Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
UNIX 6. Procesy a jejich správa
Obsah: algoritmus, program, proces, thread spustitelný soubor (ELF), knihovny, loader, ABI stavy procesů, priority, nice vznik procesů, hierarchie skupiny procesů a jejich správa fork(), exec(), exit(), wait(), thready plánování úloh (nohup, at, cron) © Milan Keršláger
2
Co je proces algoritmus zápis postupu pro vyřešení úlohy program
zápis algoritmu v nějakém programovacím jazyce proces spuštěný program thread (vlákno) odlehčený proces (proces má jeden či více vláken)
3
Algoritmus Al-Chorezmí perský matematik – algebra – algoritmy výpočtů
1145 přeloženo do latiny (Algorithmi...) původně návody, jak pracovat s čísly (včetně nuly) vlastnosti algoritmů konečnost obecnost (hromadnost) determinovanost stejné vstupy produkují stejné výsledky výstup (resultativnost)
4
Program realizace algoritmu v programovacím jazyce
tomu však nerozumí procesor (CPU) nutný převod z prog. jazyka do instrukcí CPU překladač – kód vytvořen předem interpret – kód vytvářen průběžně za běhu souhrnně označováno jako software systémový zajišťuje chod počítače (režie chodu počítače) aplikační software konkrétní užitečná činnost (vlastní činnost)
5
Proces spuštěný program
jeden program lze spustit vícekrát s různými daty umístěn v operační paměti počítače je prováděn procesorem proces se skládá z: vlastního kódu programu proměnlivých dat typicky v OS prováděno více procesů zároveň multitasking – rychlé střídání procesů na CPU
6
Thread (vlákno) odlehčený proces
nižší režie při změně kontextu (střídání procesů na CPU) sdílí společný paměťový prostor stejná oprávnění, otevřené soubory, proměnné prostředí, ... rychlé vytváření a rušení vlákna efektivnější sdílení dat, synchronizace za cenu komplikací (tzv. souběh) využití v masivním paralelismu oblíbené ve Windows klasické procesy mají velkou režii problém bezpečnosti → webový prohlížeč s taby, Flash
7
Spustitelný soubor program ve vykonatelné podobě
typicky soubor se strojovým kódem různé formáty (ELF, EXE, ...) též bytecode (Java) nebo skript (interpretace) specifické odlišení od ostatních souborů unixové systémy: nastaveno oprávnění „spustitelný“ Windows: přípona .EXE, .COM atd. specifický obsah pro danou platformu, architekturu systémová volání, instrukční sada, metadata → ABI (binární rozhraní) → též Wine na Linuxu
8
ELF Executable and Linkable Format
původně pro Unix System V jako definované ABI 1999 – zvoleno pro unixové systémy spustitelné soubory, sdílené knihovny, object kód, core flexibilní a rozšiřitelný formát hlavička, segmenty, sekce, data není vztažen k jedné architektuře Linux, PlayStation, Nintendo, OpenVMS, ... nástroje: readelf, objdump, file
9
Knihovny soustředění často používaných funkcí
snaha o opakované použití kódu první úspěšný pokrok ve stylu programování v Pascalu tzv. unity v jazyce C je standardní knihovna (libc) zjednodušuje jazyk, standardizuje šířeji jazyk nemusí být klíčová slova pro I/O apod. problém API, ABI, chyb v knihovních funkcích vydávání nových verzí (opravy, vylepšení) rozhraní se může změnit → čísla verzí knihoven
10
API Application Programming Interface
způsob volání funkcí a návratové hodnoty funkce má parametry různých typů obvykle snaha o obecnost, přenositelnost, nezávislost API v unixových systémech definuje POSIX Windows mají vlastní Win32 (Windows API) kromě knihoven i systémová volání jádra (syscall) Windows skrývají syscall za meziprocesovou komunikaci mění se s novými verzemi (knihoven) API pak vzájemně nekompatibilní použité API volí programátor
11
Typy knihoven statické knihovny soubory s příponou .a
knihovna se po překladu „přilepí“ k programu obstarává tzv. linker (dovede „přilepit“ i část ze .so) dynamické knihovny soubory s příponou .so (ve Windows DLL) program obsahuje jen seznam knihoven a funkcí při spuštění musí loader zavést též knihovnu bez knihovny program nefunguje knihovna může být sdílena mezi více procesy
12
Sdílené knihovny sdílet lze jen dynamické knihovny
1 knihovna = 1 soubor = 1 instance v paměti knihovna namapována do operační paměti proces, který ji využívá, ji má namapovánu také mapování provádí dynamický zavaděč (loader) relokovaná knihovna narušuje sdílení při kolizi umístění potřebuje nový proces knihovnu jinde kvůli efektivitě je vhodné rozmístění předpočítat v Linuxu prelink ideální rozmístění dle nároků dynamických binárek nutné zejména pro 32bitové systémy (jen 2 či 4 GiB)
13
Zavaděč (loader) neplést se zavaděčem jádra OS při bootu
část v jádře OS rozpoznání formátu spustitelného souboru nakopírování spustitelného souboru do RAM typicky jen malý začátek skok na začátek zavedeného programu druhá část obsluhuje dynamické knihovny velký měnící se počet knihoven, netriviální optimalizace specializovaný program (dynamický linker) volá se ještě před spuštěním vlastního programu jeho umístění do binárky zajišťuje překladač (resp. linker) rozhodne o umístění dynamických knihoven v paměti nastaví sdílení knihoven s ostatními procesy
14
Dynamic loading knihovna se zavádí až za běhu programu
využívá se speciální knihovní funkce nezajišťuje OS, ale sám program rozhoduje programátor modularizace programů při startu nemusí být všechny knihovny k dispozici → úspora paměti, automatické přizpůsobení problém: co když se knihovna změní za běhu programu?
15
ABI Application Binary Interface rozhraní na úrovni binárních souborů
formát binárky (ELF, typ knihovny, …) začátek programu, rozlišení programu, datové části, ... konvence volání (knihovních) funkcí předávání parametrů v jistých registrech, zásobníku ABI vytváří kompilátor (překladač) změna ABI → nutno znovu přeložit (aplikace, knihovny) v Linuxu poměrně běžné s novou generací překladače není problém, protože ke všemu jsou zdrojové kódy u komerčních aplikací lze řešit statickým linkováním nezaměňovat s API (→ zaměřeno na data)
16
Životní cyklus procesu
Vytvořený Ukončený Běžící Změna kontextu Připravený Blokovaný Fronta připravených procesů Fronta blokovaných procesů
17
Stavy procesů R – running (běžící) S – sleeping (spící)
proces nevyužívá procesor D – uninterruptible sleep (nepřerušitelný spánek) během čekání na dokončení I/O operace T – stopped (zastavený) pozastavený běh procesu nebo krokování (ladění) Z – zombie ukončený proces, ale rodič nevyzvedl návratový kód
18
Ukázka výpisu procesů
19
Priority procesů nastavené uživatelem
uživatel (správce) ovlivňuje běh úloh scheduler podle toho přiděluje procesu čas CPU nastavené jádrem používá interně scheduler pro svůj algoritmus scheduler zajišťuje změnu kontextu obsluhuje frontu připravených procesů při rozhodování o pořadí respektuje priority procesů
20
nice změna priority procesu běžný uživatel může prioritu jen snížit
hodnoty -20 (nejvyšší) až 19 (nejnižší priorita) záporné hodnoty jen root používají se na systémové procesy (swapper atp.) nižší priorita → méně času CPU ovlivňuje krátkodobé plánování CPU nejnižší znamená, že běží jen je-li CPU iddle typicky např. zálohování nebo dlouhodobé úlohy příklad použití: nice program změna za běhu → příkaz renice
21
Vznik procesů unixové jádro umí vytvořit jen první proces
typicky je to /sbin/init vytvořen ihned po počáteční inicializaci jádra v Linuxu lze parametrem jádra změnit, např.: init=/bin/bash ostatní procesy jsou potomci buď přímý potomek nebo „přes koleno“ hierarchii lze zobrazit jako strom následuje výstup příkazu: pstree -ap přepínač -a → všechny procesy, -p → včetně PID
22
init,1 |-acpid,1020 |-anacron,1605 -s |-atd,1221 |-crond,1210 |-dbus-daemon, system | `-{dbus-daemon},1012 |-dhcpd,1188 eth0 |-exim,1201 -bd -q1h |-mingetty,1243 tty4 |-mingetty,1244 tty5 |-mingetty,1245 tty2 |-mingetty,1246 tty3 |-mingetty,1247 tty1 |-mingetty,1248 tty6 |-ntpd,1177 -u ntp:ntp -p /var/run/ntpd.pid -g |-restorecond,937 |-rsyslogd,945 -c 4 | |-{rsyslogd},946 | |-{rsyslogd},947 | `-{rsyslogd},948 |-smartd,1238 -q never `-sshd,1169 `-sshd,1632 `-bash,1635 `-pstree,1679 -ap
23
Výpis procesů příkaz ps bez parametru jen vlastní a tohoto terminálu
x – i procesy odpojené nebo jiného terminálu a – i cizí procesy u nebo l – doplňující informace O – třídění výstupu T – čas spuštění, v – virtuální paměť, r – rezidentní paměť
24
ps xu USER – jméno uživatele vlastnícího proces, též jeho oprávnění
USER PID %CPU %MEM VSZ RSS TTY STAT START TIME COMMAND ke ? Sl May19 0:00 gnome-keyring-daemon ke ? Ssl May19 0:01 gnome-session ke ? S May19 0:00 dbus-launch --sh-syntax ke ? Ssl May19 0:03 dbus-daemon --fork ke ? S May19 0:08 gconfd-2 ke ? Ss May19 0:14 gnome-settings-daemon ke ? S May19 0:00 gvfsd ke ? S May19 0:17 gnome-panel ke ? Ssl May19 0:00 gvfs-fuse-daemon ke ? Sl 08:27 17:49 firefox USER – jméno uživatele vlastnícího proces, též jeho oprávnění PID – číslo procesu %CPU – aktuální zátěž CPU %MEM – nepoužito (jinak obsazení paměti) VSZ – celková alokovaná paměť (včetně virtuální na disku) RSS – obsazeno v RAM (rezidentní) TTY – připojeno k terminálu č. (např. shell, příkazový řádek) STAT – stav procesu (S – sleeping, R – running, Z – zombie, ...) START – čas spuštění procesu (starší je zkrácen) TIME – kumulovaný čas CPU (spotřebovaný strojový čas) COMMAND – název spuštěného příkazu (lze změnit)
25
Skupiny procesů definuje POSIX
číslo skupiny stejné, jako PID prvního ve skupině proces se může do skupiny připojit (nebo ji zdědit) skupině lze posílat signál → všem ve skupině skupiny usnadňují práci v terminálu celou skupinu procesů lze pozastavit → uvolní se terminál, lze spustit jiné procesy → opětovné obnovení běhu skupiny → skupiny se střídají, jedna vždy blokuje terminál je to obdoba přepínání oken v GUI
26
Správa úloh v shellu využívá skupiny procesů
skupinou je jeden proces nebo kolona procesů tj. vždy najednou spuštěný příkaz spuštěný(-é) procesy blokují terminál např: grep slovo soubor.txt | less stiskem CTRL+z je skupina pozastavena objeví se znovu výzva shellu → lze zadat jiný příkaz skupiny jsou číslovány (viz výstup příkazu jobs) bg → odsunutí skupiny na pozadí + obnova běhu fg → přesunutí do popředí (připojení k terminálu) kill SIG %číslo → poslání signálu celé skupině
27
jobs správa úloh pomocí shellu původně pro znakové terminály
cyklus: editor → kompilátor → spustit → editor → … správa úloh umožňuje úlohu: spustit → vim program.c pozastavit → stisknu CTRL+z → odpojí se od terminálu (vstup) spustit na pozadí → příkaz bg (úloha zůstane odpojená) vypsat spravované úlohy → příkaz jobs přesunout úlohu na popředí → fg úloha na pozadí se pozastaví, pokusí-li se o vstup úloha na pozadí vypisuje volně na aktuální pozici kurzoru může dojít k promíchání výstupu akt. programu a úlohy na pozadí
28
Vznik nového procesu nový proces vždy je potomkem jiného procesu
proces si eviduje PPID (Parent PID) potomek dědí prostředí rodičovského procesu oprávnění, proměnné prostředí, otevřené soubory, ... skončí-li rodič, je novým rodičem PID=1 (init) init je univerzální „adopce“ existují dvě základní systémová volání: fork() a exec() ještě knihovní funkce, které je využívají či kombinují
29
fork() jediný skutečný vznik nového procesu dojde k rozdvojení procesu
dále pokračují dva identické procesy potomek získá nové PID a dědí prostředí rodiče oprávnění, proměnné prostředí, otevřené soubory, paměťový prostor, … (jsou též výjimky, co se nedědí) fork() vrací v potomkovi 0 a v rodiči PID potomka pokračuje se následující instrukcí (příkazem) to je typicky if → potomek dělá něco jiného, než rodič potomek typicky následně volá exec()
30
exec() nahrazení běžícího procesu jiným programem
parametrem volání je cesta k binárce zůstává zachováno prostředí procesu PID, oprávnění, otevřené soubory, ... k dispozici v podobě několika knihovních funkcí execl, execp, clone, …
31
exit(), wait() exit() ukončení běžícího procesu
uvolní se paměť procesu, zavřou se soubory, ... lze předat návratovou hodnotu → integer do vyzvednutí návratové hodnoty je zombie wait() čekání na změnu potomka → blokující ukončení, pozastavení, obnovení běhu neblokující varianta je waitpid() přebírá návratovou hodnotu
32
fork(), exec(), wait() getty() exec('/bin/bash') shell fork()
jméno + heslo Místo getty může čekat ssh démon (přihlášení ze sítě). exec('/bin/bash') shell ls fork() exec('ls') ls výpis adresáře wait()
33
Vytváření threadů thread je odlehčený proces
thready sdílí stejnou paměť při přepínání mezi thready je nižší režie POSIX Threads – 1995 asi 100 funkcí pthread_*() 4 skupiny: správa threadů (vytvářejí, připojování atp.) mutexy podmíněné proměnné synchronizace mezi thready pomocí zámků a bariér
34
Plánování úloh snaha o rovnoměrné využití počítače
dříve dávkové systémy dnes plánování běhu úloh v čase různé přístupy k řešení nohup cron at jobs
35
nohup vyloučení účinku signálu HUP
původně generováno při zavěšení (dial-up, modem) signál ukončí skupinu procesů (potomky shellu) uživatel je odříznut, nemůže úlohy již řídit zajištěn „automatický úklid“ po (násilném) odpojení někdy je potřeba, aby úloha ukončena nebyla příkaz nohup nastaví ignorování signálu HUP shell pošle HUP, ale proces neskončí, signál ignoruje nohup příkaz & nohup příkaz > výstup.txt 2>&1 &
36
at slouží k odloženému jednorázovému spuštění
vstupem příkazy at je série příkazů nebo dávka série příkazů se ukončuje CTRL+d příklad použití: at now + 15 min < skript.sh at -f skript.sh MMDDYY teatime na pozadí běží démon atd v celé minuty (nebo po 5 minutách) spouští příkazy uložené ve frontě v adresáři /var/spool/at atq – výpis fronty příkazů atrm – smazání příkazu z fronty (podle čísla)
37
cron slouží k periodickému spouštění úloh
příkazem crontab se pracuje se speciální tabulkou crontab -e editace tabulky, implicitně je použit editor vi lze změnit definováním proměnné VISUAL či EDITOR využijeme aliasy nebo inicializační soubory shellu zde je nutné vytvořit proměnnou prostředí: export VISUAL VISUAL=mcedit crontab -e výpis tabulky: crontab -l formát tabulky je explicitně určen
38
Formát tabulky pro cron
jeden řádek = jeden záznam, několik položek: minuty: 0 – 59 hodiny: 0 – 23 den v měsíci: 1 – 31 měsíc: 1 – 12 nebo anglický název den v týdnu: 0 – 7 (0 a 7 je neděle) nebo angl. zkr. příkaz: exec /cesta/ke/skriptu/či/binárce místo položky může být hvězdička („vše“) 0 0 * * * exec $HOME/bin/skript případný výstup je zaslán uživateli em proto je výstup příkazu typicky přesměrován
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.