Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

premieR DPH – ZÁLOHY A REVERSE CHARGE

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "premieR DPH – ZÁLOHY A REVERSE CHARGE"— Transkript prezentace:

1 premieR DPH – ZÁLOHY A REVERSE CHARGE
Ing. Jitka Zborková, Ph.D. Účetní informační systém cvičení 7

2 AGENDA CVIČENÍ evidence zálohových listů (faktur), platba zálohy,
daňový doklad k přijaté platbě, faktura s odpočtem zálohy,

3 EVIDENCE ZÁLOHOVÝCH LISTŮ (ZÁLOHOVÉ FAKTURY)

4 ZÁLOHOVÉ LISTY (FAKTURY)
nejedná se o daňový doklad, což znamená, že na jejich základě není možné si uplatnit (nárokovat) DPH! některé obsahují rozpis DPH – jak bude dále vyúčtováno (sazba, částka), některé pouze celkovou částku k úhradě, zálohové listy (faktury) se zásadně neúčtují!!! pouze se evidují a je možné přednastavit předkontace pro další automatické účtování!!!

5 EVIDENCE ZÁLOHOVÝCH LISTŮ
Jako první však zaevidujeme obchodní partnera – našeho dodavatele. Modul dodavatelé, nabídka adresář partnerů. Úkol pro Vás – zaevidujte dodavatele 1. VOX, a.s. – podklady viz. faktura.

6 NASTAVENÍ PŘEDKONTACÍ - MZDY
Zvolíme přednastavenou dokladovou řadu ZPF – zálohové přijaté faktury. Nový zálohový list zaevidujeme pomocí nabídky nová. Zálohový list vytvoříme ručně.

7 EVIDENCE ZÁLOHOVÝCH LISTŮ
Zadáme dodavatele, číslo zálohového listu, datum vystavení a splatnosti. Formu úhrady zvolíme hotově. Následně pokračujeme na položky dokladu – spodní nabídka.

8 ZÁLOHOVÝ LIST – POLOŽKY DOKLADU
Nyní zadáme položku dokladu. Premier nám umožní zadat předkontaci a rozpis DPH. Tyto skutečnosti nemají vliv na účty a daňové přiznání, pouze slouží ke stanovení, jak bude zaúčtována konečná zúčtovací faktura. V našem případě bude částku v rozčlenění ZD a DPH zaúčtována jako odečet poskytnuté zálohy.

9 ZÁLOHOVÝ LIST – POLOŽKY DOKLADU
Nyní máme možnost zadat „pohledávkový účet“, který bude použit, až bude doklad uhrazen. Protože budeme platbu zálohy účtovat 314 / 221 (211) uvedeme i zde účet Je třeba doplnit analytiku! Premier se dotáže, zda skutečně chceme změnit účet – potvrdíme ANO.

10 ZÁLOHOVÝ LIST – ULOŽENÍ
Vrátíme se do „hlavičky“ dokladu (pomocí ESC, F6 nebo červené šipky). Nyní doklad uložíme, předtím však ověřte, zda máte formu úhrady hotově. Tím nám Premier automaticky nabídne, že vytvoří VPD a zaúčtuje jej.

11 ZÁLOHOVÝ LIST – ULOŽENÍ
Systém se nás dotáže, zda chceme vytvořit výdajový pokladní doklad. Zvolíme ANO. Dále zadáme datum příjmu peněz – kdy byla záloha zaplacena, dle našeho výdajového dokladu se jednalo o Potvrdíme uložit.

12 ZÁLOHOVÝ LIST – ULOŽENÍ
K přijatému zálohovému listu se nahoře objeví sponka, která značí vazbu na jiný doklad. Když jí rozklikneme, odkáže nás na platbu – VPD.

13 KONTROLA HLAVNÍ KNIHA

14 KONTROLA – HLAVNÍ KNIHA
Nyní máme zaevidovaný zálohový list – neúčtuje se. A dále zaúčtovaný výdajový pokladní doklad – zaplacená záloha: 314 / 211 Proveďte kontrolu v hlavní knize – zůstatek účtu musí odpovídat zaplacené částce, tedy 5.445Kč

15 daňový doklad k přijaté platbě

16 DAŇOVÝ DOKLAD K PŘIJATÉ PLATBĚ
Po obdržení platby musí dodavatel (společnost 1.VOX a.s.) vystavit do 15 dní daňový doklad. V tomto případě se již jedná o klasickou fakturu, která obsahuje základ daně = poskytnutá záloha 314 a DPH 343, které si již můžeme nárokovat. Celková částka dokladu se zúčtuje proti opět 314, která se tím vyrovná a doklad bude „na nulu“

17 DAŇOVÝ DOKLAD K PŘIJATÉ PLATBĚ
Nyní již účtujeme běžnou fakturu, kterou zaevidujeme v modulu dodavatelé, nabídka faktury, závazky. Zvolíme naší dokladovou řadu – faktury přijaté. Pomocí nabídky nová vytvoříme nový doklad.

18 DAŇOVÝ DOKLAD K PŘIJATÉ PLATBĚ
Zadáme obchodního partnera, variabilní symbol, DUZP, datum vystavení a datum splatnosti. Forma úhrady můžeme ponechat převodem, když zvolíme v hotovosti systém nám bude nabízet vytvoření dokladu „na nulu“ a museli zadat NE.

19 DAŇOVÝ DOKLAD – POLOŽKY DOKLADU
Dále zvolíme položky dokladu. A zaúčtujeme položku – zaplacenou zálohu: ZD DPH celkem Položku uložíme.

20 DAŇOVÝ DOKLAD – POLOŽKY DOKLADU
Zapsaný doklad vypadá takto:

21 DAŇOVÝ DOKLAD – POLOŽKY DOKLADU
Nyní je potřeba proúčtovat již zaplacenou zálohu, aby byl doklad uhrazen. Dále budeme postupovat dvojím způsobem, dle toho, zda můžete změnit nastavení času na Vašem PC (ve škole a v knihovně nelze). Premier umožňuji již zaplacenou zálohu nalézt a automaticky jí zúčtovat, ovšem datum platby kontroluje dle data počítače a mladšího. Způsob řešení bude nyní dvojí: Varianta A) Pokud můžete změnit nastavení času v PC, Varianta B) Pokud nemůžete změnit nastavení času v PC;

22 DAŇOVÝ DOKLAD – POLOŽKY DOKLADU
Varianta A) Pokud můžete změnit nastavení času v PC, Krok 1: změňte čas v PC na 7. prosince (datum platby zálohy) či pozdější … Krok 2: viz následující slides 

23 DAŇOVÝ DOKLAD – POLOŽKY DOKLADU
Nyní je potřeba proúčtovat již zaplacenou zálohu, aby byl doklad uhrazen. Ve spodní nabídce vidíme celkovou částku k úhradě, která činí 5.445Kč, zvolíme prověřit zálohy.

24 DAŇOVÝ DOKLAD – POLOŽKY DOKLADU
Premier zobrazí otevřené zálohy, tedy částky zaúčtované na účet , které jsou nevypárované. V našem případě se jedná o zaúčtovaný pokladní doklad – bez rozúčtování DPH a dále daňový doklad k přijaté platbě (zaúčtovaný řádek) – je vidět základ daně a daň. Vybereme co chceme zaúčtovat – pokladní doklad, celkovou částku – označím dvojklikem, na řádku se objeví hvězdička. A vybereme dokončit.

25 DAŇOVÝ DOKLAD – POLOŽKY DOKLADU
Na dokladu se objeví zaúčtovaná záloha – částka celkem a na MD. K úhradě je již nyní 0Kč Vrátíme se do hlavičky dokladu a doklad uložíme.

26 DAŇOVÝ DOKLAD – POLOŽKY DOKLADU
Varianta B) Pokud nemůžete změnit nastavení času v PC (nebo pokud nám předchozí varianta nefunguje ) Krok 1: jsme v položkách dokladu a vše nastavíme ručně. Krok 2: viz následující slides 

27 DAŇOVÝ DOKLAD – POLOŽKY DOKLADU
Ve spodní části (vedle prověřit zálohy) uvedeme částku zálohy a účet, tedy 5445Kč a Tím se nám změní částka k úhradě na nulu.

28 DAŇOVÝ DOKLAD – POLOŽKY DOKLADU
Vrátíme se do hlavičky dokladu a doklad uložíme  V horní části dokladu „svorka“ označuje vazbu na jiné doklady – v našem případě je zde pouze výdajový pokladní doklad. Pomocí nabídky „nová“ můžeme založit další vazbu. Zkuste založit vazbu na zálohový list, které zde nyní (na rozdíl od varianty A) chybí.

29 KONEČNÁ FAKTURA - VYÚČTOVÁNÍ

30 KONEČNÉ VYÚČTOVÁNÍ S poskytnutím plnění má dodavatel povinnost vystavit konečné vyúčtování. Pozn.: V případě, že daňový doklad k přijaté platbě a konečné vyúčtování je ve stejném měsíci, stačí vystavit pouze konečné vyúčtování. V našem případě, z cvičných důvodů, i přes skutečnost, že platba zálohy i vyúčtování proběhlo v jednom měsíci – prosinci, přesto evidujeme a účtujeme i daňový doklad k přijaté platbě.

31 KONEČNÉ VYÚČTOVÁNÍ Konečné vyúčtování je ve své podstatě přijatá faktura, kterou zaevidujeme, zaúčtujeme a odečteme již zaplacenou zálohu. V modulu dodavatelé, zvolíme faktury / závazky a dále nová. Zadáme do hlavičky informace o dodavateli, VS a data. Dále jdeme na položky dokladu.

32 KONEČNÉ VYÚČTOVÁNÍ Zaúčtujeme položku dokladu – vyúčtování manažerských kurzů, tj. nákup služeb. Pozor na předkontaci na MD – premier si pamatuje posledně použitý účet, kterým byl , a proto ho bude prvotně nabízet! A uložíme.

33 KONEČNÉ VYÚČTOVÁNÍ Nyní máme zaúčtovanou fakturu za manažerské kurzy v celkové částce 5.445Kč. Protože faktura byla již zaplacena zálohou, musíme jí dále zúčtovat a proto zvolíme prověřit zálohy za předpokladu, že máme na PC nastaven datum nejméně (pokud ne zvolíme „jiný“ postup – viz dále)

34 KONEČNÉ VYÚČTOVÁNÍ Premier nám zobrazí „otevřené“ (dosud nezúčtované) zálohy. V našem případě se jedná o zálohu s již rozúčtovaným DPH (základ daně a daň). Řádek označíme dvojklikem – objeví se hvězdička. A zvolíme dokončit.

35 KONEČNÉ VYÚČTOVÁNÍ Premier nás upozorní, že předplatby (zálohy), které mají rozúčtované DPH (náš případ) budou zaúčtovány jako další položka dokladu. Potvrdíme OK. Nyní je patrné v položkách přidaný další řádek, který zúčtovává zálohu (účtování mínusem).

36 KONEČNÉ VYÚČTOVÁNÍ – řešení pro ty, co nemohou změnit na PC čas a datum
Pokud nám systém neumožní měnit datum, zaúčtujeme další položku ručně a uložíme 

37 KONEČNÉ VYÚČTOVÁNÍ Vrátíme se do hlavičky dokladu, částka faktury musí být na nulu (na doplatek faktury). a uložíme. Nahoře „u sponky“ je vazba na další doklad – u nás daňový doklad k přijaté platbě. Ti, kteří zúčtovali zálohy dohledáním ji tam mají automaticky. Ti, co účtovali položky ručně, musí vazbu pomocí nabídky nová vytvořit – najít fakturu přijatou – daňový doklad k přijaté platbě.

38 Kontrola 

39 A) INFORMACE O DODAVATELI
Nejprve provedeme kontrolu informací o dodavateli. Zvolíme modul dodavatelé, nabídku informace o dodavateli. Vyhledáme vybraného dodavatele – v našem případě společnost 1. VOX.

40 A) INFORMACE O DODAVATELI
Pokud máme vše správně zaúčtováno, tak vidíme, že otevřené zálohy (tedy dosud nezúčtované) jsou nula. Faktura, zálohový list, odečet záloh a co bylo uhrazeno, odpovídá jednotlivým dokladům.

41 B) HLAVNÍ KNIHA – Nyní v modulu účetnictví, v nabídce hlavní kniha zobrazíme účet Tento účet musí mít konečný zůstatek nula – tedy již je vše proúčtováno 

42 ÚKOL PRO VÁS  Zúčtujte zaplacenou zálohu, daňový doklad a konečnou fakturu za vodné a stočné. Pozn.: záloha je zaplacena v nižší částce, než je konečné zúčtování – vůči dodavateli budete stále vykazovat zůstatek…. 

43 Pokud máte vyrovnanou 314, tak dnes máte hotovo 


Stáhnout ppt "premieR DPH – ZÁLOHY A REVERSE CHARGE"

Podobné prezentace


Reklamy Google