Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
2
Čím je předmět dál, tím ho vidíme menší.
Zorný úhel Co se vám jeví větší? ... vaše ruka, na kterou se díváte zblízka, nebo vzdálenější televize? Je tomu tak i ve skutečnosti? Čím je tento jev způsoben? Velkou roli hraje i vzdálenost, ze které předmět pozorujeme. Čím je předmět dál, tím ho vidíme menší. Vnímání velikosti předmětů závisí na zorném úhlu ε (epsilon). Je to úhel mezi paprsky odráženými krajními body předmětu.
3
Optické přístroje zvětšují zorný, pod kterým se na tělesa díváme.
[1] Pokud vidíme tělesa pod stejným zorným úhlem, jeví se nám jako stejně velká. Naše oko dokáže rozlišit od sebe dva body, pokud je vidí pod zorným úhlem větším než 1´( 1°= 60´). Optické přístroje zvětšují zorný, pod kterým se na tělesa díváme.
4
Lupa se dosahuje až šestinásobného zvětšení.
Lupa je spojka, která má malou ohniskovou vzdálenost. Největšího zvětšení se dosahuje, je-li lupa blízko u oka. Zvětšený a vzpřímený obraz předmětu vzniká spojkou jen tehdy, umístíme-li předmět mezi ohnisko a optický střed. [2] Lupa se dosahuje až šestinásobného zvětšení.
5
Princip lupy Předmět je mezi ohniskem a středem čočky
[3] Oko je blízko lupy Obraz je zvětšený, vzpřímený a zdánlivý
6
Lupa zvětšuje zorný úhel.
[4] Zorný úhel při sledování předmětu bez lupy Zorný úhel při sledování předmětu s lupou Lupa zvětšuje zorný úhel.
7
Další užití lupy Lupu však lze použít i k založení ohně. Natočením lupy ke slunci a umístěním do vhodné vzdálenosti od předmětu dojde ke koncentraci paprsků dopadajících ze slunce do čočky na malé místo na povrchu předmětu a jeho silnému ohřátí. Pokud je předmět ze snadno zápalné látky (papír, dřevo), je zahřátí povrchu vyšší, než zápalná teplota, což může vést ke vzniku ohně. [5]
8
Mikroskop Zvětšuje až 2 500 krát. Okulár – do něho se díváme
Objektiv – je blíže předmětu Objektiv i okulár jsou tvořeny soustavou několika čoček. Uvnitř mikroskopu vzniká skutečný, převrácený a zvětšený obraz. [6]
9
Obraz je zvětšený, převrácený, skutečný.
Obraz vzniklý po zobrazení objektivem [7] Obraz vzniklý po zobrazení okulárem Obraz je zvětšený, převrácený, skutečný.
10
Dalekohledy Jsou také tvořeny objektivem a okulárem.
Objekt je ale od objektivu velmi vzdálen. I v dalekohledu vzniká obvykle převrácený a skutečný obraz předmětu. U triedru se ke zkrácení dalekohledu i k převrácení obrazu předmětu používají odrazné hranoly. [10] [9] U divadelního kukátka (Galileův dalekohled) se k převrácení obrazu používá rozptylka umístěná mezi objektiv a okulár. Hvězdářský zrcadlový dalekohled. U lodního dalekohledu se mezi objektiv a okulár umisťuje třetí spojka, která obraz převrátí a vzniká tak obraz přímý. [11] [8]
11
Další zrcadlo promítá vzniklý obraz na stěnu.
[12] Zrcadlový dalekohled má místo spojky v objektivu umístěno duté zrcadlo zrcadlo. Další zrcadlo promítá vzniklý obraz na stěnu.
12
Fotoaparát Předchůdce = dírková kamera
Světlo odražené od předmětu vstupuje do fotoaparátu malým kruhovým otvorem. Objektiv je tvořen soustavou spojných čoček, která zobrazuje předmět na fotografický film jako skutečný, převrácený, zmenšený. [13] Průřez zrcadlovkou
13
Digitální fotoaparát Světlo v něm místo na fotografický film dopadá na polovodičovou součástku (čip), jejíž povrch je tvořen několika miliony bodů (pixelů). Tato součástka převádí světelnou informaci o obrazu na elektronickou a ta se ukládá do paměti fotoaparátu. Elektronická paměť umožňuje uložit několikanásobně větší počet snímků, než se vejde na fotografický film. [14]
14
Základní údaje o DUM Autor DUM: Pavlína Čermáková, ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště Období vytvoření DUM: 1. pololetí školního roku 2011/2012 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Optika Téma: Zdroje světla DUM byl vytvořen jako doprovodný materiál pro výklad v předmětu Fyzika v osmém ročníku ZŠ. Je určen k prezentaci pomocí datového projektoru. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště
15
Zdroje: [1] , [3] , [11] Skeny – str Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN [2] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [12] [13] [14]
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.