Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
BAJKY úvod ŽOMJ-Bajka-znaky-PL-Výzva 2016.docx
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2
V bajkách mají důležité místo zvířata. Doplň přirovnání ke zvířatům.
Mazaný jako ______________________ Pyšný jako _______________________ Pilný jako ________________________ Moudrý jako ______________________ Věrný jako _______________________ Rychlý jako _______________________ Pomalý jako ______________________ Hladový jako _____________________ Znáš další podobná přirovnání?
3
6. století př. n. l. zakladatel – Ezop původně určeny dospělým
VZNIK BAJKY 6. století př. n. l. zakladatel – Ezop původně určeny dospělým
4
ZNAKY BAJKY hlavní postavy – zvířata mluví lidskou řečí
mají lidské vlastnosti – např. liška je vychytralá, mazaná z bajky plyne nějaké poučení kritizují špatné vlastnosti lidí
5
ZNAKY BAJKY Přečtěte si bajku a najděte jednotlivé znaky.
Liška a hrozny Ezop Liška pelášila kolem vysokého vinného keře, obaleného zralými hrozny, a dostala na ně chuť. Přemýšlela, jak se jich zmocnit, ale ať skákala s rozběhem nebo přímo, na hrozny nedosáhla. Když pochopila marnost svého počínání a musela odtáhnout s nepořízenou, pravila uštěpačně: „Dostala bych je hravě, ale co s nimi, když jsou ještě kyselé.“ MĚCHUROVÁ, A. a kol. Čítanka pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia, s. 13
6
Jaká zvířata zde vystupují? Jaké mají vlastnosti?
Vrána a liška Hladová liška se potulovala po kraji. Nikde nebylo nic k snědku. „Kdybych někde sehnala kousek sýra,“ řekla si. A ku podivu, zrovna v té chvíli nad ní zakroužila vrána, a v zobáku měla pěkný kus sýra, který právě ukradla z okna v jednom domě. Sedla si na větev a začala si na sýru pochutnávat. Hladová liška přemýšlela, jak se dostat k chutnému soustu vysoko nad ní. To by ale nebyla mazaná liška, aby si nedovedla poradit. Začala vráně lichotit: „Jaký jsi to krásný pták! Tvé peří se leskne jako stříbro, je hebké jako hedvábí! Tvůj postoj je vskutku královský. Měla bys být králem všech zvířat. Jistě i tvůj hlas je překrásný, umíš zpívat?“ Vrána se pýchou už nadouvala, a chtěla ukázat, že zpívat umí. Jakmile otevřela zobák, kus sýra jí vypadl, liška jej zachytila a utíkala do své nory, aby si na něm pochutnala. Jaká zvířata zde vystupují? Jaké mají vlastnosti? Vyznač v textu přímou řeč. Kdo ji pronáší? Jaké z bajky plyne ponaučení?
7
sl. 1 téma hodiny + cíl hodiny sl. 2 motivace – přirovnání
Metodický postup sl. 1 téma hodiny + cíl hodiny sl. 2 motivace – přirovnání PL – žáci mohou pracovat samostatně – kontrola na IT ŽOMJ – začátečník pojmenuje pouze zvířata, přirovnání opíše z tabule, je-li šikovnější, může se sám pokusit přiřadit. (odklik obrázku = animace) poznámka: přirovnání doporučuji vybrat podle bajek, se kterými se bude v dalších hodinách pracovat, ŽOMJ – přirovnání použije jako oporu při práci s těmito bajkami. sl. 3–4 výklad + zápis sl. 5 práce s bajkou – Liška a hrozny společné čtení ( žáci – čítanka, ŽOMJ – PL) vysvětlení nesrozumitelných slov – důležité zvláště pro ŽOMJ poznámka: i když žáci budou všemu rozumět, přesto některá slova vysvětlit nahlas, např. pelášit, marnost, uštěpačně. Je možné nahradit v PL tato slova jinými – varianta 2. interpretace obsahu textu najít jednotlivé znaky bajky– ústní vysvětlení ŽOMJ – sleduje znaky v PL poznámka: šikovnější – vybarví si do textu znaky sám, popř. doplní hlavní postavu.
8
sl. 6 práce s bajkou – Vrána a liška – PL
Metodický postup sl. 6 práce s bajkou – Vrána a liška – PL motivace – na základě předchozích informací o bajce se žáci pokusí zamyslet, kdo bude mít navrch a proč – zapsat na tabuli společné čtení vysvětlení nesrozumitelných slov interpretace obsahu textu otázky – samostatná práce – společná kontrola ŽOMJ – pracuje s učitelem, asistentem, popř. nadaným žákem poznámka: šikovnější – necháme jej pracovat také samostatně, jen s dohledem zhodnocení výsledku motivace (z tabule) s obsahem bajky. závěr shrnutí znaků bajky reflexe a sebereflexe
9
Použité zdroje: Učebnice: MĚCHUROVÁ, A. a kol. Čítanka pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Havlíčkův Brod: FRAGMENT, ISBN s.13. Obrázky: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < < < < < < < < < Odkazy: Ezopovy bajky – Liška a vrána [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: <
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.