reklamy Google