Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
2
BRZDY Mgr. Martin Tichý
3
„Řemesla s techniky začneme od píky“
BRZDY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Ročník: 2. stupeň ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor - předmět: Řemesla, fyzika Tematický okruh: Vlastnosti kapalin, tření, síla, tepelné děje Téma (klíčová slova): Brzdy kotoučové, brzdy bubnové Časová dotace ve výuce: 4 hodiny Název souboru: REMESLA_TIC_1_BRZDY Tvůrce DUM: Mgr. Martin Tichý
4
FUNKCE BRZD BRZDY Slouží ke snižování rychlosti vozidla, případně k jeho úplnému zastavení, aniž by došlo k vychýlení vozidla z dráhy Brzdy kotoučové bubnové
5
UMÍSTĚNÍ NA VOZIDLE Kotoučové brzdy - vpředu Bubnové brzdy - vzadu
6
BUBNOVÉ BRZDY BRZDY Mají větší účinek než brzdy bubnové Název odvozen od hlavní součásti – kotouče brzdový kotouč
7
JEDNOTLIVÉ SOUČÁSTI KOTOUČOVÉ BRZDY
brzdový kotouč brzdový třmen brzdové destičky brzdové hadičky, trubičky
8
KONSTRUKCE KOTOUČOVÝCH BRZD
BRZDY S PEVNÝM TŘMENEM Na obou stranách třmenu jsou pohyblivé pístky, které při brzdění přitlačují brzdové destičky z obou stran na brzdový kotouč. S PLOVOUCÍM TŘMENEM Třmen je uložen posuvně v pevném držáku. Pístek je pouze jeden a tlačí přes brzdovou destičku proti brzdovému kotouči. Reakční síla posouvá třmen, který se přitlačí na brzdový kotouč na opačné straně.
9
SCHEMATICKÉ ŘEŠENÍ OBOU SYSTÉMŮ
BRZDY S PEVNÝM TŘMENEM S PLOVOUCÍM TŘMENEM 1 – brzdový kotouč 2 – brzdový třmen pevný plovoucí 3 – brzdový pístek 4 – brzdová kapalina 5 – brzdové destičky 6 - držák brzdy
10
MOŽNOST UMÍSTĚNÍ KOTOUČOVÝCH BRZD
MĚŘENÍ LED Bývají běžně vepředu na vozidle U nových, silnějších aut i vzadu
11
KOTOUČOVÉ BRZDY BRZDY Menší účinek než brzdy kotoučové Používají se u zadní nápravy vozidla Název odvozen od hlavní součásti - bubnu brzdový buben
12
JEDNOTLIVÉ SOUČÁSTI KOTOUČOVÉ BRZDY
brzdový váleček brzdový buben brzdové čelisti štít brzdy
13
KONSTRUKCE BUBNOVÉ BRZDY
Brzdový buben je pevně spojen s kolem a otáčí se s ním. Brzdové čelisti a další součásti jsou uloženy na štítu brzdy. Ten je pevně spojen s nápravou a neotáčí se. Brzdové čelisti jsou rozpěrným ústrojím přitlačovány na vnitřní stranu brzdového bubnu, tím vzniká tření a vytváří se tak brzdná síla
14
SLOŽENÍ BUBNOVÉ BRZDY MIMO VOZIDLO
1 – štít brzdy 2 – brzdový buben 3 – brzdová čelist 4 – vratné pružiny 5 – brzdový váleček 6 – rozpěrná tyč
15
SLOŽENÍ BUBNOVÉ BRZDY MIMO VOZIDLO
Brzda poskládaná na štítu Přiklopení bubnem
16
KONSTRUKCE BUBNOVÉ BRZDY
Existuje mnoho výrobců brzdových kapalin Brzdové kapaliny se označují DOT 3, DOT 4, DOT 5 a DOT 6 – liší se bodem varu a nesmí se míchat mezi sebou Nejpozději po dvou letech by se měla kapalina vyměnit – ze vzduchu přijímá vlhkost Nádobka na brzdovou kapalinu Brzdová kapalina DOT 4 Hlavní brzdový válec
17
Tlak v kapalině – přenos síly z brzdového pedálu na brzdové obložení
VYUŽITÍ FYZIKÁLNÍCH VELIČIN PŘI BRZDĚNÍ BRZDY Tlak v kapalině – přenos síly z brzdového pedálu na brzdové obložení Síla – působení nohy na brzdový pedál (posilovač brzd x auta bez posilovače) Tření – třecí síla vzniká mezi brzdovými destičkami a kotoučem nebo mezi brzdovými čelistmi a brzdovým bubnem
18
BRZDY DĚKUJI ZA POZORNOST
19
Vlastní materiály vytvořené k těmto stážím
BRZDY V prezentaci jsou použity vlastní fotografie pořízeny při stážích žáků 6. – 9. ročníku ve školním roce 2012/2013 na SPŠ v Ostrově nad Ohří. Vlastní materiály vytvořené k těmto stážím
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.