Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_13_39VavM-10 Název tematické oblasti (sady) Matematika Název vzdělávacího materiálu Aritmetická posloupnost Druh učebního materiálu prezentace Anotace Tento výukový materiál obsahuje slovní úlohy zamřené na aritmetickou posloupnost Klíčová slova Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Maturitní obory typu L, M Ročník II., III. Typická věková skupina let Speciální vzdělávací potřeby PC, dataprojektor Autor Mgr. Michal Vávra Zhotoveno, (datum/období) Celková velikost 0,3 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Vávra. Dostupné z portálu

2 Aritmetická posloupnost
Autor: Mgr. Michal Vávra

3 Obsah 1) Aritmetická posloupnost 2) Řešená úloha 3) Zadání úloh
4) Návody k řešení 5) Řešení úloh

4 Aritmetická posloupnost
Posloupnost se nazývá aritmetická právě tehdy, jestliže existuje takové d Є R, že pro všechna n Є Z+ platí: číslo d …. diference aritm. posl. Další vztahy platící v aritmetické posloupnosti: - vztah pro n-tý člen - vztah pro libovolné dva členy ar, as - vztah pro součet sn prvních n členů

5 Řešená úloha V areálu dřevařských závodů jsou kmeny stromů srovnány v řadách nad sebou tak, že ve spodní řadě je 15 kmenů a v každé další řadě nad ní o 1 kmen méně. Určete součet všech kmenů, je-li v poslední řadě jeden kmen. Dosadíme do vzorce pro součet prvních n členů. Počet řad je 15. a1 = 15, an = 1, n = 15, sn = ? sn = 120 kmenů

6 Úlohy Př.2 Student si za první týden brigády vydělal kč a poté každý další týden o 340 kč více. Po kolika týdnech vydělal v součtu celkem kč? [12 týdnů] Př.3 Dělník smontuje za směnu 240 židlí. Kolik židlí by smontoval za 15 dní, kdyby každý den svůj výkon zvýšil o 4 židle. [4 020 židlí] Př.4 Ozubená kola jsou na sobě srovnána od největšího po nejmenší. Spodní kolo má 86 zubů a každé další o 4 zuby méně. Kolik zubů má nejmenší kolo, jestliže počet kol je 16 a všech zubů je 896? [26 zubů]

7 Návody k řešení Př. 2 Úloha má dvě neznámé – n-tý člen (výdělek v posl.týdnu) a počet týdnů. Vzorec pro n-tý člen dosadíme do vztahu pro součet vypočteme jedinou neznámou n – počet týdnů. Př. 3 Vypočteme počet židlí smontovaných v 15.týdnu a dosadíme do vzorce pro součet. Př. 4 Použijeme vzorec pro součet a jediná neznámá je an – což je počet zubů na posledním nejmenší kole. .

8 Řešení př. 2 a1 = 2420, d = 340, sn = , n = ?

9 Řešení př. 3 a1 = 240, d = 4, n = 15, s15 = ?,

10 Řešení př. 4 a1 = 86, d = 4, n = 16, sn = 896, an = ?

11 Odkazy: POLÁK, J. Přehled středoškolské matematiky. 5. vydání. PRAHA: SPN, ISBN HUDCOVÁ M., KUBIČÍKOVÁ L. Sbírka úloh z matematiky pro střední odborné školy, střední odborná učiliště a nástavbové studium. 2.vydání. PRAHA: PROMETHEUS, ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google