Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Rozhodování o sortimentu v obchodní firmě
Marketing obchodu
2
Obsah
3
Produkt v obchodní firmě
Na rozdíl od produktu výrobní firmy je pohled na „produkt“ obchodní firmy poněkud složitější. Obecně ho lze chápat následovně: Produkt jako prodejna, její vnitřní uspořádání, desing, vnitřní vzhled, Produkt jako sortiment a jeho stálá struktura a průběžná obměna Produkt jako sortiment vlastní značky obchodníka
4
Sortiment Sortimentem rozumíme systematicky uspořádaný soubor produktů, které firma nabízí. Sortiment je charakterizován: Hloubkou sortimentu – počet položek v jedné výrobkové řadě Šířka sortimentu – počet výrobkových řad, které firma má v nabídce Délka sortimentu – označuje celkový počet položek, které jsou firmou řízeny (všechny položky, které má firma v nabídce) Konzistence sortimentu – vzájemná provázanost a souvislosti mezi výrobkovými řadami
5
Sortiment Klasifikace sortimentu podle frekvence nákupu
Zboží denní poptávky Zboží časté poptávky Zboží občasné poptávky Základní kombinace sortimentu Úzký a hluboký – kombinace typická pro specializované prodejny Široký a mělký – smíšené prodejny prodávající zboží denní potřeby Široký a hluboký – hypermarkety, obchodní domy, zásilkové obchodní domy Úzký a mělký – exklusivní koncesionář
6
Typologie obchodních jednotek
7
Typologie obchodních jednotek
8
Rozhodování o vlastních značkách
Pojem vlastní značka (maloobchodní značka) vyjadřuje vůli řetězců nabízet zákazníkům zboží, které je bezprostředně spojeno s daným obchodním řetězcem. Podle kvality a ceny v ČR rozlišujeme 3 typy : Ekonomické – vyznačují se nejnižší možnou cenou Standardní – značkové výrobky za nižší ceny Speciální – značky pro určitý typ výrobku
9
Použití značky obchodními řetězci
10
Category management Category management je založen na členění zboží do kategorií, které jsou postaveny na základě sledování nákupních a spotřebních zvyklostí zákazníka. Podle této definice lze produkty dělit následovně: Destination category – velmi kvalitní výrobky, vytvářejí image obchodníka, slouží pro přilákání zákazníků, Routine categori – rychloobrátkové zboží denní potřeby Seasonal catagory – produkty sezonní příležitostné abídky Convenience category – doplňkový sortiment (domácí potřeby, papírové zboží)
12
Merchandising Merchandising lze definovat jako souhrn činností, jež jso vykonávány v prostorech prodejen s cílem zlepšit všeobecnou vizualitu v místech vystavení produktů. Při vystavování zboží je třeba dodržet zejména tyto zásady: Praktičnost Estetičnost Zachování pehednosti a orientace v prodejně Logiku následnosti sortimentu a jeho seskupování Systematičnost uspořádání zboží v regále (podle značek, velikosti, chuti apod.)
13
Merchendising Členění prodejní plochy podle pozornosti zákazníka: Atraktivní zóny – u pokladen, v čele regálů, v uličkách mezi regály obvykla vpravo ve výši očí, Slabá místa – z hlediska pozornosti neutrální zóny, nepřitahují extrémně pozornost, ale nejsou výrazně opomíjeny, Mrtvé (hluché) zóny – kouty prodejny, prostor za vstupem do prodejny,, konce regálů, umístění dole v regále, nahoře v regále.
14
Kontrolní otázky
15
Použitá litteratura
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.