Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
3. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
2
Osnova Rozpočtová kázeň x rozpočtová odpovědnost Rozpočtová kázeň
Rozpočtová odpovědnost na úrovni Evropské unie Rozpočtová odpovědnost v České republice
3
1. Rozp. kázeň x rozp. odpovědnost
Rozpočtová kázeň nakládání s peněžními prostředky poskytnutými z veřejného rozpočtu v souladu s právními předpisy Rozpočtová odpovědnost odpovědná rozpočtová politika zásada dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů „Rozpočtovou odpovědností se rozumí transparentnost, účelnost, hospodárnost a efektivnost vynakládání veřejných prostředků.“
4
2. Rozpočtová kázeň Porušení rozpočtové kázně
Odvod za porušení rozpočtové kázně Správa odvodů za porušení rozpočtové kázně
5
A. Porušení rozpočtové kázně
porušení pravidel nakládání s peněžními prostředky veřejných rozpočtů neoprávněné použití peněžních prostředků neoprávněné zadržení peněžních prostředků porušení povinnosti v souvislosti s poskytnutím dotace nebo návratné finanční výpomoci (zejm. porušení účelu poskytnutí) další právní úprava § 44 a násl. rozpočtových pravidel § 22 rozpočtových pravidel územních rozpočtů
6
Neoprávněné použití výdej peněžních prostředků, jehož provedením byla
porušena povinnost stanovená právním předpisem, rozhodnutím, případně dohodou o poskytnutí těchto prostředků, nebo porušení podmínek, za kterých byly příslušné peněžní prostředky poskytnuty, porušení účelu nebo podmínek, za kterých byly prostředky zařazeny do státního rozpočtu nebo přesunuty rozpočtovým opatřením a v rozporu se stanoveným účelem nebo podmínkami vydány neoprávněným použitím se rozumí i to, nelze-li prokázat, jak byly peněžní prostředky použity
7
B. Odvod za PRK sankční následek porušení rozpočtové kázně
cílem je vrácení prostředků do veřejného rozpočtu výše odvodu a její stanovení se rovná výši porušení rozpočtové kázně odvozena procentem od výše dotace nebo výše porušení rozpočtové kázně vznik odvodu penále
8
C. Správa odvodů za PRK daňový řád působnost k ukládání odvodu
problém působnost k ukládání odvodu rozpočtová pravidla rozpočtová pravidla územních rozpočtů promíjení posílení role poskytovatelů dotace
9
3. Rozpočtová odpovědnost
na úrovni Evropské unie nadměrné schodky - čl. 126 Smlouvy o fungování Evropské unie + Protokol o postupu při nadměrném schodku Pakt o stabilitě a růstu požadavky na rozpočtové rámce členských států Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální pakt) na národní úrovni zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti fiskální pakt?
10
4.Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU
Pakt o stabilitě a růstu Nadměrné schodky Rozpočtové rámce Fiskální pakt
11
A. Pakt o stabilitě a růstu
navazuje na čl. 121 a 126 Smlouvy o fungování Evropské unie soubor pravidel, která mají zajistit, že země Evropské unie budou své veřejné finance udržovat v dobrém stavu a budou koordinovat své fiskální politiky
12
A. Pakt o stabilitě a růstu
preventivní složka nařízení Rady (ES) č. 1466/1997 o posílení dohledu nad stabilitou rozpočtů a nad koordinací hospodářských politik nápravná složka nařízení Rady (ES) č. 1467/1997 o urychlení a vyjasnění postupů při nadměrném schodku postup při nadměrném schodku
13
A. Pakt o stabilitě a růstu
prosazování pravidel (státy s eurem) nařízení EP a Rady č. 1173/2011 o účinném prosazování rozpočtového dohledu v eurozóně varování a pokuty makroekonomická nerovnováha (státy s eurem) nařízení EP a Rady č. 1174/2011 o donucovacích opatřeních k nápravě nadměrné makroekonomické nerovnováhy v eurozóně nařízení EP a Rady č. 1176/2011 o prevenci a nápravě makroekonomické nerovnováhy nápravná opatření, finanční sankce
14
B. Nadměrné schodky základní pravidlo
Členské státy se vyvarují nadměrných schodků veřejných financí sledování vývoje rozpočtové situace 3 % 60 % řízení o nadměrném schodku zpráva Komise stanovisko Komise rozhodnutí Rady doporučení Rady
15
B. Nadměrné schodky ČLENSKÝ STÁT KOMISE RADA Nedodržuje kritéria
Zpráva Rozhodnutí o existenci nadměrného schodku Existuje nebo může vzniknout nadměrný schodek Stanovisko o existenci nebo riziku vzniku schodku Doporučení Doporučení pro členský stát Přijme opatření ve lhůtě Nepřijme opatření ve lhůtě Výzva k učinění opatření Nepřijme opatření ve lhůtě Rozhodnutí o použití nebo zesílení opatření
16
C. Rozpočtové rámce směrnice Rady 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států podrobná pravidla pro rozpočtové rámce pro zajištění vyvarování se nadměrných schodků implementováno zákony č. 23/2017 Sb. a č. 24/2017 Sb.
17
D. Fiskální pakt Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii účel zpřísnění rozpočtové disciplíny pomocí rozpočtového paktu posílení koordinace hospodářských politik členských států Unie zlepšení správy eurozóny působnost státy eurozóny ostatní členské státy EU přijata v březnu 2012, platnost 1. ledna 2013
18
D. Fiskální pakt právní povaha smlouvy fiskální pakt a Česká republika
mezinárodní smlouva uzavřená mimo rámec unijního práva jednotlivá ustanovení smlouvy mohou být vykládána a aplikována pouze v souladu s právem EU (čl. 2 odst.1) působnost orgánů EU (Komise, Rada, Soudní dvůr EU) fiskální pakt a Česká republika vláda schválila 24. března 2014 momentálně projednáván Parlamentem Senát schválil 27. srpna 2014 Poslanecká sněmovna zatím ne (předloženo 11. dubna 2014)
19
D. Fiskální pakt zlaté pravidlo
veřejné rozpočty smluvních stran musí být vyrovnané nebo přebytkové povinnost dodržovat střednědobý cíl – strukturální schodek nižší 0,5 % HDP pokud je poměr veřejného dluhu k HDP výrazně nižší než 60 %, může strukturální schodek dosahovat výše až 1 % HDP
20
D. Fiskální pakt odchýlení se od střednědobého cíle
možné pouze dočasně v případě výjimečných okolností závažné odchýlení - mechanismus nápravy povinnost začlenit pravidla do národních právních řádů příslušné předpisy musí nabýt účinnost do 1 roku od platnosti smlouvy speciální režim pro zavedení mechanismu nápravy přezkum dodržení povinnosti SDEU - sankce
21
D. Fiskální pakt dluhové kritérium
jestliže poměr veřejného dluhu k HDP překračuje 60 %, je smluvní stát povinen tento poměr snižovat průměrným tempem jedné dvacetiny za rok o existenci nadměrného schodku se rozhodne podle čl. 126 SFEU další pravidla postupu při nadměrném schodku program rozpočtového a hospodářského partnerství povinnost smluvních států podporovat doporučení Komise v rámci postupu při nadměrném schodku
22
D. Fiskální pakt koordinace hospodářských politik a konvergence
závazek koordinace hospodářských politik projednání a vzájemná koordinace zásadních reforem hospodářské politiky správa eurozóny vrcholné schůzky eurozóny
23
5. Rozpočtová odpovědnost v ČR
Základní informace Obsah Dluhová brzda Hospodaření územních samosprávných celků Národní rozpočtová rada Výbor pro rozpočtové prognózy
24
A. Základní informace předloženy tři zákony do PSP přijaty dva zákony
ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti (ST 411) zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (ST 412) zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti (ST 413) přijaty dva zákony zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti zákon č. 24/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti absence ústavního zákona napadeno u Ústavního soudu Pl. ÚS 6/17 § 14 písm. c), § 17, § 18 odst. 2, ZRUD, 250/2000 Sb.
25
B. Obsah základní principy (§ 2 ZPRO): veřejné instituce (§ 3 ZPRO)
stát a územní samosprávné celky dbají o zdravé a udržitelné veřejné finance veřejné instituce dodržují při výkonu své činnosti pravidla transparentnosti, účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti nakládání s veřejnými financemi veřejné instituce dbají o takový vývoj dluhu sektoru veřejných institucí, který nenarušuje dlouhodobě udržitelný stav veřejných financí veřejné instituce (§ 3 ZPRO) pravidlo dluhové brzdy (§ ZPRO) pravidla pro územní samosprávné celky (§ ZPRO) Výbor pro rozpočtové prognózy (§ ZPRO) Národní rozpočtová rada (§ ZPRO)
26
C. Dluhová brzda pokud výše dluhu sektoru veřejných institucí překročí 55 % nominálního HDP uplatní se opatření podle § 14 ZPRO vedoucí k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí pokud výše dluhu sektoru veřejných institucí překročí 60 % nominálního HDP vláda navrhne opatření vedoucí ke snížení této výše dluhu
27
D. Hospodaření ÚSC překročí-li dluh ÚSC 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 roky musí ÚSC v následujícím roce snížit dluh o 5 % (z rozdílu dluhu a 60 %) nesníží-li = pozastavení převodu jeho podílu na výnosu daní
28
E. Národní rozpočtová rada
§ 21 a násl. ZPRO nezávislý odborný orgán, který působí v oblasti fiskální a rozpočtové politiky činnost hodnotí plnění číselných fiskálních pravidel zjišťuje výši dluhu a vyhlašuje ji sleduje vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí vypracovává a předkládá Poslanecké sněmovně zprávu o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí 3 členové voleni PSP na 6 let návrh vlády, Senátu a ČNB Úřad NRR
29
F. Výbor pro rozpočtové prognózy
§ 19 a 20 ZPRO pravidelně posuzuje markoekonomické prognózy připravené MF veřejné instituce při přípravě rozpočtů a výhledů povinny vycházet z prognóz, které Výbor schválil nejméně 7 členů jmenuje vláda na návrh NRR čestná funkce
30
4. Rozpočtová ústava Základní informace Obsah Dluhová brzda
Hospodaření územních samosprávných celků Národní rozpočtová rada Výbor pro rozpočtové prognózy
31
I. Základní informace tři zákony v PSP stav projednávání
ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti (ST 411) zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (ST 412) zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti (ST 413) stav projednávání předloženy PSP 25. února 2015 1. čtení 11. března 2015 a 8. dubna 2015 před 2. čtením navrhovaná účinnost 1. ledna 2016…
32
II. Obsah základní princip: stát a územní samosprávné celky dbají o zdravé a udržitelné veřejné finance (čl. 1 odst. 1 ÚZRO) sektor veřejných institucí pravidlo dluhové brzdy pravidla pro územní samosprávné celky Národní rozpočtová rada
33
III. Dluhová brzda stát, ÚSC a další veřejné instituce dbají o takový vývoj dluhu sektoru veřejných institucí, který nenarušuje dlouhodobě udržitelný stav veřejných financí (čl. 3 ÚZRO) pokud výše dluhu sektoru veřejných institucí překročí 55 % HDP uplatní se opatření podle ZPRO vedoucí k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí
34
IV. Hospodaření ÚSC v zájmu zdravých a udržitelných veřejných financí územní samosprávný celek hospodaří tak, aby výše jeho dluhu nepřekročila mez stanovenou zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (čl. 5 ÚZRO) překročí-li dluh ÚSC 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 roky = musí ÚSC v následujícím roce snížit dluh o 5 % (z rozdílu dluhu a 60 %) nesníží-li = pozastavení převodu jeho podílu na výnosu daní
35
V. Národní rozpočtová rada
nezávislý odborný orgán, který působí v oblasti fiskální a rozpočtové politiky činnost sleduje vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí a dodržování pravidel rozpočtové odpovědnosti a hodnotí je 3 členové voleni PSP na 6 let návrh vlády, Senátu a ČNB Úřad NRR
36
VI. Výbor pro rozpočtové prognózy
pravidelně posuzuje markoekonomické prognózy připravené MF veřejné instituce při přípravě rozpočtů a výhledů povinny vycházet z prognóz, které Výbor schválil 7 členů jmenuje vláda na návrh NRR čestná funkce
37
e-mail: bohac@prf.cuni.cz
web: tel.: 3. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.