Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_40PobF-18 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti Název vzdělávacího materiálu Psychické jevy, procesy, stavy Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Jednání a ovlivňování člověka v různých situacích Klíčová slova Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 33-56-H/01 Truhlář, H/01 Elektrikář, H/01 Instalatér Ročník I. Typická věková skupina let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) Celková velikost 4,97 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký. Dostupné z portálu

2 Psychické jevy, procesy, stavy

3 Psychické jevy - spojeny se schopností vnímat a reagovat na podněty
jednání vychází ze získaných znalostí a zkušeností, které zpracoval lidský mozek jeho prostřednictvím jedinec: poznává, posuzuje, vyhodnocu- je, třídí poznatky, ukládá, spojuje pojmy a věci, nalézá řešení… zmíněné procesy jsou psychickými jevy vždy je ovlivňuje: konkrétní situace schopnosti jedince řešit problém vyhodnocení a nalezení řešení…

4 Psychickými jevy rozumíme také jednotlivé vlastnosti osobnosti
(schopnosti, charakter, temperament, motivy a vůle ) představují osobnost a co od ní lze očekávat Jedinec musí z důvodu přežití reagovat na vnější podněty/ děje se prostřednictvím vnímání /zachytí informace v lidské mysli prostřednictvím receptorů - základní informace – počitek spojení informací – vjem Co prostřednictvím mozkové kůry vnímáme: vnější podněty sociální prostředí - souvisí s dalšími jedinci, kolektivem, citovou vazbou vůči druhým, schopností se vcítit do myšlení a jednání jiných lidí…

5 Vnímání prostoru a času Vždy jsme v určitém prostředí, což je dáno nějakou činností, událostí (tomu odpovídající případné jednání) - v prostoru (předměty, lidé, pohyb, vzdálenosti…) - vše v časové následnosti (události jsou posuzovány jednotlivci, vyplývá z toho, že každý může vnímat čas různě ) Představy a fantazie Souvisí se schopností vybavovat si předchozí prožitky, spojovat související předměty, události, vybavovat si konkrétní věci, pracovní postup, výpočet… součástí vybavení představy jsou i smyslové pocity

6 Fantazie Využívá představy/ může vycházet z již prožitých událostí
Spojováním jednotlivých prvků vzniká nová představa, jedinec vytváří nové věci, technické postupy, připravuje budoucí řešení… umělec může vidět svět zcela jiným způsobem, využívání tvůrčí fantazie využívání již zjištěných údajů a doplnění o předpokládané části označujeme – rekonstrukční fantazií ve fantazii se může uplatňovat záměrná činnost (aktivní myšlenkový proces) také může docházet k samovolnému vnikání představ do myšlenkového procesu

7 Psychické stavy Jedinec je vždy ovlivňován vnitřním nastavením a prožíváním a vnějším působením prostředí Vlivy působící na jedince : momentální rozpoložení může ovlivnit – zdravotní stav, nečekaná událost, mezní situace, konflikt, úspěch, neúspěch, počasí, nutnost rozhodnutí… z toho vyplývá – psychický stav se mění podle okolností a není trvalý/ je výsledkem předchozího jednání, očekávání, zapojení se do činností, aktivního zapojení i pasivity

8 S psychickým stavem souvisí:
připravenost jedince do života schopnost řešit nastalé problémy a situace vzdělání inteligence jedince přizpůsobivost názory spojené s rodinnou výchovou vliv masových médií a přijatých vzorů jedincem politická angažovanost sociální status ekonomická aktivita věk…


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google