Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_16_Malířství antického Říma TEMA: Historie umění starověku ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
2
ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění s motivačními úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Obsahově se zaměřuje na výklad učiva o malířství období antického Říma. Navazuje na vyučovací jednotky věnované etruskému umění, římské antické architektuře a sochařství. Úvodní část je věnovaná krátkému zopakování a shrnutí předcházejícího učiva – žáci popisují a komentují prezentované ukázky (viz snímek č. 3 – po kliknutí zmizí obrázek a objeví se text s popiskou skrytý pod ním. Je však třeba dodržovat pořadí podle čísla obrázků). Poté následuje výklad o římských malířských stylech s názornými ukázkami. Na závěr prezentace je zařazen test k opakování učiva. Žáci odpovídají na několik kontrolních otázek a zároveň si mohou klikem na žlutou šipku vpravo ověřit správnost odpovědi. Šipka v levém dolním rohu snímku s odpovědí je vrátí na stránku s úkoly (viz snímky č. 22 až 28). Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 2. ročníku šestiletého gymnázia. Může být použita i pro samostatné studium. Vzdělávací cíle: zopakovat poznatky o umění antického Říma získané v předešlých hodinách seznámit žáky se základními tendencemi vývoje malířství ve starověkém Římě vysvětlit na názorných příkladech základní slohové prvky a charakter jednotlivých malířských stylů zopakovat a upevnit probrané učivo
3
opakování – určete následující ukázky:
PANTHEON CLOACA MAXIMA CIRCUS AUGUSTUS Z PRIMAORTY 1 6 4 7 AKVADUKT PONT DU GARD ATRIOVÝ DŮM 9 2 8 KOLOSEUM AMFITEÁTR MARKUS AURELIUS TRAJÁNŮV SLOUP KAPITOLSKÁ VLČICE 3 5 10
4
MALÍŘSTVÍ Antického říma
5
charakteristika dochovalo se v podobě rozsáhlé kolekce nástěnných maleb v Herculaneu a Pompejích → Pompejské nástěnné malířství (výbuch sopky r. 79 n. l.) Čtyři vývojová období: Inkrustační – plocha stěny členěna architektonickými články Iluzionistický – iluzivní pohledy - snaha vyvolat iluzi prostoru Ornamentální – orientalizující – z Egypta Fantaskní – zdokonalení perspektivy
6
1. styl - inkrustační 1 Malby napodobovaly strukturu zdiva, zejména mramorové kvádry nebo dřevěné trámy, malované živými barvami.
7
inkrustační styl 2
8
2. styl - iluzionistický iluzionistický - architektonický
počátek 1. století př. n. l. malby architektonických prvků jednoduchá trojrozměrná perspektiva iluzivní motivy krajiny a zátiší mytologické a divadelními výjevy pomocí perspektivy opticky zvětšit prostor místnosti malby z Liviiny villy Plocha zdi část rozdělena malovanými architektonickými prvky - mezi nimi se otvíraly průhkedy do krajin, mnohdy na zdi namalovány „obrazy” – kopie řeckých slavných děl.
9
freska z pompejského domu – 2. styl
3 4
10
malby z vily mystérií v pompejích
5
11
Bičování, vila Mystérií
6
12
3. styl - ornamentální mezi lety 20 až 10 př. n. l.
reakce na strohost druhého stylu využíval efekt figurativních a barevných orámovaných obrazů objevují se motivy rostlin a zvířat základem byl centrální prvek, kolem kterého byly rozmístěny další motivy
13
Neronův Zlatý dům - ornamentální styl
7
14
4. styl - fantaskní kolem roku 60 př. n. l. → kombinace předchozích dvou stylů návrat k iluzionistickým perspektivním kompozicím fantaskního a divadelního rázu množství ornamentů, perspektivního zobrazení a figurálních motivů Jednotlivé scény znázorňovaly otevřené portiky, okna či balkóny s lidskými nebo mytologickými postavami, také zátiší nebo přírodní motivy.
15
fresky z domu Vettiů, pompeje – 4. styl
8 9
16
Ptáci, dům Vettiů Ukázka → 10
Odkaz na malbu ptáků z domu Vettiů v Pompejích. Ukázka →
17
Portrét manželského páru, Pompeje
11. Paquius Proculus a jeho žena, 20 – 30 n. l. 1
18
Fajjúmské portréty 12 iluzionistické deskové podobizny z rakví nalezené v egyptském Fajjúmu 2. – 3. stol. n. l. realistické vystižení podoby i duševní povahy zemřelého tempera a enkaustika
19
mumie s portrétem mladé Římanky
13
20
15 14
21
UMĚLECKÉ ŘEMESLO nádoby, bronzové kusy nábytku, vázy
řezba do kovů a drahokamů = glyptika → gemma = obraz rytý do hloubky → kamej = vypuklá reliéfní řezba 16. Tiberius přijímající vítězného Germanika, tzv. Velká kamej francouzská (26x30 cm)
22
Kontrolní test s otázkami
23
Opakování a shrnutí učiva
Kde a proč lze nalézt nejvíce zachovaných památek malířství z doby antického Říma? Kolik existuje římských malířských stylů a jak se nazývají? Který z nich napodobuje strukturu zdiva nebo kamenné obklady? Odkud pocházejí tzv. portréty mumií a jakou jsou udělány technikou? Co je gemma a kamej a jaký je mezi nimi rozdíl? Další otázka
24
Nejvíce památek římského nástěnného malířství se dochovalo v Pompejích a Herculaneu, kde byly zakonzervovány po výbuchu sopky Vesuv roce 79 n. l. 17. Počítačem generovaná podoba erupce Vesuvu z pořadu „Pompeje: Poslední den“ kanálu Discovery Channel.
25
Čtyři styly - inkrustační, iluzionistický, ornamentální a fantaskní.
26
Inkrustační styl. 2
27
Realistické deskové podobizny z rakví s mumiemi nalezené v egyptském Fajjúmu namalované technikou enkaustiky nebo tempery. 14
28
Jsou to techniky řezby do kovů nebo drahokamů, které se říká glyptika
Jsou to techniky řezby do kovů nebo drahokamů, které se říká glyptika. GEMMA = obraz rytý do hloubky KAMEJ = vypuklá reliéfní řezba
29
ZÁVĚR
30
Citace k ukázkám pro úvodní opakování:
Pantheon: TANG, Clayton. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Pont du Gard: O, Chris. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Koloseum: STRZELECKI, Jerzy. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Cloaca Maxima: FILOTTI, Andrei. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na WWW: Jezdecká socha Marka Aurelia: KABEL, :matthias. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Circus Maximus: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Augustus z Primaporty: NIERMANN, Till. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Dům Vettiů – Pompeje: LORENTE, Patricio.. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Trajánův sloup: ARNALDO, Mira. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Kapitolská vlčice: PETHRUS. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
31
citace: Inkrustační styl: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Detail inkrustačního stylu: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Freska z pompejského domu: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Freska z pompejského domu: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Malby z Vily Mystérií v Pompejích: HERBST, Martin. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Bičování, Vila Mystérií: THE YORCK PROJECT: MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, ISBN DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.. hhttp://cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Neronův Zlatý dům: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Fresky z domu Vettiů: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Fresky z domu Vettiů: RIEGER, Wolfgang. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:
32
citace: Ptáci, dům Vettiů: BOLOGNINI, Stefano. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Portrét manželského páru: THE YORCK PROJECT: MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, ISBN DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.. hhttp://cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Fajjúmský portrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Mumie s portrétem mladé Římanky: MESKENS, Ad. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Portrét Římanky: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Fajjúmský portrét muže: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Velká kamej francouzská: NGUYEN, Marie-Lan. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Pompeje: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:
33
Tento materiál je určen k interaktivní výuce.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.