Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilHynek Müller
1
ADAPTACE LÁZEŇSKÝCH MÍST NA ZMĚNU SLOŽENÍ SPEKTRA MEZINÁRODNÍ KLIENTELY
Ing. Petr Kulhánek
2
Světové události 2010-2015 Světová finanční krize – západní trhy
Řecká krize – dopad do evropských ekonomik Postupné otevírání Číny světu Rusko-ukrajinská krize Sankce vůči Rusku, pokles rublu, snížení cen ropy Islámská jara, Islámský stát a krize islámských běženců
3
Domácí události Změny legislativy v lázeňství
2011 Zvýšení regulačních poplatků (100 Kč denně) 2012 Omezení indikací a zkrácení léčby 2104 Zrušení regulačních poplatků za pobyt 2015 Náprava omezení indikačního seznamu
4
Důsledky událostí Nejprve V posledních dvou letech
Stagnace západních trhů Ruská klientela zpočátku strmě roste Podobně klientela blízkovýchodní „Zachraňují“ zahraniční návštěvnost lázní Češi si zvykají na samoplátectví V posledních dvou letech Ruská a část blízkovýchodní klientely klesá Roste domácí klientela Roste klientela východoasijská
5
Trendy v tuzemské lázeňské péči
Od roku 2005 vzrostl počet samoplátců z na (zdroj ÚZIS)
6
Vývoj klientely lázeňských zařízení – počet přenocování
Dno nastalo v roce 2013 Zastavil se úbytek německé klientely Začíná ubývat ruské klientely Roste klientela asijská V tuto chvíli tvoří jen cca 3 % Významná v ní je i klientela saúdsko-arabská a izraelská Zdroj dat: ČSÚ
7
Vývoj roku 2015 Letošní rok přináší rozvoj trendů. Ve srovnání I. pololetí 2014 / I. pololetí 2015: Česká klientela roste o 17% ( nocí) Německá +8,5% ( nocí) Izrael + 26%, Čína + 240% (ale dohromady jen nocí)
8
Rozložení mezinárodní klientely
Dlužno podotknout, že přes 91% přenocování zahraničních klientů lázeňských zařízení se uskuteční v Karlovarském kraji. Ústecký 2,9%, Zlínský 1,6%, Moravskoslezský 1,4%... Pro většinu lázeňských míst je stěžejní návrat a nárůst klientely české
9
Trendy a očekávání Do našich lázní se navrací tradiční klienti ze sousedních zemí Očekávané „Emerging markets“ jsou Čína, ale třeba také komunita „UNESCO Globetrotters“ (Skupina evropských lázní usiluje o zápis na seznam UNESCO). Bohužel tyto klienti nejsou primárně lázeňští, tj. několikatýdenní pobyty; přesto jsou vítanými turisty Opět – týká se to pravděpodobně především těch lázeňských míst, která mají už dnes silnou mezinárodní klientelu
10
Trendy a očekávání Významnou mezinárodní klientelou, která užívá lázeňské pobyty, jsou klienti z Blízkého východu Nejvýznamnější trhy jsou: Saúdská Arábie Izrael Další arabské země Představují vítanou klientelu, lázeňská místa je potřeba na ně připravit
11
Jiná klientela, jiné nároky
Handling Jazyky: čínština, arabština, hebrejština, korejština Stravovací a další kulturní omezení Využití volného času: Pravděpodobně ne tolik golf a „lázeňské sporty“ Více poznávání okolí, včetně přírody mírného pásma Získání kulturních kompetencí ve styku s neevropskými klienty
12
Dopady do ekonomiky lázní
Návrat české klientely, účast samoplátců: Obrovský přínos, stabilizace většiny lázní Diverzifikace mezinárodní klientely: Důležité pro stabilitu, je nešťastné snažit se (nebo muset) záviset jen na jedné klientele Zvýšené nároky na služby a handling Dnešní klienti: více zkoumají, za co platí. Problém lázní: nedumpingovat ceny. Tlak na cenu je silný, jakýkoliv návrat pak těžký, ne-li nemožný.
13
Co čeká české lázně? Podle všech známek:
Konec éry „jednoduchých peněz“ – superbonitních klientů, kteří nezkoumají náklady Větší otevření novým mezinárodním trhům Některé neznají lázeňství v evropském pojetí – je možné je „naučit“ léčit se pobytem? Diverzifikace a díky tomu Větší specializace (schopnost vyhovět různým klientům) vs. Větší univerzálnost (není možné cílit jen na jednu klientelu)
14
Děkuji za Vaši pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.