Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,"— Transkript prezentace:

1 Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Směsi Obsah zaměření: Vzduch Číslo materiálu: VY_52_INOVACE_47 Autor: Mgr. Vlasta Hrušová Anotace: Výukový materiál lze použít k prezentaci nového učiva, doplnění znalostí, opakování. Je v souladu s ŠVP. Rozvíjí kompetence k učení, kompetence vztahující se k environmentální problematice a kompetence občanské, týkající se podpory a ochrany zdraví. Klíčová slova: Skleníkový jev, vzácné plyny

2 Je různorodá směs plynných, kapalných a pevných látek.
Vzduch Je různorodá směs plynných, kapalných a pevných látek.

3 Vzduch je důležitou průmyslovou surovinou pro výrobu: kyslíku dusíku
helia, neonu, argonu Tyto plyny se uchovávají v ocelových lahvích označených barevným pruhem kyslík- modrým dusík -zeleným

4 Složení vzduchu 78% dusík N2 21% kyslík O2
1% další plyny (CO2, vzácné plyny) voda v podobě páry, kapiček, ledových krystalů prachové částice, saze, popílek mikroskopické krystaly solí z mořské vody mikroorganismy, pyl, spory plísní

5 Vzácné plyny prvky VIII. A skupiny PSP
He-helium, Ne-neon, Ar-argon, Kr-krypton, Xe-xenon, Rn-radon jsou inertní (nereaktivní) ve vzduchu je nejvíce obsažen Ar-argon(0,93%)

6 HELIUM Neon Argon nejznámější vzácný plyn lehčí než vzduch
-nehořlavý, nedýchatelný -bezbarvý, bez chuti , bez zápachu -září intenzivně žlutě -používá se při výrobě výbojek a k plnění balonů Neon -plyn, bezbarvý, bez zápachu -používá se ve výbojkách Argon -plyn, bezbarvý, bez zápachu září v různých barvách používá se v osvětlovací technice

7 Oxid uhličitý CO2 nehořlavý, nedýchatelný plyn těžší než vzduch
bezbarvý, bez zápachu ve vzduchu 0,03% jeden z hlavních plynů způsobujících skleníkový efekt, který vede ke globálnímu oteplování planety (fatální důsledky na život organismů včetně člověka) CO2 vzniká při spalování fosilních paliv, průmyslových výrobách

8 Dusík N2 plyn bez zápachu, chuti, málo reaktivní tv = -196 oC
použití: jako netečná atmosféra, snížení rizika při manipulaci s výbušninami, výroba pneumatik,odstraňování bradavic, konzervace potravin, hluboké zmrazování(spermie, krev) výroba-destilací ze zkapalněného vzduchu

9 zmrzlá tkáň kapalný dusík

10 Zdroje ( ) &tbs=sur:fmc&biw=1024&bih=537&sei=nfcsT6vKFImLhQe7m8TjCg&tbm=isch &tbs=sur:fmc&biw=1016&bih=529&sei=UGQtT6iEBoS3hAfZ5Y3iCg&tbm=isch =&tbs=sur:fmc&biw=1016&bih=529&sei=W0otT7aHDYWKhQe2_PmECw&tbm=isch &tbs=sur:fmc&biw=1024&bih=537&sei=OvksT6SRLs2BhQeR9eT1Cg&tbm=isch q=&tbs=sur:fmc&biw=1024&bih=537&sei=fvssT7eVA8HJhAePgdXmCg&tbm=isch ŠKODA, Jiří ; DOULÍK, Pavel.Chemie 8 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. Dostupné z WWW:<fraus.cz>. ISBN


Stáhnout ppt "Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,"

Podobné prezentace


Reklamy Google