Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ROČNÍK TÉMA: SLOH - PUBLICISTICKÝ STYL AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_32_KM
2
Anotace: Cílová skupina: Prezentace vytvořena jako doplněk učiva 8. ročníku. Téma: PUBLICISTICKÝ STYL Cíl: Seznámit žáky se základními a nejčastějšími formami publicistického stylu. Pomůcky: psací potřeby, školní sešit, denní tisk (noviny, časopisy) nůžky, lepidlo, tvrdý papír na vlastní prezentaci Klíčová slova: zpráva, oznámení, úvodník, glosa, sloupek, článek, referát, kritika, recenze, fejeton, reportáž, interview Pilotáž: Žáci ocenili přehlednost , samostatnou práci a seznámení s publicistickými projevy. Žáci tvoří vlastní prezentace.
3
PUBLICISTICKÝ STYL RYSY JAZYK USTÁLENOST AUTOMATIZACE
ZAMĚŘENÍ NA ČTENÁŘE INFORMATIVNÍ FUNKCE PŘESVĚDČOVACÍ, ZÍSKÁVACÍ FUNKCE USTÁLENOST AUTOMATIZACE OŽIVENÍ, AKTUALIZACE KONTRASTNÍ SPOJENÍ TITULKY SLOVESNÉ A JMENNÉ KONSTRUKCE
4
masové sdělovací prostředky
tisk rozhlas a televize
5
stručné, nekomentované zaznamenání události zpráva – událost proběhla
ZPRÁVA, OZNÁMENÍ stručné, nekomentované zaznamenání události zpráva – událost proběhla oznámení – událost se připravuje
6
KOMENTOVANÁ ZPRÁVA informace o události hodnocení ocenění vysvětlení
7
ÚVODNÍK závažné společenské nebo politické otázky
v novinách na čelním místě hodnocení i komentář zamyšlení nad řešením
8
GLOSA krátká poznámka k denním událostem stručný výklad
9
SLOUPEK osobité zamyšlení nad aktuálními otázkami dne
10
ČLÁNEK základní fakta problém, událost, dění ze světa i domova
připojena úvaha
11
REFERÁT z latiny referere = přináším zprávu
průběh konferencí, přednášek, sjezdů školní referáty přesné citace
12
KRITIKA referát nebo kritický posudek událostí kulturního života
kritika koncertů, výstav, divadelních a filmových premiér
13
RECENZE kritický posudek nových knih
14
FEJETON zpracovává zajímavá témata lehčí a zábavnější tón
př. Jan Neruda: Studie krátké a kratší, Žerty hravé a dravé fejetony Ludvíka Vaculíka, Rudolfa Křesťana
15
REPORTÁŽ uvádí čtenáře přímo do prostředí
iluze, že jsme svědky událostí cestopisné reportáže (Karel Čapek, Hanzelka a Zikmund apod.)
16
INTERVIEW řízený rozhovor se zajímavými lidmi (sportovci, umělci, politiky) součástí novin jsou příspěvky čtenářů: dopisy, rodinná oznámení, inzeráty
17
PUBLICISTICKÉ VÝRAZY pozor na fráze
ožehavý problém, žhavá současnost, mezilidské vztahy, zájem, veřejnost, zvedat hlas městu hrozí dopravní infarkt, je to šedivé rozhodnutí, to je mohutný problém staří občané město omlazují, mladí sotva popadají dech Kam až dospějeme? Co zbude z koláče bez práce? Svítání za temné noci. Krajina je tady vonná a šťavnatá. Zpomalování rozvoje podnikání. Nedodržování platných předpisů. pozor na fráze
18
ČINNOSTNÍ UČENÍ S TISKEM
Pomůcky: tisk (noviny, časopisy) Skupinová práce VYHLEDEJTE: příklady různých forem publicistického stylu jazykové výrazy zajímavé titulky časté fráze Zvolte mluvčího skupiny a předneste ….můžete si zahrát na reportéry……zvolte si vlastní prezentaci………. fantazie při prezentaci
19
Zdroje: Vlastní tvorba
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.