Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zákony vývoje
2
- Vývoj neprobíhá nahodile, ale na základě
vývojových zákonů Jedná se o obecné principy rozvoje psychiky rámcově platné pro většinu populace Neberou v úvahu nahodilé faktory ovlivňující vývoj některých jedinců ani patologické případy
3
1. Vývoj je celistvý proces
Jednotlivé znaky duševního života se nevyvíjejí izolovaně, ale vždy v celistvosti Každá nová změna se týká celé osobnosti
4
Příklad Rozvoj pohybových schopností zároveň ovlivňuje vývoj poznávání, řeči atd.
5
2. Vývoj je plynulý proces
Nejsou náhlé, prudké změny, ale pozvolný průběh Jedno období přechází do dalšího To co se uplatňuje v jedné vývojové etapě, má vliv na následující etapu
6
Příklad Stresové situace způsobené nepříznivými podmínkami prostředí v raném dětství, zanechávají stopy ve vývoji osobnosti po celý život.
7
3. Vývoj se uskutečňuje vnitřně rozporným způsobem
V průběhu vývoje se od začátku střetávají protichůdné síly Jsou to zejména vnější rozpory mezi momentálním vývojovým stavem a požadavky vnějšího okolí Překonáním těchto rozporných tendencí vznikají nové vývojové kvality
8
Příklad Dítě na konci předškolního věku nedokáže vyrovnávat rozpory mezi vlastní impulsivností a požadavky výchovy, nezíská novou vlastnost – poslušnost, kázeň, která je nutná pro vstup dítěte do školy.
9
4. Vývoj probíhá od všeobecných reakcí k reakcím specifickým
Reakce dítěte jsou zpočátku hrubé, nediferencované a postupně se zpřesňují
10
Příklad Novorozenec reaguje na prudké světlo všeobecnou reakcí, až po jisté době dovede reagovat odlišně, specifičtěji.
11
5. Vývoj je nerovnoměrný Tempo vývoje je nerovnoměrné a v jednotlivých etapách velmi rozdílné Tempo je tím rychlejší, čím je organismus mladší Ve vývoji se střídají fáze pomalejšího a rychlejšího tempa vývoje
12
Příklad Nejvíce změn je v době nitroděložního vývoje a dále v 1. roce života dítěte.
13
6. Vývoj probíhá individuálně
Individuální zvláštnosti jsou rozmanité a závisí na různých činitelích ( prostředí, vrozené zvláštnosti nervové soustavy)
14
Příklad Děvčata často předstihují chlapce ranného věku v řečových projevech, v celkové motorice.
15
Použitá literatura a zdroje
Klindová, L., Rybárová, E.: Vývojová psychologie. Praha, SPN 1976
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.